تغذیهسلامت

رژیم غذایی پگان Pegan چیست و چه تفاوتی با رژیم پالئو و وگان دارد؟

رژیم غذایی پگان Pegan چیست؟

رژیم غذایی پگان تلفیقی از اصول رژیم غذایی پالئو یا همان غارنشین و رژیم غذایی وگان است. در واقع یک نوع استایل غذایی بر پایه ی مواد طبیعی و گیاهی را توصیه می کند. طرفداران این رژیم، سبزیجات، میوه ها، آجیل و دانه ها، گوشت، ماهی و تخم مرغ را مصرف کرده و از خوردن لبنیات، غلات، شکر، حبوبات و غذاهای فرآوری شده خودداری می کنند. این محدودیت ها باعث شده است که پیروی از این رژیم غذایی برای طولانی مدت سخت باشد.

1 رژیم غذایی پگان Pegan

با این حال تحقیقات نشان داده است که استقبال و علاقه به این رژیم غذایی در سال گذشته 337 درصد افزایش یافته و مردم هنوز در مورد آن در حال تحقیق، بررسی و جستجو می باشند.

این نکته را در نظر داشته باشید که با رعایت رژیم غذایی می توان از پولیپ روده بزرگ پیشگیری کرد.

رژیم غذایی پگان مانند همان رژیم غذایی غار نشین یا پالئو است و اجازه ی مصرف گوشت، ماهی و تخم مرغ را می دهد. همچنین مصرف غلات کامل، لبنیات و لوبیاها را محدود می کند. در واقع همانطور که گفته شد اصول رژیم غذایی پگان از دو رژیم وگان و پالئو گرفته شده است. طرفداران پالئو سعی می کنند غذاهایی را مصرف کنند که آبا و اجدادشان در دوران پارینه سنگی در غارها مصرف می کرده اند و الگوی غذایی داشته باشند که اجدادشان این الگو ها را داشته اند. مواد غذایی مانند سبزیجات، میوه، آجیل و گوشت. به دلیل اینکه در آن زمان مواد خوراکی مانند لبنیات، غلات، شکر، حبوبات، روغن، نمک، الکل و قهوه وجود نداشته و مصرف نمی شده است، این نوع مواد خوارکی از رژیم پالئو نیز حذف می شود.

طرفداران رژیم غذایی وگان و گیاهخواران از خوردن هرگونه محصولات حیوانی مثل گوشت، ماهی، تخم مرغ، پنیر، ماست و عسل خودداری کرده و تنها گیاه و هر چیزی که ریشه ی گیاهی داشته باشد را می خورند.

در حالیکه این دو رژیم غذایی به نوعی با یکدیگر مخالف هستند، رژیم پگان در میان این دو قرار گرفته و با تمرکز روی هر دو رژیم، غذاهای کامل و واقعی را قرض گرفته است. ایده ی این رژیم غذایی از این قرار شد، مصرف بیشتر گیاهان و سبزیجات و حذف غذاهای فرآوری شده.

در واقع در رژیم غذایی پگان اغلب با گیاهان سر و کار داشته و یک وعده ی غذایی پگان شامل 75 درصد میوه و سبزیجات است. خوردن گوشت در این رژیم منعی ندارد، اما گوشت باید به جای بشقاب و وعده ی اصلی، تنها به عنوان یک کنار غذا به مقدار کم مصرف شود. در این رژیم غذایی تمرکز بیشتر و درصد بالایی از غذا باید روی میوه، سبزیجات و گیاهان باشد.

غذاهایی که باید در رژیم پگان مصرف شود:

– سبزیجات: با گلیسمیک پایین (بدون نشاسته) که بزرگترین بخش رژیم غذایی را تشکیل می دهند.

– میوه: هر چه تنوع میوه ها بیشتر باشد بهتر است.

– آجیل ها: خوردن مقدار زیادی بادام، پسته، گردو و سایر آجیل ها و البته بادام زمینی.

– دانه ها: تخم کتان، چیا، کدو تنبل و دانه های دیگر.

– ماهی ها: ماهی هایی که جیوه ی کمی داشته باشند مثل ساردین و شاه ماهی.

– گوشت: گوشت گاو و مرغ.

– تخم مرغ: منبعی ارزان و قابل دسترس از مواد مغذی و پروتئین است.

– برخی روغن ها: روغن زیتون و آووکادو که دارای چربی های سالم و دوست دار قلب هستند.

غذاهایی که در رژیم غذایی پگان ممنوع است:

– لبنیات: خوردن شیر، ماست، کره و پنیر، به خصوص آن هایی که با شیر گاو ساخته شده اند ممنوع است. شیر گوسفند یا بز در مقادیر کم مجاز است.

– غلات: گلوتن به شدت در این رژیم منع شده است. اما مصرف مقدار بسیار کمی غلات بدون گلوتن مجاز است.

– حبوبات: حبوبات نشاسته ای از جمله بادام زمینی ممنوع است اما مصرف عدس مجاز است.

– قند: که باید از مصرف آن کاملاً صرف نظر کرد.

– برخی روغن های تصفیه شده: مثل کانولا، ذرت، آفتاب گردان و سویا

– غذاهای فرآوری شده: مواردی که با مقدار زیادی مواد افزودنی مصنوعی ساخته شده است.

فواید و نقاط قوت رژیم پگان:

این رژیم غذایی و دو برابر کردن مصرف میوه ها و سبزیجات می توانند به کاهش وزن کمک کنند. زیرا مواد غذایی در این رژیم دارای فیبر بیشتر و کالری کمتری نسبت به وعده های غذایی معمولی ماست.

مضرات و نقاط ضعف رژیم پگان:

اگر چه رژیم پگان تلفیقی از نقاط قوت گیاه خواری و رژیم پالئو است اما پیروی کردن از قوانین آن برای کاهش وزن واقعاً ضروری نیست. تحقیقات بسیاری نشان می دهد که هم حبوبات و هم غلات کامل می توانند قسمتی از رژیم غذایی سالم برای انسان بوده و حذف آن ها اصلاً منطقی نیست. به علاوه حذف کردن کامل لبنیات و شکر نیز نمی تواند وعده های غذای خوشمزه ای را در اختیار انسان قرار دهد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
goodhousekeeping




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا