تغذیه

هر آنچه لازم است در مورد رژیم غذایی شکرشکن Sugar Busters بدانید

رژیم غذایی شکرشکن یا حذف شکر یکی از معروف ترین رژیم های غذایی محدود کننده ی کربوهیدرات است که باید از مصرف آرد تصفیه شده و قند و شکر خودداری شود.

مواد غذایی شیرین و دارای قند و شکر می توانند مقاومت به انسولین را افزایش دهند. شرایطی که در آن سلول های بدن به انسولین پاسخ نمی دهند. (انسولین هورمونی است که به سلول ها علامت می دهد قند خون را جذب کنند) رژیم غذایی شکرشکن به جلوگیری از به وجود آمدن این شرایط در بدن کمک می کند. یعنی مصرف قندهای تصفیه شده مانند مربا، ژله، کوکی، کیک، شیرینی و مانند این ها را قدغن می کند.

رژیم غذایی شکرشکن دقیقاً چه می کند؟

1 رژیم غذایی شکرشکن چیست

کاهش مصرف قند و شکر تصفیه شده می تواند به کاهش وزن کمک کند. همچنین با التهابات مبارزه کرده و سطح انرژی را بهبود می بخشد. همچنین این رژیم غذایی این اطمینان را می دهد که سطح انسولین بالا و پایین نمی شود.

رژیم غذایی شکرشکن فرد را به مصرف گوشت، مرغ، چربی های اشباع نشده، محصولات لبنی و میوه و سبزیجات تشویق می کند.

آیا این رژیم غذایی‌ به کاهش وزن کمک می کند؟

کاهش کالری باعث کاهش وزن می شود. با رژیم غذایی شکرشکن فرد باید روزانه 1200 کالری مصرف کند که 800 کالری کمتر از حد معمول است. خوراکی هایی مثل نان، کیک، کوکی، دونات، مافین، بیگل و مانند این ها این محدودیت کالری را نداشته و باعث می شوند کالری بسیار زیادی در طول روز به بدن برسد. این رژیم غذایی این خوراکی ها را به طور کامل حذف کرده است.

در رژیم‌ غذایی شکرشکن چه بخوریم چه نخوریم؟

– غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین مجاز هستند. این غذاها شامل غلات سبوس دار، برنج قهوه ای، جو دوسر و ارزن بوده که به دلیل سرشار بودن از فیبر باعث سیری می شوند.

– حبوبات به دلیل داشتن فیبر، پروتئین و کالری کم مجاز است.

– همچنین در رزیم غذایی شکرشکن فرد می تواند گوشت بدون چربی، غذاهای دریایی و تخم مرغ کامل نیز میل کند.

– محصولات لبنی کم چرب مانند ماست شیرین نشده، پنیر و کره مجاز هستند؛ البته به شرط اینکه قند اضافه شده نداشته باشند.

– از نوشیدنی های قندی فرآوری شده، آبمیوه های صنعتی، نوشیدنی های سرد و شربت ها جداً باید خودداری کرد.

– به دلیل اینکه سبزیجات سرشار از فیبر هستند، مصرف آن ها توصیه می شود. اما از مصرف سیب زمینی، چغندر و میوه هایی مانند موز باید خودداری شود.

– بستنی و شکلات باید بدون قند بوده یا قندشان بسیار کم باشد.

– نوشابه، مربا، ژله، سس سالاد و انواع دیگر سس و هرگونه نوشیدنی که قند غیر طبیعی داشته باشد نیز ممنوع است.

یک نمونه برنامه ساده رژیم شکرشکن

صبحانه:

– تخم مرغ هم زده سرخ شده با کینوآ یا نان تست
– 1/2 فنجان برنج با سبزیجات
– گندم شکسته با سبزیجات

میان وعده ی صبحگاهی:

– 8 تا 10 عدد بادام خیس خورده

ناهار در رژیم غذایی شکرشکن:

– سالاد سبزیجات
– عدس یا ماست کم چرب
– دو تکه نان سبوس دار
میان وعده: 1 عدد کیوی یا 8 تا 10 عدد انگور

شام:

– سالاد سبزیجات
– مرغ پخته شده یا کبابی
– سبزیجات برگ سبز فصل

این رژیم نه تنها مصرف قند بلکه غذاهایی که سرشار از کربوهیدرات هستند و از شاخص قند خون بالایی برخوردار می باشند را نیز محدود می کند. جالب تر از همه اینکه به قند پنهان نیز توجه داشته و در مصرف آن ها نیز محدودیت قائل است. زیرا بیشتر قندهای مصرف شده امروزی در غذاهای فرآوری شده پنهان شده و معمولاً دیده نمی شوند. مثلاً 1 قاشق غذاخوری سس کچاپ حاوی حدود 4 گرم (حدود 1 قاشق چایخوری) قند است. یک قوطی نوشابه شیرین حاوی 40 گرم (حدود 10 قاشق غذاخوری) قند بوده که شاید اصلاً به چشم نیاید.

رژیم غذایی شکرشکن بر سبزیجات سرشار از فیبر، غلات کامل، گوشت بدون چربی، ماهی، چربی های سالم، لبنیات کم چرب و میوه تأکید دارد. همه ی چیزهایی که پایه و اساس کاهش وزن نیز می باشند.

مزایا و معایب رژیم غذایی شکرشکن چیست؟

مزایا:

– کاملاً ساده و شفاف بوده و به آمادگی خاصی احتیاج ندارد. تنها چیزی که فرد نیاز دارد دانش غذاهایی است که چه چیزهایی را می تواند و چه چیزهایی را نمی تواند مصرف کند.

– فیبر بالایی داشته و همچنین سرشار از فیتونوترینت (مواد مغذی با منشا گیاهی) است. در نتیجه برای افراد دیابتی رژیم غذایی عالی به حساب می آید.

– چربی اشباع در آن بسیار کم است. اگرچه به چربی غیر اشباع در آن تاکید شده است اما ممکن است چربی اشباع نیز در آن به صورت کم مصرف شود. مثل خامه و پنیر بدون قند.

– قابل دسترس است. مواد غذایی که در این رژیم پیشنهاد می شود، به راحتی در همه جا یافت می شود.

معایب:

– تضادهایی در این رژیم غذایی وجود دارد. این رژیم طرفدار حذف غذاهای فرآوری شده بوده که خوب است. اما پرهیز از غذاهایی با شاخص قند بالا مثل موز می تواند باعث کمبودهایی شود.

– برخی از غذاها مثل برنج، ماکارانی و سیب زمینی را حذف کرده است که می تواند برای بسیاری دشوار باشد.

– این رژیم غذایی مصرف بالای پروتئین را توصیه می کند که به احتمال زیاد دفع کلسیم را افزایش می دهد. این امر ممکن است در طولانی مدت، منجر به برخی عوارض جانبی از جمله آسیب کلیه و کبد، خستگی، ضعف و تحریک پذیری شود.

مقالات پیشنهادی فن تریکس

>>> رژیم غذایی اتکینز چیست؟ <<<

>>> معرفی میوه ها با کربوهیدرات کم <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
stylecraze




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا