خانه و کاشانه

چگونه بوردر یا حاشیه کاغذ دیواری را از دیوار جدا کنیم؟

بین بوردر و کاغذ دیواری معمولی، تفاوت هایی وجود دارد که مهم ترین تفاوت آن ها در اندازه می باشد. بوردر بسیار کوچک تر از یک رول کاغذی معمولی بوده و زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که بخواهید به کاغذ دیواری اصلی روی دیوار حاشیه بدهید یا دو قسمت بالا و پایین دیوار را از هم جدا کنید. در واقع بوردرها، نوارهایی هستند که برای دیزاین، روی دیوار نصب می شوند. اما گاهی اوقات به دلایل مختلف مانند فرسودگی بوردر کاغذ دیواری یا تغییر دیزاین، لازم است آنها را از دیوار جدا کنید. جدا کردن آنها از روی دیوار کار نسبتاً سختی است. عمر بوردرها، مدت زمانی که روی دیوار بوده اند و نوع کاربرد آن ها در مقدار زمان و انرژی که باید برای جدا کردن آن ها صرف شود، نقش مهمی دارند. در این مقاله، روش هایی را برای جدا کردن بوردر کاغذ دیواری از روی دیوار به شما آموزش خواهیم داد، پس با فن تریکس همراه باشید.


همچنین برای آگاهی از نحوه جدا کردن کاشی و سرامیک به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> نحوه جدا کردن کاشی و سرامیک <<<


استفاده از سشوار

1- کاغذ دیواری را گرم کنید.

دکمه سشوار را روی بیش ترین درجه تنظیم کرده، به سمت لبه ها و گوشه های بوردر بگیرید و 30 ثانیه زمان بدهید تا بوردر کاملاً گرم شود. گرما سبب نرم و سست شدن چسبِ کاغذ دیواری می شود.

1 حاشیه کاغذ دیواری

2- لبه های حاشیه کاغذ دیواری را به آرامی از روی دیوار جدا کنید.

به کمک ناخن یا یک چاقو، لبه های بوردر را به سمت بالا آورده و به آرامی آن را از روی دیوار جدا کنید. به گونه ای که لبه ی بوردرها سست شوند.

2 حاشیه کاغذ دیواری

3- گرم کردن بوردر با سشوار را ادامه دهید.

مجدداً سشوار را روشن کرده و آن را به سمت قسمت هایی از حاشیه کاغذ دیواری بگیرید که هنوز نرم و سست نشده اند. این کار را تا جایی ادامه دهید که تمام بوردر نرم شود.

• برای جدا کردن کاغذ دیواری، آن را پاره نکنید؛ زیرا جدا کردن بقیه قسمت ها سخت تر شده و همچنین سبب می شود قسمت هایی از کاغذ دیواری روی دیوار باقی مانده و جدا نشوند.

• اگر قسمت هایی از کاغذ دیواری به گونه ای چسبیده اند که جدا کردن آن ها بسیار سخت است، خیلی تلاش نکنید. چون استفاده از روش سشوار برای نرم کردنِ تمام چسب ها، جوابگو نخواهد بود، بنابراین شما می توانید از روش های دیگر استفاده کنید.

3 حاشیه کاغذ دیواری

اسپری کردن محلولِ مخصوص روی بوردر

1- بطری اسپری را از محلول مخصوص پر کنید.

انواع مختلفی از محلول ها وجود دارند که شما می توانید برای جدا کردن کاغذ دیواری از آن ها استفاده کنید.

برای این کار، از بین موارد زیر یکی را انتخاب کنید:

سرکه سیب و آب: این محلولِ طبیعی، به خوبی چسب کاغذ دیواری را شل و سست می کند، اما بویی نامطبوع روی دیوار به جا می گذارد. بنابراین تنها زمانی از این محلول استفاده کنید که قرار است دیوار رنگ شود.

• نرم کننده لباس (از نوع مایع) و آب: این محلول هم ارزان بوده و هم مؤثر می باشد. اما ممکن است شما دوست نداشته باشید از مواد شیمیایی برای این کار استفاده کنید.

• ژل پوست کن: شما می توانید این ژل را از فروشگاه های تجهیزات ساختمانی یا ابزارآلات تهیه کنید.

• آب گرم: زمانی که همه روش های بالا با شکست مواجه شدند، از آب گرم استفاده کنید.

2- برای ایجاد شیار روی بوردر، از یک ابزار مشبک کاری استفاده کنید.

اگر کاغذ دیواری شما از نوع وینیل (vinyl) باشد (کاغذ دیواری با رویه طرح دار وینیل اکلریک یا پی وی سی)، این موضوع اهمیت پیدا می کند. اگر روی بردر شیار ایجاد نشود، محلول نمی تواند به داخل آن نفوذ کرده و چسب نرم نمی شود. با ابزار مشبک کاری، روی بوردر شیار ایجاد کرده تا جایی که روی آن صدها شکاف ایجاد شود.

• اگر ابزار مشبک کاری ندارید، می توانید از یک چاقوی پلاستیکی استفاده کنید.

• برای این کار حتماً از یک ابزار پلاستیکی استفاده کنید (نه فلزی). چون ابزار فلزی ممکن است به دیوار آسیب برسانند.

4 حاشیه کاغذ دیواری

3- بوردر را با محلول مورد نظر، اشباع کنید.

محلول را در تمام قسمت های بوردر اعم از گوشه ها، لبه ها، قسمت های میانی و … اسپری کنید. مقدار محلول نباید کم باشد، چون کاغذ دیواری باید کاملاً خیس شده و چسب آن نرم شود. قبل از ادامه کار، اجازه دهید محلول حدود 15 دقیقه روی کاغذ بماند تا به خوبی به داخل آن نفوذ کند.

5 حاشیه کاغذ دیواری

4- اکنون جدا کردن بوردر را شروع کنید. از یک کاردک پلاستیکی برای بالا آوردن لبه های بوردر و جدا کردن آن استفاده کنید. با یک دست لبه بوردر را گرفته و کاردک را در دست دیگر قرار دهید، با کاردک میان دیوار و بوردر فاصله انداخته و به آرامی آن را جدا کنید.

• اگر قسمتی از بوردر از دیوار جدا نشد، دوباره آن قسمت را با محلول، مرطوب کرده و 5 دقیقه به آن زمان دهید.

• برای جدا کردن کاغذ دیواری، آن را پاره نکنید. چون هم کار جدا کردن را سخت تر می کند و هم سبب می شود قسمت هایی از کاغذ دیواری روی دیوار باقی مانده و جدا نشوند.

6 حاشیه کاغذ دیواری

5- تمام قسمت های بوردر را از دیوار جدا کنید.

ممکن است لازم باشد تکه های باقی مانده بوردر را با محلول بیشتر نرم کرده تا بتوانید تمام قسمت های بوردر را از دیوار جدا کنید.

7 بوردرکاغذدیواری

استفاده از بخارشوی مخصوص کاغذ دیواری

1- یک دستگاه بخارشوی مخصوص کاغذ دیواری تهیه کنید.

این بخارشوی، در واقع یک دستگاه بخار کننده چسب کاغذ دیواری بوده و مخصوصِ این کار طراحی شده است و قیمت چندانی هم ندارد. اگر تصمیم دارید قسمت های زیادی از کاغذ دیواری را جدا کنید، حتماً این دستگاه را تهیه کنید؛ برای حجم کاری کم، می توانید آن را اجاره کنید. در غیر این صورت، از بخارشوی معمولی استفاده کنید.

8 بوردرکاغذدیواری

2- از سمت پایین به بالا، بخاردهی کنید.

دستگاه بخارشوی را روشن کرده و بخاردهی را از لبه های پایین به سمت لبه های بالا انجام دهید. با دست آزاد خود، قسمت های نرم شده بوردر را به آرامی از دیوار جدا کنید.

9 بوردرکاغذدیواری

3- حاشیه کاغذ دیواری را کاملاً جدا کنید.

کار بخاردهی را ادامه داده و چسب بوردر را نرم کنید. با کمک یک کاردک، قسمت های نرم شده را جدا کرده تا جایی که بوردر کاملاً از دیوار جدا شود. پس از بخاردهی، کار جداسازی راحت تر می شود.

10 بوردرکاغذدیواری

4- چسب را از روی دیوار پاک کنید.

باقی مانده های چسب را کاملاً از دیوار پاک کنید؛ چون اگر روی دیوار باقی بمانند، باعث خراب شدن رنگ یا کاغذ دیواری جدید می شوند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا