سلامت

چگونه شقاق مقعد Anal Fissures بعد از زایمان را درمان کنیم؟

زنان در دوران بارداری، ممکن است دردها و مشکلاتی مانند یبوست ناشی از افزایش وزن نوزاد و فشار روی روده و مقعد خود را تجربه کنند. یبوست طولانی مدت باعث به وجود آمدن شقاق مقعدی یا همان پارگی و ترک خوردگی انتهای روده می شود که باعث ایجاد درد و خونریزی در هنگام مدفوع می گردد. این مشکل حاد و بسیار جدی که در یک سوم زنان در طول بارداری گسترش یافته است؛ اغلب با درمان های خانگی در طول 4 تا 6 هفته برطرف می شود. اما اگر درمان های خانگی مؤثر واقع نشد حتماً باید به پزشک مراجعه کرده و درمان های جدی انجام شود. گاهی ممکن است مشکل بسیار جدی بوده و احتیاج به جراحی داشته باشد.

درمان های خانگی

1- از سیتز بث Sitz Bath (حمام نشیمن) استفاده کنید.

این وسیله همانند یک صندلی است که روی آن نشسته، آب گرم درون آن جریان می یابد و مقعد را شسته و درمان می کند.

• بهتر است بعد از هر بار اجابت مزاج از این وسیله استفاده کنید. این وسیله مقعد را به طور کامل تمیز کرده و لازم نیست از دست یا دستمال کمک بگیرید؛ چرا که استفاده ی زیاد از دستمال باعث درد و خارش می شود. همچنین اسپاسم (گرفتگی عضلانی) را برطرف کرده و باعث جریان خون در اطراف مقعد و انتهای روده خواهد شد.

• این وسیله را باید در دستشویی نگهداری کرده و آن را با آب گرم پر کنید. حواستان باشد که حتماً دمای آب آن را تنظیم کنید و از آب خیلی داغ برای این روش استفاده نکنید؛ چرا که آب داغ باعث افزایش درد شقاق مقعد می شود. پس از هر بار استفاده از سیتز بث آب آن را عوض کنید و اجازه ندهید که آب سرد شود. زیرا آب سرد درد مقعد را دو چندان می کند.

• در هر بار استفاده باید حداقل 30 دقیقه روی آن بنشینید. سعی کنید روی آن ریلکس بوده تا اسپاسم از بین برود و از حرکت کردن اضافی خودداری کنید.

1 درمان فیشر آنال یا شقاق مقعد بعد از زایمان


برای مطالعه متن کامل آموزش ساخت و استفاده از سیتز بث Sitz Bath (حمام نشیمن) به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> آموزش ساخت و استفاده از سیتز بث Sitz Bath


2- غذاهای سرشار از فیبر بخورید.

تغذیه ی سرشار از فیبر تعداد دفعات اجابت مزاج را افزایش می دهد. همچنین بافت مدفوع را نرم تر کرده و باعث می شود راحت تر دفع شود. همین امر به ظاهر ساده، به مرور زمان موجب درمان شقاق مقعد می گردد.

• آکادمی ملی علوم توصیه کرده است زنان بسته به سنشان باید در طول روز 20 تا 25 گرم فیبر مصرف کنند. که متأسفانه به طور متوسط فقط 4 تا 15 گرم فیبر در طول روز توسط زنان مصرف می شود.

• از جمله مواد سرشار از فیبر: سیب، کشمش، انجیر، گلابی، نان گندم، ماکارانی، بلغور جو دوسر، بیسکویت های سبوس دار، کلم بروکلی، نخود سبز، سیب زمینی، آجیل و انواع حبوبات و دانه ها مانند لوبیا می باشد.

• از غذاهای گوناگون برای دریافت فیبر بدن خود استفاده کنید و فقط به یک نوع غذا بسنده نکنید. همچنین از خوردن تنقلاتی مانند آجیل، پاپ کرن، چیپس و… که هضمشان سخت و دشوار می باشد، جداً خودداری کنید.

2 درمان فیشر آنال یا شقاق مقعد بعد از زایمان

3- غذاهای ملین بخورید.

مدفوع نرم می تواند درد شقاق مقعد را به صورت قابل توجهی کاهش دهد و به مرور زمان مشکل را درمان کند. افزایش مصرف مایعات و غذاهای ملین تأثیر بسیار زیادی در درمان این مشکل دارد.

• خوردن روزی 8 لیوان آب در روز توصیه می شود. توجه داشته باشید که فقط از آب به عنوان نوشیدنی استفاده کنید و از خوردن نوشیدنی های صنعتی دیگر اجتناب کنید. همیشه سعی کنید بطری آبی را به همراه داشته و هیچ وقت تشنه نمانید.

4- ورزش کنید.

ورزش منظم می تواند به صورت قابل توجهی یبوست را کاهش داده و در کنار آن درد شقاق مقعد را از بین ببرد. سعی کنید در اکثر مواقع روزی 30 دقیقه فعالیت بدنی منظمی را داشته باشید. با پزشک خود درباره ی نوع فعالیت های مناسب بدنیِ بعد از زایمان صحبت کنید و هیچگاه بدون مشورت پزشک ورزش نکنید.

درمان های دارویی

1- از استروئیدها و بی حس کننده های موضعی استفاده کنید.

کرم ها و استروئید های موضعی موجود در داروخانه ها می تواند تا حد زیادی از درد شقاق مقعد در هنگام اجابت مزاج بکاهد.

• از جمله ی این داروها ژلوفن، لیدوکائین، پراموکسین و بی حس کننده ها می باشند. این داروها هم با نسخه و هم بدون نسخه به فروش می رسند. البته اگر از درد ناشی از شقاق مقعد بسیار رنج می برید بهتر است به دکتر مراجعه کنید و به این داروها بسنده نکنید.

• قبل از اجابت مزاج پماد یا بی حس کننده ها را روی دستمال کاغذی زده و روی مقعد بگذارید. دستمال های مرطوب مخصوصی هم برای این کار وجود دارد که بهتر است در صورت یافتن از آن ها استفاده کنید.

• این پمادها حاوی مقدار کمی استروئید می باشند که التهابات را کاهش داده و دردهای مرتبط با اجابت مزاج را از بین می برند.

• توجه داشته باشید که از این پمادها بیش از دو هفته استفاده نکنید. زیرا استفاده ی طولانی مدت از آن ها باعث نازک شدن بافت انتهای روده و آسیب بیشتر این ناحیه می شود.

3 درمان فیشر آنال یا شقاق مقعد بعد از زایمان

2- از قرص های ملین استفاده کنید.

قرص های ملین مدفوع را نرم کرده و دفع آن را راحت و بدون درد می کند و در نتیجه به مرور زمان باعث بهبودی شقاق مقعد می شوند.

• اگر کودکتان از شیر خودتان تغذیه می کند از خوردن مواد دارویی، بدون تجویز پزشک خودداری کنید.

• دارو را فقط طبق دستورالعمل مندرج روی آن و با دوز مناسب مصرف کرده و عوارض جانبی آن را حتماً بدانید تا در صورتی که برای کودک ضرر دارد از آن استفاده نکنید.

• همچنین می توانید درمان های دارویی و خانگی را ترکیب کرده تا بهترین نتیجه را داشته باشد.

3- از پماد نیتروگلیسیرین استفاده کنید.

بعضی از پمادها حاوی یک آرام بخش عضلانی به نام نیتروگلیسیرین هستند. نیتروگلیسیرین عضلات اسفنکتر را شل کرده و باعث کاهش انقباضات و اسپاسم در طول اجابت مزاج و جریان خون بیشتری در انتهای روده و مقعد می شود. همه ی این موارد زخم های اطراف ناحیه ی مقعد را کاهش داده و شانس بهبودی را بسیار بالا می برند.

• برای استفاده از نیتروگلیسیرین مقداری از آن را روی پنبه ی گوش پاک کن زده و آن را وارد روده کنید و اطراف آن بمالید. این نکته را هم به یاد داشته باشید که فقط قسمت پنبه ای گوش پاک کن وارد روده شود و نه بیشتر.

• معمولاً غلظت نیترو گلیسیرین در نوع پماد آن فقط 2 درصد است. پس استفاده موضعی از آن برای درمان شقاق مقعد در دوران شیردهی خطری ندارد. اما بهتر است این نکته را هم بدانید که استفاده از نیترو گلیسیرین گاهی عوارضی ایجاد می کند که شایع ترین آن سردرد و سرگیجه می باشد.

عمل جراحی

1- چه زمانی نیاز به عمل جراحی است؟

اغلب شقاق های مقعدی در طول 4 تا 6 هفته بهبود می یابد. اگر با گذشت این مدت زمان شقاق مقعد درمان نشد و حتی روندهای درمانی هم هیچ تغییری در آن ایجاد نکرد، عمل جراحی توصیه می شود.

• عمل جراحی دارای موفقیت بالایی است و بیش از 90 درصد شقاق های مقعدی با عمل جراحی درمان می شوند.

• در عمل های جراحی بخشی از عضله ی اسفنکتر برش خورده و برداشته می شود. این عمل باعث شل شدن روده شده که به طور قابل توجهی به درمان شقاق مقعد کمک می کند.

2- ریکاوری پس از جراحی

این عمل جراحی یک عمل سرپایی است که هیچ عارضه ای نداشته و بیمار همان روز از بیمارستان مرخص می شود و فقط باید از توصیه های پزشک به درستی پیروی کرد.

• فعالیت های روزانه را می توان در مدت زمان کوتاهی پس از عمل جراحی انجام داد. قبل از عمل حتماً پیاده روی کنید. این کار خطر لخته شدن خون را که بسیار هم خطرناک است کاهش می دهد.

• بسته به نوع عمل از محل کار خود مرخصی بگیرید. مراقبت های لازمِ بعد از عمل را حتماً انجام دهید. همچنین از طولانی نشستن روی صندلی و کارهایی مانند رانندگی تا زمان اتمام مصرف داروهای تسکین دهنده ی درد خودداری شود.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا