فرهنگ و هنرگردشگری

روش های مقابله با شوک فرهنگی پس از سفر خارجی

برخی سفرهای خارج از کشور، به خصوص اگر طولانی بوده و اولین سفر خارجه شما باشد، می تواند دیدتان را به طور کامل نسبت به زندگی تغییر دهد و سبب به دست آوردن تجربیات جدیدی شود. اما اگر شخص تجربه کافی نداشته باشد، ممکن است دچار شوک فرهنگی شود. بازگشت به خانه پس از چنین مسافرتی سخت است، اما راه هایی وجود دارند که آن را آسان تر می کنند. مراقبت از سلامت جسمی و روحی خود و نیز حفظ روحیه سفر می تواند به شما در این راه کمک کند.

با شرایط اولیه خود سازگار شوید.

1- برای خواب خود برنامه ریزی کنید.

پس از یک سفر طولانی مدت و بازگشت به محل زندگی خود، مطمئناً برنامه خوابتان بهم خواهد ریخت. برای ایجاد یک برنامه خواب درست و منظم، سعی کنید یک زمان مشخصی را برای خواب انتخاب کرده و هر شب، رأس همان ساعت به رختخواب بروید.

• اگر به سختی به خواب می روید، یک موسیقی آرام پخش کنید، یک دوش آب داغ بگیرید یا چند دقیقه ای مطالعه کنید.

• سعی کنید قبل از خواب تلویزیون تماشا نکنید یا از گوشی استفاده نکنید.

1 مقابله با شوک فرهنگی

2- بیرون بروید و در فضای باز ورزش کنید.

ورزش منظم، به حفظ سلامت و سازگاری بدن با شرایط جدید کمک می کند. ورزش کردن در فضای باز نیز باعث سازگاری راحت تر بدن با آب و هوای جدید می شود. حضور فیزیکیِ بیشتر در یک مکان، در تقویت و سازش عاطفی تان نیز به شما کمک خواهد کرد.

• این مکان ها می توانند شامل پیاده روها، پارک ها و محوطه مدرسه یا دانشگاه باشند.

2 مقابله با شوک فرهنگی

3- از چیزهایی لذت ببرید که در سفر از آن ها دور بوده اید.

از مکان هایی را که دوست داشتید و بخاطر سفر از آن ها دور مانده اید، بازدید کنید. مثل برخی رستوران ها، موزه ها، کافی شاپ ها و… . غذاهایی را بخورید که در شهر خود از خوردنشان لذت می بردید، اما در کشوری که به آن سفر کردید نتوانستید آن غذا را پیدا کنید. این روش ها به شما کمک می کنند تا راحت تر با خانه و محیط قبلی تان سازگار شوید.

4- حتماً زمانی را برای استراحت تان در نظر بگیرید.

کار مداوم پس از بازگشت از سفر، مدرسه رفتن، ترافیک، کلاس رفتن و… شما را خسته می کند. بنابراین اگر چنین احساسی داشتید یک یا دو روز به خودتان استراحت بدهید. یادتان باشد که سازگاری با سبک زندگی جدید، زمان می برد. بنابراین خیلی نگران نباشید.

• اگر زمان کافی برای استراحت ندارید، می توانید صبح ها کمی زودتر بیدار شوید و تمرین مدیتیشن انجام دهید. در یک جای دنج بنشینید، چشمان خود را ببندید و فقط روی تنفس های عمیق تمرکز کنید.

5- اگر احساس افسردگی یا انزوا کردید، حتماً با یک روانشناس یا مشاور صحبت کنید.

پس از یک سفر خارجی طولانی مدت، برگشت به محیط زندگی اول، می تواند با احساسات ضد و نقیضی همراه باشد. از این رو صحبت با یک روانشناس یا مشاور شما را آرام تر کرده و برای افسردگی، استرس یا اضطراب هایتان راه حل هایی ارائه می دهد. حتی اگر فکر می کنید این کار ضرورتی ندارد. اما بدانید که صحبت با یک مشاور در هر شرایطی می تواند شما را آرام تر کند و به سازگاری شما با وطن و شرایط قبلی تان کمک نماید.

تجربیات و خاطرات سفرتان را به یاد بیاورید.

1- فضای اتاق یا خانه خود را با عکس ها و اشیائی تزئین کنید که از آن ها خاطره دارید و شما را به یاد سفرتان می اندازند.

این کار بازگشت و فضای جدید را برای شما دلپذیرتر و مطبوع تر خواهد کرد. مجسمه ها، فرش ها، آثار هنری، عکس ها و… در این راه می توانند به شما کمک کنند.

3 مقابله با شوک فرهنگی

2- از لباس هایی که در خارج می پوشیدید هم استفاده کنید.

البته ممکن است برخی لباس ها برای برخی مکان ها مناسب نباشند، اما می توانید آن ها را در خانه بپوشید. شال گردن ها، کفش ها، کلاه ها و موارد مشابه، جزو مواردی هستند که می توانید در بیرون از منزل هم جهت یادآوری خاطرات از آن ها استفاده کنید.

4 مقابله با شوک فرهنگی

3- حتماً با دوستان خارجی تان در ارتباط باشید.

به لطف اینترنت، ترک یک کشور به معنی ترک همیشگی دوستانتان نیست. به راحتی می توانید از طریق فیسبوک، تلگرام، اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی با آن ها در ارتباط باشید.

4- داستان های زندگی خود در خارج از کشور را به اشتراک بگذارید.

یک وبلاگ یا یک صفحه شخصی برای خود درست کنید و داستان زندگی و خاطرات خود در خارج را در آن بازگو کنید.

5 مقابله با شوک فرهنگی

در جریان زندگی قرار بگیرید.

1- پس از بازگشت از سفر حتماً با خانواده و فامیل خود در ارتباط باشید.

آن ها می توانند به سازگاری شما با شرایط جدید کمک کنند. با دوستان قدیمی خود نیز حتماً تماس بگیرید و با آن ها برای دیدارهای دوستانه قرار بگذارید. البته لازم نیست بلافاصله پس از سفر همه دوستانتان را ملاقات کنید. چند روزی پس از بازگشت، استراحت کنید و بعد قرار ملاقات بگذارید.

• گرفتن مهمانی های خوشامدگویی و میتینگ پارتی ها خوب است، اما ملاقات تک به تک یا چند نفری دوستان بهتر از ملاقات یک شبه تمام فامیل و دوستان خواهد بود.

6 مقابله با شوک فرهنگی

2- به دنبال سرگرمی هایی باشید که قبل از سفر آن ها را داشتید.

ورزش های مورد علاقه ی خود را دنبال کنید و به کلاس هایی بروید که قبل از رفتن به خارج آن ها را دنبال می کردید، به ویژه اگر برای کار یا تحصیل به خارج رفته باشید، برگشتن شما به وطن خود و داشتن سرگرمی های مورد علاقه، در ریلکسیشن شما تأثیر خواهد داشت.

7 مقابله با شوک فرهنگی

3- در برخی انجمن ها عضو شوید یا به برخی گروه ها بپیوندید.

اگر قبل از سفر، عضو گروه یا انجمنی بودید، پس از برگشت، از جلسات آن ها مطلع شوید و در جلسات بعدی آن ها شرکت کنید. عضو یک باشگاه مورد علاقه شوید، به کمپین ها ملحق گردیده و به دنبال چنین سازمان هایی باشید تا هم سرگرم شوید هم با دیگران بیشتر در ارتباط باشید.

8 مقابله با شوک فرهنگی

4- برای زندگی جدیدتان یک هدف جدید و درست انتخاب کنید.

با توجه به تجربیات یا مدارکی که در خارج کسب کرده اید، می توانید در وطن خود کلاس های آموزشی برگزار کنید، شغل جدید پیدا کنید، کتاب بنویسید، کسب و کار جدید راه اندازی کنید و… .

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا