روانشناسی

چگونه کابوس و خواب بد را فراموش کنیم؟

همه ی ما به خوابی راحت و آرام نیاز داریم تا در کنار استراحت بدن به آرامش نیز برسیم. اما گاهی یک خواب بد یا کابوس، آرامشی که از یک خواب راحت می خواهیم را از ما می گیرد. برخی کابوس و خواب های بد آنقدر ناراحت کننده هستند که نه تنها خواب راحت، بلکه زندگی روزمره ما را نیز تحت تاثیر قرار می دهند. راه های مختلفی برای فراموش کردن این خواب و برگشتن به زندگی عادی وجود دارد.

روش های فراموش کردن خواب بد و کابوس

1- دائماً به خودتان یادآوری کنید که خواب ها واقعی نیستند و هیچ تاثیری روی زندگی ما نمی گذارند.

چرا که خواب های بد بر اساس اتفاقات روزمره زندگی ما، از خورد و خوراک قبل از خواب گرفته تا چیزهایی که در تلوزیون تماشا کرده اید، و یا به خاطر استرس و مشکلات زندگی، به وجود می آیند.

بین چیزهای بد یا خوبی که در خواب می بینید و چیزهایی که در زندگی واقعی اتفاق می افتد، هیچ ارتباطی وجود ندارد. بنابراین نگران نباشید و از فکر اینکه آن را تعبیر کنید و یا اینکه رویای شما پیش بینی آینده است، بیرون بیایید.

کابوس ها هیچ ارتباطی با آینده ندارند. در واقع بازتابی از گذشته و زندگی فعلی شما می باشند. آن ها بازتابی از ترس، استرس، خاطرات و تجربیات شماست و زمانی که استراحت می کنید، ذهن شما در تلاش برای تحلیل آن ها می باشد.

زمانی که نصف شب با ترس از خواب بیدار می شوید، فوراً ذهنتان را از چیزی که دیده اید خالی کرده و به واقعیت برگردید. به آنچه که بیشترین شادی را در زندگی به ارمغان می آورد فکر کنید؛ مثل خانواده. این یک استراتژی ذهنی است که ذهن شما را در جهت درست برای استراحت هدایت می کند.

2- نفس عمیق بکشید.

آرام باشید و فقط به آرامش خود فکر کنید. کابوس ها باعث ایجاد واکنش های فیزیولوژیکی مانند افزایش ضربان قلب و عرق سرد می شوند. تکنیک های مراقبه را تمرین کرده تا ذهنتان را از رویا خالی کنید. همچنین خودتان را به اندازه ی کافی به آرامش برسانید و بتوانید دوباره به خواب برگردید.

برای آرام کردن ضربان قلب، نفس عمیق از شکم لازم است. به پشت دراز کشیده و دست خود را روی شکم بگذارید. به آرامی و به صورت عمیق با بینی نفس کشیده و اجازه دهید نفس وارد شکمتان شود. سپس به آرامی شکم را فشار داده و نفس را از دهان خارج کنید. بر این تمرکز کنید که گویی بدنتان پر از هوا شده و خالی می شود.

1 روش فراموش کردن کابوس

3- با صوت یا نوایی آرامش بخش خود را آرام کنید.

قرآن یا دعا بخوانید. شعر، آهنگ، دکلمه و یا حتی زمزمه کردن عبارات آرام بخش، می تواند روحتان را به آرامش برساند.

فراموش کردن کابوس در روزهای بعدی:

1- کاری را انجام دهید که ذهنتان را بسیار درگیر کرده و رویای بد را از آن دور کند.

برای فراموش کردن کابوس ، خواندن کتاب، تماشای تلوزیون، ارتباط با دوستان و انجام کارهایی که بسیار شاد و خوشحالتان می کند، بسیار موثر است.

اگر همچنان خواب در طول روز اذیتتان می کند، دائماً به خودتان یادآوری کنید که خواب واقعی نبوده و هیچ دلیلی برای ترس وجود ندارد.

2 روش فراموش کردن کابوس

2- احساساتتان را با دیگران در میان بگذارید. همچنین در مورد خواب و آنچه که اذیتتان می کند با دوست خود صحبت کنید.

به قول معروف این کار باعث خالی شدن دلتان می شود و برای فراموش کردن کابوس بسیار موثر است.

3- قبل از خواب، خودتان را به آرامش برسانید.

اکثر افراد خواب بد را در طول روز فراموش می کنند؛ اما به محض اینکه دوباره می خواهند بخوابند، استرس تجربه کابوس دیشب به سراغشان آمده و پریشان می شوند. قبل از خواب، ذهنتان را روی چیزهای شاد متمرکز کرده و سعی کنید آن را به آرامش برسانید.

قبل از خواب از خواندن داستان یا تماشای فیلم های ترسناک و غمگین و حتی گوش دادن به اخبار خودداری کنید. به جای آن، قرآن، دعا یا نماز بخوانید. خواندن کتاب های آرامش بخش، معاشقه با همسر، دوش آب داغ، ماساژ با لوسیون و اسانس های خوشبو در به آرامش رسیدن، فراموش کردن کابوس و راحت و آرام خوابیدن موثر است.

جلوگیری از دیدن کابوس:

1- با چیز هایی که باعث کابوس می شوند آشنا شوید؛ تا با از بین بردن عوامل، از کابوس دیدن جلوگیری کنید.

ممکن است کابوس ناشی از مصرف برخی داروها (به خصوص مواد مخدر، داروهای ضد افسردگی و فشار خون)، غذاها یا نوشیدنی ها (به ویژه الکل)، وقایع استرس زا، تب، بیماری یا کمبود خواب باشد. حتی برخی با استفاده ی بیش از حد پتو و یا پوشیدن لباس های گرم نیز کابوس می بینند. خوردن غذا یا میان وعده بلافاصله قبل از خواب، باعث افزایش متابولیسم بدن و در نتیجه افزایش فعالیت مغز می شود. در نتیجه منجر به دیدن خواب و کابوس می گردد.

2- استرس را از خود دور کنید.

نه تنها کابوس، خود نشان دهنده وجود استرس در وجود شماست، بلکه دیدن کابوس نیز به استرستان می افزاید و به طور بالقوه کابوس دیدن را تبدیل به یک چرخه ی شبانه می کند. بنابراین سعی کنید با هر روشی از جمله ورزش، یوگا، مراقبه و … استرس را به طور کامل از خود دور کنید.

3- در محیط و محل خوابتان تغییراتی ایجاد کنید.

اگر دمای اتاق بسیار گرم است، آن را پایین بیاورید. همچنین از پتوها و لباس های بسیار گرم که باعث بالا رفتن دمای بدن، تب و دیدن خواب و کابوس می شود، استفاده نکنید. چراغ خواب را روشن کرده تا اگر از خواب پریدید روشنایی باعث شود راحت تر به حالت عادی و واقعیت برگردید.

3 روش فراموش کردن کابوس

4- بدانید و بپذیرید که برخی رویاهای بد لازم هستند.

ذهن، تروما، ترس و استرس ها را از طریق خواب های بد پردازش می کند. بنابراین اتفاق افتادنشان، بخش مهمی از مواجهه با واقعیتی است که باعث به وجود آمدن این رویاها می شود. سعی کنید به جای مقابله با رویاهای بد، با ریشه و عواملی که باعث به وجود آمدنشان شده است مقابله کنید. چرا که رویاها به طور طبیعی منعکس کننده ی واقعیت اند.

با مطالعه مقالات زیر در وب سایت فن تریکس اطلاعات بیشتری در رابطه با خوابی آرام و عمیق به دست آورید.

>>> چرا و چگونه حساسیت های شبانه باعث بی خوابی می شوند؟

>>> خواب مفید و با کیفیت شبانه چه تاثیری بر سلامت قلب دارد؟

>>> درمان بی خوابی و تجربه خواب عمیق با مصرف اسانس های روغنی

>>> چگونه مشکل بی خوابی شبانه را حل کنیم؟

>>> چگونه با بختک یا فلج خواب کنار آمده و از آن خلاص شویم؟

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد حسین

خیلی کاربردی و خوب بود ممنون

دکمه بازگشت به بالا