کودک

طرز ساخت دستمال مرطوب ارگانیک و دست ساز کودک و نوزاد

ساخت دستمال مرطوب بچه در منزل

آیا تاکنون روی مواد و ترکیبات تشکیل دهنده و سازنده ی دستمال های مرطوبی که برای کودکانتان تهیه می کنید دقت کرده اید؟ همه ی دستمال هایی که در بازار به فروش می رسند حاوی هزاران مواد شیمیایی می باشند که در هم ادغام شده و دستمالی را ساخته اند که مخصوص بچه بوده و به نظر می رسد برای پوست او هم ضرری نداشته باشد. اما آیا واقعاً این دستمال ها صد در صد هیچ ضرری برای بچه و پوست او ندارند؟ با توجه به این که دستمال های مرطوب از مواد شیمیایی تولید شده اند و در برخی از کودکان ایجاد حساسیت شدید می کند، آیا می توان جایگزینی بهتر برای کودکان و به خصوص پوست های حساس پیدا کرد؟

1 ساخت دستمال مرطوب ارگانیک کودک

خوشبختانه نوع جدیدی از دستمال ها با نام دستمال های بامبو وارد بازار شده که ترکیبات شیمیایی نداشته و بسیار بی ضرر تر از دیگر نوع دستمال ها می باشند. اما شاید به دلیل قیمت بالایشان همه ی افراد نتوانند آن ها را تهیه ی کنند.

دیگر جایگزین دستمال مرطوب های شیمیایی و بامبو دستمال هایی بوده که خود مادران می توانند بسیار راحت به صورت ارگانیک و دست ساز در منزل تهیه کنند.
دستمال هایی که به صورت دست ساز بوده و برای دو کودک به مدت دو هفته استفاده شده و هیچ گونه خطایی نداشته و هیچ گونه خارش و التهاب و مشکل خاصی را به وجود نیاورده است. مهمتر از همه این که طرز تهیه ای آسان داشته و نسبت به دیگر انواع بسیار ارزان تر است.

مواد لازم برای ساخت دستمال مرطوب بچه ی خانگی

2 ساخت دستمال مرطوب ارگانیک کودک

1- یک رول دستمال کاغذی با جذب بسیار بالا مثل دستمال های آشپزخانه

2- یک ظرف درب دار پلاستیکی مثل قوطی حلوا یا بستنی و یا هر چیزی مشابه آن که کاملا شسته و ضدعفونی شده

3- یک پیمانه آب مقطر یا آب جوشیده که خنک شده و هنوز کمی گرم است.

4- یک قاشق غذاخوری ژل آلوورا

5- یک قاشق غذاخوری عصاره ی فندق افسون گر که در داروخانه ها موجود است.

6- یک قاشق غذا خوری صابون مایع روغن زیتون

7- 10 قطره روغن یا عصاره ی پرتقال یا گریپ فروت، یا 2 عدد قرص ویتامین E (به دلخواه)

8- یک قاشق غذا خوری روغن زیتون یا بادام (دلخواه)

9- اسانس های روغنی (دلخواه) مثلاً 6 قطره اسانس پرتقال یا اسطوخودوس

طرز تهیه

3 ساخت دستمال مرطوب ارگانیک کودک

1- دستمال آشپزخانه را با استفاده از چاقویی تیز از وسط نصف کنید.

2- دستمال را در ظرف قرار دهید. به گونه ای که اندازه ی دستمال با ظرف یکی بوده و دیواره های دستمال با دیواره های ظرف یک سانتی متر فاصله داشته باشد.

3- در کاسه ای آب، ژل آلوورا، عصاره ی فندق، صابون، ویتامین E (یا عصاره ی پرتقال) و روغن (بادام یا زیتون) را مخلوط کرده و هم بزنید.

4- در صورت استفاده از اسانس روغنی آن را نیز ریخته و خوب مخلوط کنید.

5- حال مواد را روی دستمال داخل ظرف ریخته تا کاملاً توسط دستمال جذب شود. تقریباً حدود 5 تا 10 دقیقه زمان می برد.

6- ظرف را در دست برداشته و تکان دهید. از همه جهات دستمال را بررسی کرده و مطمئن شوید که دستمال کاملاً در محلول آغشته شده و آن را جذب کرده است.

7- یک ورقه از دستمال را جدا کرده و پاک کنندگی آن را امتحان کنید.

8- دستمال باید پاک کنندگی خوبی داشته و مواد برای دستمال کم نباشد. دستمال کاملاً باید به مواد آغشته شده باشد. اکنون می توانید از این دستمال برای کودک دلبندتان استفاده کرده و اطمینان یابید که او را در معرض هیچ ماده ی مضری قرار نداده اید.

توجه! در صورتی که فرزندتان پوستی بسیار حساس دارد، حتما در این باره با پزشک مشورت کنید. همچنین ممکن است لازم باشد اسانس های روغنی را حذف کرده و یا به جای آن از اسانس بابونه یا کالاندولا (گل همیشه بهار) استفاده کنید.

روش دیگر ساخت دستمال مرطوب

همچنین در صورتی که تمایلی به استفاده از روش بالا و گذاشتن دستمال کاغذی در ظرف و انجام مراحل را ندارید می توانید از پارچه های بلا استفاده بسیار نرم مثل تی شرت های قدیمی نیز استفاده کنید. پارچه را شسته و ضدعفونی کنید. سپس آن را به صورت مربع های 8×8 برش زده و به شکل یک دستمال در آورید. محلولی که در بالا گفته شد را تهیه کرده و در بطری اسپری بریزید. هر بار که احتیاج به دستمال مرطوب داشتید، پارچه های برش خورده را برداشته و محلول را روی آن زده و از آن برای کودک استفاده کنید. این روش از آنجایی که در مصرف دستمال صرفه جویی می شود و می توانید هر بار کهنه ها را بشویید، از روش قبلی ارزان تر و مقرون به صرفه تر است.

از این دستمال مرطوب برای پاک کردن کاشی و سرامیک، روی کابینت، چرم و کف زمین هم می توانید استفاده کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wellnessmama




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا