پوشاکسرگرمی و اوقات فراغت

چگونه در خانه یک کلاه بِرِه درست کنیم؟

اگر چه کلاه بِرِه کلاهی بوده که پیدایش آن به حدود صد سال پیش بر می گردد، اما هنوز هم طرفداران زیادی دارد. این کلاه توسط چوپانان مناطق باسکی نشین فرانسه استفاده می شده است. اما با گذشت زمان، بیشتر مورد توجه طبقات مختلف جوامع فرانسوی قرار گرفت، به شکلی که امروزه یک کلاه بره با کیفیت خوب و ساخت فرانسه، قیمت زیادی دارد. خوشبختانه شما می توانید در خانه و با استفاده از چند ابزار ساده، هر نوع کلاه بِرِه که خواستید برای خود درست کنید.


برای اطلاع از چگونگی دوخت کلاه خزی زمستانی بچه گانه می توانید به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> چگونگی دوخت کلاه خزی زمستانی بچه گانه <<<


کلاه‌بره نمدی

1- پارچه ی دلخواهتان را انتخاب کنید.

بره ها به شکل سنتی از نمد پشم درست می شدند، اما هر نوع نمد دیگری نیز برای ساخت این کلاه قابل استفاده است.

کلاه نمد در تماس با پوست سر شما قرار گرفته و می تواند باعث تحریک پوست شما شود. بنابراین قبل از خرید و یا بافت یک کلاه به این موضوع دقت کنید.

2- دور سر خود را با متر خیاطی اندازه گیری کنید.

به این شکل قطر مناسب برای کلاه بره مشخص شده تا اندازه ی آن متناسب با سرتان باشد.

اگر متر خیاطی ندارید، می توانید از هر متر دیگری که قابلیت قرارگیری دور سر را دارد استفاده کنید.

1 نحوه بافت Beret

3- یک الگو تهیه کنید.

برای این کار می توان از کاغذ الگو و یا هر کاغذ نازک دیگری استفاده کرد. کلاه بره از سه قسمت تشکیل می شود: نوار پایینی، بالای کلاه و پوشش داخلی کلاه. به خاطر داشته باشید که هر کدام از این قسمت ها برای دوخت، به طول اضافه تری نیاز دارند.

الگویی برای نوار کلاه رسم کنید. این الگو به شکل یک مستطیلِ کشیده بوده که طول مستطیل برابر با اندازه ی دور سر شما به علاوه ی حدود 1.3 سانتیمتر و عرض آن نیز باید تقریباً 3.8 سانتیمتر باشد. بعد از اینکه این مستطیل را بریدید، در صورت دلخواه می توان طرح های مختلفی مانند طرح v شکل، در امتداد لبه ی بزرگ تر آن ایجاد کرد.

برای بالای کلاه بره نیز یک الگو رسم کنید. این الگو تنها یک دایره ی بزرگ بوده و قطر آن می تواند حدود 30 سانتیمتر و یا اندازه ی دلخواه شما باشد. به کمک یک پرگار و یا یک جسم دایره ای، الگو را رسم کرده که اندازه ی آن با اندازه ی پیش بینی شده برای بالای کلاه یکسان باشد.

در نهایت یک الگو هم برای سطح داخلی کلاه رسم کنید. این قسمت شامل دو دایره می شود، یک دایره ی بزرگ به اندازه ی دایره ای که برای بالای کلاه بره رسم کردید، و دایره ی دیگری هم مرکز با همان دایره و با قطر کوچکتر.

پس از رسم الگوها شروع به بریدن آنها کنید.

2 نحوه بافت Beret

4- الگوها را روی پارچه ی مورد نظرتان قرار داده و به آن متصل کنید.

الگوها را به کمک سوزن و یا هر وسیله ی دیگری ثابت نگه داشته و مهار کنید تا حین کار جابجا نشوند.

در نهایت دور تا دور الگوها را روی پارچه برش بزنید.

3 نحوه بافت Beret

5- تکه های مختلف پارچه بریده شده را به یکدیگر بچسبانید.

دقت کنید که دوخت پارچه ها از قسمت داخلی آن انجام شود تا در انتهای کار خطوط دوخت نمایان نباشند.

در پارچه هایی مثل نمد که زیر و روی آنها یکسان است، تفاوتی نمی کند که دوخت را از چه سمتی انجام دهید.

اتصال نوار به قسمت داخلی کلاه، دشوار ترین بخش اتصالات خواهد بود. چرا که این دو سطح باید با یکدیگر زاویه ی 90 درجه داشته باشند. باید سطح داخلی آنها را به هم اتصال داد و در نهایت کلاه بره را زیر و رو کرده تا اتصالات دیده نشوند.

4 نحوه بافت Beret

6- شروع به دوختن کلاه کنید.

چرخ خیاطی خود را برای دوخت نمد تنظیم کنید. اگر فکر می کنید که چرخ خیاطی شما برای این کار مناسب نیست، می توانید کلاه بره را با دست بدوزید.

ابتدا دو انتهای نوار را روی یکدیگر قرار داده و بدوزید تا به شکل یک حلقه درآید. اگر خاطرتان باشد طول نوار را به اندازه ی 1.3 سانتیمتر بیشتر کردیم، بنابراین دقت کنید که خط دوخت شما از هر انتهای نوار حدود 0.6 سانتیمتر فاصله داشته باشد.

حلقه را به قسمت داخلی کلاه بره دوخته و سعی کنید از لبه های دایره فاصله نگیرید.

در نهایت رویه ی داخلی کلاه را به قسمت بالایی بدوزید. دقت کنید که در تمام مراحل دوخت، کلاه باید زیر و رو باشد.

5 نحوه ساخت و دوختن کلاه بره

7- کلاه بره را برگردانده تا خط های دوخت داخل کلاه قرار بگیرند.

اتو را روی درجه ی مناسب الیاف نمدی مورد استفاده ی خود قرار داده و سپس قسمت مسطح کلاه را از دو طرف اتو کنید. دوخت بین حلقه ی کلاه بره با سطح داخلی آن نباید اتو زده و صاف شود، بلکه این دو قسمت باید در یک زاویه ی مناسب نسبت به یکدیگر قرار بگیرند.

6 نحوه ساخت و دوختن کلاه بره

8- می توانید کلاه خود را به دلخواه خود تزئین کرده و یا چیزی به آن اضافه کنید.

بسیاری از کلاه های بره ، یک بند یا پوم پوم در مرکز کلاه دارند. اگر دوست داشته باشید می توانید بند یا پوم پوم دلخواه خود را در وسط کلاه بدوزید.

7 نحوه ساخت و دوختن کلاه بره

دوخت کلاه بره

1- یک الگو بافت خریداری کنید.

الگوهای بافندگی متنوعی برای کلاه بره وجود دارد. شما باید الگویی را انتخاب کنید که طرح جذابی داشته باشد. از طرفی مهارت کافی برای بافتن آن را داشته باشید.

8 نحوه ساخت و دوختن کلاه بره

2- اگر کاموا و قلاب ندارید، آنها را تهیه کنید.

کاموایی انتخاب کنید که مناسب با طرح و الگوی مورد نظرتان باشد. معمولاً الگوها مقدار کاموای مصرفی را مشخص کرده تا به اندازه ی دلخواه کلاه برسید.

همچنین الگوها سایز قلاب های مورد استفاده را نیز مشخص می کنند. سایز قلاب ها تأثیر زیادی روی ابعاد نهایی کلاه دوخته شده دارند. بنابراین از سایز قلاب پیشنهادی استفاده کرده تا در نهایت کلاه شما به ابعاد پیش بینی شده برسد.

کاموایی تهیه کنید که نرم و راحت باشد. هر چند پشم های سنگین می توانند برای گرم نگه داشتن سرتان مفید باشند، اما ممکن است زمانی که با پیشانی شما تماس پیدا می کنند، باعث ایجاد خارش شوند. بنابراین از الیافی استفاده کنید که حدالامکان گرم بوده و از طرفی باعث بروز حساسیت و خارش در پوست نشوند.

3- شروع به بافتن کلاه بره کنید.

اگر زمان زیادی از آخرین لباسی که بافته اید می گذرد، ممکن است به کمی یادآوری نیاز باشد. قبل از اینکه بافت کلاه را شروع کنید، یک حلقه یا شکل کوچک بافته تا مهارت های بافندگی برایتان یادآوری شود.

در ابتدا چند گره متوالی به دنبال هم ببافید تا به اندازه ی محیط دور سرتان شود و سپس چند ردیف دیگر نیز روی آن اضافه کنید.

پس از اینکه چند ردیف هم اندازه روی هم بافتید، شروع به افزایش گره ها در یک فاصله منظم کرده تا طول قسمت بافته شده بیشتر و بیشتر شود.

زمانیکه به عریض ترین قسمت یعنی خط وسط کلاه رسیدید، شروع به کاهش گره ها در هر ردیف کرده تا سمت دیگر کلاه نیز بافته شود. در نهایت همه ی گره ها را در مرکز کلاه به یکدیگر متصل کنید.

در نهایت از مرکز کلاه شروع به بافتن لبه های دو قسمت کرده و پایین بیاید تا به اولین گره ی کلاه برسید. به این شکل کلاه شما به شکل نهایی خود در می آید.

9 نحوه ساخت و دوختن کلاه بره

4- کلاه بافتنی شما آماده شده و می توانید از آن استفاده کنید. علاوه بر گرم کردن سرتان باعث زیباتر شدن آن نیز می شود.

10 نحوه ساخت و دوختن کلاه بره

درست کردن یک کلاه بِرِه کاغذی برای کودکان

1- چند صفحه کاغذ کرپ خریداری کنید.

هر چند که پیدا کردن صفحات کرپ ضخیم نسبت به صفحات نازک کمی دشوار تر است، اما دقت کنید کاغذهایی که خریداری می کنید، در چند رنگ متنوع و نسبتاً ضخیم باشند تا بتوان برای درست کردن کلاه از آنها استفاده کرد.

11 نحوه ساخت و دوختن کلاه بره

2- یک دایره ی دقیق روی یکی از صفحات رسم کنید.

در این حالت باید چند صفحه کاغذ کرپ را دقیقاً روی هم قرار دهید، تا دایره ای که رسم می کنید با فشار مداد روی صفحات زیرین نیز مشخص شود. چرا که به چند دایره با اندازه های یکسان نیاز دارید.

– برای ساخت یک پرگار خانگی، یک مداد را با نخی به طول شعاع مورد نظر به یک سوزن یا مداد دیگر ببندید، سپس سوزن را در نقطه ای ثابت نگه داشته و در حالی که نخ در کشش کامل قرار دارد، مداد را به دور سوزن دوران دهید تا دایره روی کاغذ رسم شود.

– برای رسم دایره می توانید از اجسام و وسایل دایره شکل مختلفی که در دسترس تان هست نیز استفاده کنید.

12 نحوه ساخت و دوختن کلاه بره

3- دایره روی صفحه کاغذ را ببرید.

چند صفحه کاغذ را روی هم قرار داده و در دست بگیرید، سپس همه ی آنها را همزمان برش دهید. فقط دقت کنید که دایره ها را به دقت و ظرافت تمام ببرید.

13 نحوه ساخت و دوختن کلاه بره

4- یکی از دایره ها را برداشته و دایره ی کوچکتری درون آن رسم کنید.

محیط این دایره باید به اندازه ی دور سر فرد باشد. دقت داشته باشید که دایره ی رسم شده، باید هم مرکز با دایره ی بزرگ تر باشد.

بعد از رسم دایره ی کوچکتر، آن را برش داده و جدا کنید. چیزی که به درد دوخت کلاه بره می خورد دایره ی بزرگتر است، بنابراین حین بریدن کاغذ احتیاط کنید که آسیبی به دایره ی بزرگتر وارد نشود.

14 نحوه ساخت و دوختن کلاه بره

5- دایره ی تو خالی را به دایره ی هم اندازه ی توپر خود بچسبانید.

شما می توانید این کار را به روش های مختلفی انجام دهید.

دو دایره را به سادگی با چسب مایع به یکدیگر بچسبانید.

لبه های دو دایره را با نخ و سوزن به یکدیگر دوخته و یا از چرخ خیاطی استفاده کنید. اما باید مراقب باشید که کاغذ را پاره نکنید. خط دوخت نهایی، ظاهری زیبا به کلاه بره خواهد داد.

برای چسباندن دو دایره به یکدیگر، می توانید از نوار چسب دوطرفه استفاده کنید. فقط دقت کنید که چسب ها را تا جای ممکن مماس با لبه ها بچسبانید.

15 نحوه ساخت و دوختن کلاه بره

6- کلاه بره خود را تزئین کنید.

کلاه های بِره سنتی، رنگ و طرح های متنوعی ندارند، اما قرار نیست کلاه دست ساز شما مانند آنها باشد؛ به هر شکلی که دوست دارید، می توانید آن را تزئین کنید.

دسته ای از کلاه های رنگی را برای یک جشن آماده کرده و اجازه دهید کودکان خودشان کلاهشان را تزئین کنند.

16 نحوه ساخت و دوختن کلاه بره

7- کلاه بره خود را سرتان کنید.

با اینکه این کلاه های کاغذی دوام بالایی ندارند، اما برای زیبایی و جذابیتی که دارند، می توان در یک مهمانی خاص آن را استفاده کرد و در صورت خراب شدن، آن را دور انداخت.

17 نحوه بافت Beret

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا