سلامت

چگونه خار، تراشه یا جسم خارجی فرو رفته زیر ناخن یا پوست را خارج کنیم؟

تراشه جسم خارجی بوده که ممکن است در هر جای بدن از پوست و زیر ناخن گرفته تا حتی چشم، فرو رود. همه ی ما حداقل یکبار فرو رفتن این تراشه های چوب، فلز، شیشه و یا انواع مختلف پلاستیک را تجربه کرده ایم. در اکثر موارد می توان این تراشه را خودمان در خانه از پوست بیرون بکشیم، اما اگر عمیقاً در پوست فرو رفته باشد و یا در جای بدی مثل زیر ناخن گیر کرده باشد احتیاج به کمی احتیاط و دانستن اصول این کار را دارد. فن تریکس شما را در خارج کردن اصولی تراشه از زیر ناخن یاری خواهد کرد.

نحوه خارج کردن تراشه از پوست یا زیر ناخن

1- قبل از اقدام به هر کاری باید تشخیص دهید که آیا خودتان می توانید تراشه را خارج کنید یا احتیاج به دکتر دارید.

در صورتی که نیاز است خارج کردن تراشه توسط پزشک انجام شود، به هیچ وجه به آن دست نزنید.

برای خارج کردن تراشه هایی که بزرگ بوده، عمیقاً زیر ناخن فرو رفته و گیر کرده باشند و یا آلوده شده باشند، باید به پزشک مراجعه شود. آلوده بودن تراشه زمانی مشخص می شود که چند روز بعد از خارج کردن تراشه، محل آن دردناک، قرمز و متورم شود. به علاوه اگر خونریزی بیش از حد بوده و شکاف عمیقی ایجاد شده باشد، باید به اورژانس مراجعه شود. شکاف باید دوخته شده و مسکن و آنتی بیوتیک تجویز شود؛ تا آلودگی و عفونت تراشه از بین برود.

2- اگر موارد بالا شامل حالتان نبود خودتان به راحتی می توانید با کمک پنس، تراشه را بیرون بکشید. اما اگر تراشه به گونه ای نبود که پنس بتواند آن را بگیرد، به یک سوزن هم احتیاج خواهید داشت.

– پنس و سوزن ها را در آب جوش یا با الکل ضدعفونی کنید.

– قبل از دست زدن به وسایل ضدعفونی شده دست هایتان را کاملاً تمیز بشویید.

– همچنین ناخن و جایی که تراشه گیر کرده است را به منظور جلوگیری از عفونت، کاملاً تمیز کنید. شستن این ناحیه با آب و صابون دشوار خواهد بود پس از الکل استفاده کنید.

– اگر ناخن بلند است قبل از اقدام به درآوردن تراشه آن را کوتاه کنید.

3- در محل پر نوری ایستاده و نوک تراشه را محکم با پنس بگیرید. سپس آن را بسیار آرام بیرون بکشید.

این کار نیاز به کمی مهارت و احتیاط دارد. زیرا اغلب تراشه ها در این مرحله شکسته و مقداری از آن داخل پوست باقی می ماند. اگر این اتفاق برایتان افتاد حتماً به پزشک مراجعه کنید.

1 روش خارج کردن تراشه از زیر ناخن

4- خارج کردن تراشه هایی که کاملاً زیر ناخن بوده، عمیقاً فرو رفته و پنس نمی تواند نوک آن را بگیرد و بیرون بکشد کمی دشوار می باشد.

با این حال می توانید از سوزن برای این کار استفاده کنید؛ تا قسمتی از تراشه بیرون آمده و پنس بتواند آن را بگیرد. برای این کار ته سوزن را زیر ناخن به سمت داخل یعنی انتهای تراشه فشار دهید تا مقداری از تراشه از پوست بیرون آید. آن را با پنس بگیرید و بیرون بکشید.

2 روش خارج کردن تراشه از زیر ناخن

5- بعد از بیرون کشیدن تراشه، محل را با آب و صابون شسته و خشک کنید. سپس پماد آنتی باکتریال را روی زخم زده تا از عفونت جلوگیری شود.

اگر احتمال می دهید زخم عفونت می کند و یا اگر در حال خونریزی است، آن را با گاز استریل بانداژ کنید.

از روش های دیگری هم می توانید استفاده کنید.

1- آب گرم و جوش شیرین

تراشه هایی که بسیار عمیق زیر ناخن فرورفته و پنس به هیچ وجه نمی تواند آن را گرفته و بیرون بکشد را می توانید به کمک آب گرم و جوش شیرین بیرون کشید.

– یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را در آب گرم مخلوط کرده و ناخن را در آن بگذارید تا خیس بخورد. این کار را باید دو بار در روز انجام دهید.

– خارج کردن تراشه به این روش چند روزی طول می کشد تا تراشه آنقدری به پوست نزدیک شود که بتوان آن را با پنس گرفته و بیرون کشید.

3 روش خارج کردن تراشه از زیر ناخن

2- چسب

این روش بسیار ساده است. فقط کافی است نوار چسبی با قدرت چسبندگی بالا را روی تراشه چسبانده سپس سریعاً و به یکباره آن را بکنید.

4 روش خارج کردن تراشه از زیر ناخن

3- از وکس استفاده کنید.

وکس نیز دقیقاً همان کاری را می کند که نوار چسب انجام می دهد. اگر با نوار چسب موفق نشدید و تراشه ی زیر ناخن به گونه ای نیست که پنس آن را بگیرد، وکس بزنید. خاصیت انعطاف پذیری و چسبندگی وکس باعث می شود تراشه را کامل دربرگرفته و بیرون بکشد.

5 روش خارج کردن تراشه از زیر ناخن

4- خمیر جوش شیرین

اگر هیچ کدام از راه حل های گفته شده جواب نداد از خمیر جوش شیرین استفاده کنید. البته این خمیر ممکن است باعث تورم در ناحیه شده و بیرون کشیدن تراشه را سخت تر کند.

– جوش شیرین و آب را مخلوط کرده تا خمیری به دست آید. خمیر را روی تراشه زده و آن را بانداژ کنید. بعد از گذشت 24 ساعت بانداژ را باز کرده و تراشه را چک کنید. خمیر باعث می شود که تراشه به طور طبیعی کمی بیرون آید تا بتوان آن را با پنس گرفته و بیرون کشید. اگر تراشه بیرون نیامده بود دوباره روند را تکرار کنید تا سر تراشه بیرون آید و بتوانید آن را درآورید.

– اگر بعد از دوبار انجام این کار موفق نشدید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

در پایان می توانید با مراجعه به لینک زیر از وب سایت فن تریکس با روش های خارج کردن تیغ کاکتوس از بدن آشنا شوید.

>>> خارج کردن تیغ کاکتوس از بدن <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا