سلامت

چگونه در منزل تنقیه یا Enema انجام دهیم؟

تنقیه، تزریق مایع به درون مقعد و روده ی بزرگ جهت تحریک برای تخلیه آنها و پاکسازی کلون ها می باشد. اما چگونه می توان این روش مؤثر و کاربردی را در منزل انجام داد؟ اگر قصد دارید کولون یا کبد را با روشی ساده، سریع و البته مؤثر پاکسازی کنید و یا دچار یبوست هستید، با فن تریکس همراه شوید.

قبل از هر چیزی باید بگوییم که رعایت نکات بهداشتی در این کار بسیار بسیار اهمیت دارد. زیرا ممکن است با عدم رعایت نکات بهداشتی، باعث انتقال بیماری ها و عفونت ها شوید. پس همیشه قبل و بعد از استفاده از کیت تنقیه، آن را بخوبی شسته و ضد عفونی کنید.

مراحل انجام کار

1- لوازم لازم را تهیه کنید.

• یک حوله ی بزرگِ کهنه و قدیمی

• یک قاشق روغن بادام یا زیتون یا نارگیل اصل و اورجینال برای چرب کردن

• یک لیتر آب مقطر هم دمای بدن

• کیت تنقیه تمیز

1 تنقیه و پاکسازی روده

2- مکانی مناسب و گرم را برای انجام تنقیه انتخاب کنید.

مکان انتخاب شده برای انجام این کار باید گرم و کاملاً خصوصی و به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتوانید به راحتی در آن دراز بکشید. همچنین در نزدیکی دستشویی نیز قرار داشته باشد. زیرا بعد از انجام تنقیه، در عرض چند ثانیه بدن اقدام به تخلیه ی مزاج می کند.

3- کیت نتقیه را با توجه به دستورالعمل آن سرهم کرده و حاضر کنید. کیت تنقیه دارای یک کیسه آب، قلاب، شیلنگ و نوک رکتوم می باشد.

2 تنقیه و پاکسازی روده

4- زیر خود حوله ای پهن کرده و دراز بکشید.

5- از روغن برای چرب کردن مقعد و نوک شیلنگ تنقیه استفاده کنید. مقعد خود را چرب کرده و چند سانتی متر از سر و نوک شیلنگ تنقیه که قرار است وارد مقعد شود را نیز روغن بزنید.

3 تنقیه و پاکسازی روده

پاکسازی مقعد

1- تنقیه چیست؟

تنقیه یا انما enema به روشی که باعث تخلیه ی سریع روده شده و به پاکسازی آن کمک کرده، گفته می شود. به کمک مواد زیر و مخلوط آنها با آب می توانید عمل تنقیه را انجام دهید.

آب لیمو: به پاک کردن کولون کمک کرده و pH روده ی بزرگ را تنظیم می کند. آب لیمو یک سم زدای طبیعی است.

سرکه ی سیب و آب: یکی دیگر از راه های تنظیم pH در روده بزرگ سرکه ی سیب بوده که به پاکسازی مخاط بدن نیز کمک می کند.

چای سبز: به یبوست کمک کرده و پایین آورنده ی تب بالا می باشد.

ریشه ی گیاه بابا آدم: به تخلیه ی رسوبات کلسیم و تصفیه خون کمک می کند.

چای بابونه: بسیار تسکین دهنده و مؤثر می باشد.

2- هر کدام از موارد گفته شده که در دسترس دارید را انتخاب و با آب مقطر مخلوط کنید.

مطمئن شوید که محلول را به طور مناسب و به اندازه ی کافی رقیق کرده اید. زیرا محلول تنقیه بیشتر آب بوده و مواد ترکیب آن، تنها به آب کمک می کنند.

4 تنقیه و پاکسازی روده

3- آب را درون کیسه بریزید.

حال باید محلول آماده شده در مرحله ی قبل را درون کیسه بریزید. از گیره استفاده کرده و آبی که درون کیسه ریخته شده را با آن کنترل کنید. آب درون کیسه باید به گونه ای باشد که وقتی گیره ی روی شیلنگ را باز می کنید، آب به راحتی در آن جریان یابد و هیچ گونه هوایی در شیلنگ وجود نداشته باشد. گیره را باز کرده تا آن را امتحان کنید. اجازه دهید آب در شیلنگ جریان یافته و هوای اضافی خالی شود.

5 تنقیه و پاکسازی روده

4- به پشت خوابیده و پاهایتان را در شکم خود طوری جمع کنید که زانوهایتان روی سینه باشند.

البته با همین حالت به پهلو هم می توانید بخوابید. با توجه به ترجیح شخصی خود، به هر طرف که راحت تر هستید، می توانید بخوابید.

5- بعد از خوابیدن نازلی که بر روی سر شیلنگ کیت نصب کرده اید را حدود 7 یا 8 سانت داخل مقعد کنید.

در هر جایی که احساس کردید شیلنگ مقاومت کرده و وارد نمی شود دست نگه دارید. سپس کمی زاویه ی شیلنگ را عوض کنید و با ملایمت حتماً هشت سانت از شیلنگ را وارد مقعد کنید.

6 تنقیه و پاکسازی روده

6- جریان آب را باز کرده و عملیات را به آرامی انجام دهید.

آب را تا جایی که می توانید به درون روده هدایت و چند دقیقه ای صبر کنید. این روش زمانی بهتر عمل می کند که آب را به تا جایی که امکان دارد، درون روده هدایت کرده تا حرکت تخلیه ای و واکنش طبیعی بدن شروع شود. اگر دل درد گرفتید و شکم منقبض شد، با استفاده از گیره جریان آب را متوقف کنید. بعد از قطع آب نفس عمیقی بکشید و شکم را ماساژ دهید.

7 تنقیه و پاکسازی روده

7- بعد از انجام این کار به آرامی نازل شیلنگ را از مقعد بیرون بکشید. سپس سریعاً به دستشویی بروید.

8- بعد از این که آب چند دقیقه ای در روده باقی ماند، بدن خود به خود به برگشت آب و تخلیه ی روده اقدام می کند. بنابراین به دستشویی رفته و عمل تخلیه را انجام دهید.

8 تنقیه و پاکسازی روده

9- در پایان کار، وسایل تنقیه را به صورت کاملاً تمیز بشویید و اجازه دهید در هوای آزاد خشک شوند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
47 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
H

سلام عزیزان خواستم درمورد کسایی که میگن یبوست شدید دارم یه مطلبی رو بگم اونایی که یبوست شدید دارن روزی حداقل حداقل ۱۲ لیوان بزرگ باید آب بخورن . و اینکه میوه و سبزیجات از وعده هاشون حذف نشه و همین طور روزی ۲ الی ۳ قاشق سبوس گندم رو… بیشتر بخوانید.

مرضیه

عزیزم ممنون از راهنماییتون .ی جا خوندم نوشته بود برای رفع یبوست شیر و یا لبنیات رو حذف کنین.با این چند روشی ک ذکر کردید رفع شد

ع رست

من تمام این روشها را مطالعه نمودم واکثرا دارای مضراتی هستند،،ساده ترین راه،استفاده از شلنگ توالت ونه ورود به معقد بلکه در ابتدا ومماس با معقد البته ضد عفونی سرشلنگ. وباز نمودن اب ولرم وبا احتیاط نه فشار زیاد ،بعد ورود یک لیوان حدودا چند ثانه اب وارد کولن شد،بلافاصله… بیشتر بخوانید.

مهران

بهترین راه حتما امتحان کنید
باید مقدار زیاد آب در روز مصرف کرد اما نکته
بسیار مهم گرم بودن آب و مصرف آب سرد را باید کامل قطع کنید به امید خدا

مهدی

با شلنگ اب توی دستشویی راحت این کار قبل از دستشویی اگر یبوست دارید انجام بدین و در اخر هم برای شستشوی بهتر انجام بدین.برای اون دسته از دوستانی که مشکل یبوست و جراحی همورویید انجام دادن واقعا عالیه.حداحقلش اینه دیگه به جراحی نیاز پیدا نمیکنین

حامد

سلام مطممئن باشید مقداری از مدفوع وارد جریان آب لوله کشی میشه…حالا خود دانید‌…قابل توجه اونایی که از شیلنگ‌دستشویی استفاده میکنن

کاربر ناشناس

دکتر وقتی مدفوع وارد شلنگ شه دوباره بر اثر فشار اب خارج میشه

بهمنی

همیشه عده ای برای عمل تنقیه ازمتخصصین موافق وعده ای مخالفن بلاخره نفهمیدیم برای افرادبواسیر دار که یبوست سدارن مفیدهست یانه

کاربر ناشناس

ببین چون موقع تخلیه آب ممکنه فشار بیاره و بواسیر رد به بیرون هدایت کنه باید به آرامی انجام بدید

سورنا

سلام با آب و صابون

مزاحم بدون نقطه

بابا راهکار

Nam

با سلام یه سوال داشتم خواستم ببینم وقتی با همسرم رابطه جنسی دارم از پشت هنگام رابطه احساس دستشویی دارم دستگاه تنقیم گرفتم چون گفتن برای خالی کردن روده خوبه خواستم ببینم داروخانه شیاف گلیسرین داد گفت بعدش با دستگاه تنقیه فقط آب وارد مقعد کنید خواستم ببینم این راه… بیشتر بخوانید.

کاربر ناشناس

به جای آب روغن بریزید

eros

هیچی اب نمیشه روغن سفته متفوع خیس نمیخوره فقط آب

ناشناس

کسانی که میگن با شلینگ دستشویی اب وارد میکنن چجوری اینکاررو میکنین؟؟اگرسر شیلنگ رو نزدیک مقعد بگیریم واب رابا فشار بازکنیم اصلا اب وارد نمیشه وتاثیری نداره من چند بار امتحان کردم اینکه بعضی میگن سر شیلنگ رو وارد میکنیم اصلا مگه میشه ؟؟؟؟؟!!!!!!!! ودرصمن کار خیلی غیر بهداشتی هس… بیشتر بخوانید.

ع رست

اینهمه عزیزان سئوال کردند خب یه پزشک جواب بدهد

کاربر ناشناس

سلام من یبوست به دلیل بیماری اعتیاد دارم و واقعن وحشتناکه، الان یه ماهه خروجی نداشتم روده هام مثل سنگ شده. آیا این کار جواب میده؟

وحید

دوست عزبز . منم همدرد شما هستم . حتما این کارو با اب ولرم یواش یواش انجام بده . نباید میذاشتی به یک ماه برسه . اعتیاد بلای خانمانسوز . مرگ تدریجی . به هر جای بدن که بگی یه آسیبی میرسونه . الاهی ریشه کن شه .

منصوری

سلام من باشلنگ آب دستشویی این کاررامیکنم.ولی شلنگ راداخل مقعدنمیفرستم فقط ازبیرون آب را داخل مقعدبافشارمیفرستم وعمل تخلیه راانجام میدهم ویبوستم بهبودپیدامیکنه.آیا این کارضررهم داره؟

کاربر ناشناس

منم این کارو میکنم.. لطفا اگر کسی اطلاعاتی در مورد اینکه این روش مضر هست یانه بگه..

کاربر ناشناس

خیر ضرری نداره

کاربر ناشناس

مضضضضره با همون روش گفته شده فقط عمل کنید و زیادی هم خوب نیست

binam

سلام. کسانی که به هر دلیلی یبوست دارند با زیاد نوشیدن آب و کم خوردن نان و گوشت و لبنیات به دفع کمک کنند اگر دفع انجام نشد از تنقیه استفاده کنند. برای استفاده از شلنگ دستشویی توجه داشته باشید سر شلنگ تمیز باشه و به هیچ عنوان آب رو… بیشتر بخوانید.

کاربر ناشناس

نه

کاربر ناشناس

میشه بفرماییدبرای یبوست چندروز یکباراین کاروانجام بدیم

کاربر ناشناس

من شیلنگ دستشوی رو وارد میکنم اما تمیز نمیشه نمیدانم چرا وقتی میخوام رابطه کنم باز کثیف کاری میشه باید چند بار این کارو کنم تا تمیز بشه

hossin

سلام رابطه از مقعد زیاد بشه دیگه نمیشه با شستن تمیز کرد

p

قبل رابطه روز قبل غذا نخور

علی

بعد از اینکه شستین ۲بار دیگه به فاصله ۲۰دقیقه تکرارکن پاک میشه

eros

راستش منم چندسال »ه باشیلنگ دستشویی تنقیه رو انجام میدم ،وبدترین یبوست ها رو با این روش تخلیه کردم ،فقط یه مشکل برام بخ وجود اومدخ ما جایی دعوت بودیم ،از شانس بد من همون موقع خونه مردم شکمم کارکرد وبا شیلنگ دستشویی میزبان تنقیه کردم ،واز اون روز تا… بیشتر بخوانید.

کاربر ناشناس

سلام عالی بود سپاس

ق س

با سلام
در دستشویی با شیلنگ آب

کاربر ناشناس

با سرنگ معمولی هم میشه انجام داد به جای شیلنگ آب؟

علی

نه ۵سی سی اب چیه حداقل باید یه لیوان بره توش اونم چند بار تکرار کنی

ق س

سلام من به راحتی با شیلنگ تمیز وشسته شده و ضد عفونی شده دستشویی و با جریان آب شیر اینکار ر ا به راحتی انجام میدم .خیلی هم عالی.

یو

چطورمیشه؟؟

علی

سلام
شستشوی روده بزرگ باعث شسته شدن و کم شدن باکتری های مفید موجود در روده که برای جذب عناصر غذا ضروری هستن نمیشه؟

کاربر ناشناس

اگر مکرر انجام بشه مضرات زیادی داره. اما با یک بار مشکلی نیست

فرزاد

مرد حسابی جذب عناصر غذا اول روده بزرگ و کوچیک انجام میشه نه تهش . تو رکتوم دیگه چیزی ندارن که بخواد جذب بشه

کاربر ناشناس

ضرر ندارد آیا برای یبوست مفید است

سوگول

چجوری

شیوا

سلام ممنون از مطالب زیبا وعالی که گذاشتید من انجام دادم خیلی عالیست

کاربر ناشناس

شما دچار یبوست بودید ؟

نامی

تشکر بابت قرار دادن این آموزش مفید

کاربر ناشناس

سلام من از چندمين سال پيش كه خدا خيرش نده يكي بهم كفت با شلنگ دستشويي اب وارد كن و يبوستت خوب ميشه منم وسواس دارم الان عادت كردم فقط خونه خودم .الان باردارم .😭يبوستم بدتر شده 😭 به اين كار عادت كردم نميتونم جلو خودمو بگيرم .ميترسم به جنين… بیشتر بخوانید.

کاربر ناشناس

سلام من زیاد یبوست ندارم ولی احساس دستشویی کلا نمیکنم درصورتی ک رودم پره ولی خارج نمیشه میترسم از شلنگ یا دوش مقعد استفاده کنم چ کنم ک کلا راحت شکم کار کن

رضا

بهتر است از توالت فرنگی استفاده کنید تا هنگام خارج شدن اب مدفوع به پاها نپاشد من بر اثر جراحی دیسک کمر دچار ضعف در روده شدم و قدرت اجابت مزاج شل را هم ندارم و این روش بکار میبرم

دکمه بازگشت به بالا