سلامت

چگونه تشخیص دهیم که یک بریدگی نیاز به بخیه دارد یا خیر؟

حتماً برای شما هم اتفاق افتاده است که در جایی از بدنتان یک بریدگی همراه با کثیفی های روی آن ایجاد شود. گاهی برای التیام بخشیدن و کاهش جای زخم، تشخیص اینکه آیا زخم نیاز به بخیه دارد یا خیر، کمی دشوار است.

در این مقاله راهکارهایی وجود دارد تا بتوانید تشخیص دهید که زخمتان نیاز به بخیه و مراقبت های جدی پزشکی دارد یا خیر. در ادامه با ما همره باشید.

شرایطی که سریعاً باید به پزشک مراجعه کنید.

1- سعی کنید خونریزی را متوقف کنید.

قسمت آسیب دیده ی بدن باید از قلب بالاتر باشد. این کار باعث متوقف شدن خونریزی می شود. یک لباس یا دستمال تمیز نم دار را در حدود 5 دقیقه با فشار ثابت در محل زخم نگه دارید. بعد از گذشت 5 دقیقه، دستمال را بردارید تا بررسی کنید که آیا هنوز خونریزی دارید یا نه.

– اگر خونریزی غیر قابل کنترل است و خون زیادی از زخم فوران می کند، کار دیگری انجام ندهید و سریعاً برای انتقال خود به بیمارستان با اورژانس تماس بگیرید. چرا که ممکن است جانتان در خطر باشد.

2- بررسی کنید که چیزی در اطراف زخم قرار نگرفته باشد.

اگر شیئی را در اطراف زخم خود مشاهده کردید، اصلاً سعی در خارج کردن آن نکنید. زیرا خارج کردن شیء باید کاملاً تحت نظر و کنترل پزشک صورت گیرد تا از آسیب های جدی و عفونت های زخمی جلوگیری شود. گاهی شیء موجود در زخم به جلوگیری از خونریزی مفرط زخم کمک می کند که آن هم بر عهده ی تشخیص پزشک می باشد.

1 بخیه زخم و بریدگی ها

3- اگر زخم یا برش مانند گاز گرفتگی توسط انسان یا حیوانی ایجاد شده است، سریعاً با پزشک خود ملاقات کنید.

خطر عفونت و متورم شدن این گونه زخم ها نسبت به دیگر زخم ها بیشتر و بالاتر بوده و ممکن است نیاز به واکسینه شدن یا مصرف آنتی بیوتیک داشته باشید. بنابراین صرف نظر از اینکه زخم ایجاد شده در بدن شما، نیاز به بخیه دارد یا خیر، باید به دنبال مراقبت های طبی تخصصی باشید.


چگونگی مراقبت و ضدعفونی پانسمان و درمان زخم عفونی را در لینک زیر از وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.

>>> مراقبت و ضدعفونی پانسمان و درمان زخم عفونی <<<


4- ناحیه ی زخم را در نظر داشته باشید.

اگر بریدگی ایجاد شده، روی صورت، دست ها، دهان یا بخش های تناسلی است، حتماً نواحی زخم شده را به پزشک خود نشان دهید. زیرا ایجاد زخم در این نواحی، با زیبایی شما در ارتباط بوده و ممکن است نیاز به بخیه و ترمیم داشته باشد.

یک بریدگی چه موقع نیاز به بخیه دارد؟

1- قبل از هر چیزی باید درک کنیم که اصلاً چرا از بخیه استفاده می شود؟

بخیه ها کاربردهای بسیاری دارند. متداول ترین دلایل بخیه ی بریدگی ها عبارتند از:

– زمانی که زخم ها بسیار بزرگ هستند و راه دیگری برای بهبود آن وجود ندارد، از بخیه کردن زخم استفاده می شود.

– با بخیه کردن و کنار هم نشاندن لبه های بریدگی، زخم ایجاد شده سریع تر بهبود می یابد.

– اگر بریدگی یا جراحت بسیار عمیق باشد، بستن و ترمیم آن با بخیه خطر عفونت را کاهش می دهد (زیرا پوستی که باز شده، به ویژه اگر عمیق باشد، اولین هدف یک عامل عفونت زا برای ورود به بدن است).

2 بخیه زخم و بریدگی ها

2- عمق بریدگی را در نظر بگیرید.

اگر عمق زخمتان بیش از یک چهارم اینچ بود، زخم نیاز به بخیه خواهد داشت. اگر آنقدر عمیق است که می توانید بافت زرد رنگ چربی، یا حتی استخوان را مشاهده کنید، حتماً دیداری با پزشک داشته باشید.

3 بخیه زخم و بریدگی ها

3- عرض و امتداد جراحت را ارزیابی کنید.

اگر لبه های زخم به گونه ای باشند که نیاز به نزدیک شدن دارند تا با بافت بدن هم سطح شوند، دلیلی بر لزوم بخیه است. بخیه با کشیدن لبه های جراحت، به بهبود سریع زخم کمک می کند.

4 بخیه زخم و بریدگی ها

4- به موقعیت زخم نگاه کنید.

اگر زخم باز در ناحیه ی ویژه ای از بدن باشد، یعنی جایی که درگیر حرکات فیزیکی زیادی است، به احتمال زیاد نیاز به بخیه پیدا می کند تا از تنش و باز شدن آن در اثر حرکات و کشیدگی پوست جلوگیری شود. مثلاً یک زخم باز روی مفصل زانو یا انگشتانتان یا جایی که مفصل ها به یکدیگر متصل می شوند، نیازمند بخیه است. در حالی که ممکن است یک بریدگی بر روی ران واقعاً نیازی به بخیه نداشته باشد.

5- در مورد لزوم تزریق واکسن کزاز از پزشک خود سؤال کنید.

تزریقات کزاز بیش از 10 سال دوام ندارند و شما ناچار خواهید بود دوباره خود را در مقابل آن واکسینه کنید. اگر دچار جراحت شده اید و از آخرین واکسینه ی کزازتان هم بیش از 10 سال می گذرد، نیاز به واکسینه ی مجدد دارید. پس حتماً به بیمارستان بروید. در این زمان می توانید از پزشک خود بخواهید جراحت را نیز بررسی کند تا در صورت لزوم آن را بخیه کنید.

5 بخیه زخم و بریدگی ها

برای اینکه بتوانید خودتان بخیه زخم را بکشید مقاله زیر را در این باره در وب سایت فن تریکس مطالعه نمایید.

>>> چگونه بخیه زخم را خودمان بکشیم؟ <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
علی

خیلی مفید بود ممنون🙏🙏

دکمه بازگشت به بالا