خانه و کاشانهمهارت های فنی

چگونه یک ورقه فلزی زنگ زده را ترمیم و رنگ کنیم؟

امروزه کاربرد سایبان ها یا ورقه های فلزی در منازل بسیار افزایش یافته است. این ورقه ها به دلیل اینکه بیشتر در معرض هوای آزاد بوده و با رطوبت و آب در تماس هستند، حتی اگر ضد زنگ و پوشش رنگی هم داشته باشند، بعد از مدتی قسمت هایی از رنگ آن از بین رفته و زنگ می زنند. پس باید بعد از خرید ورقه ها مراقبت های لازم جهت جلوگیری از زنگ زدگی را انجام دهید و از ضد زنگ استفاده کنید. اما گاهی با وجود مراقبت و بعد از گذر زمان ورقه ی آهنی یا فلزی دچار زنگ زدگی شده و احتیاج به تعمیر و رنگ زدن پیدا می کند با فن تریکس همراه باشید تا با چگونگی ترمیم آن آشنا شوید.


فن تریکس مطالعه مقالات “از بین بردن زنگ زدگی وسایل فلزی رنگ شده” و “جلوگیری از زنگ زدن گردنبند فلزی” را به شما پیشنهاد می دهد.


صفحه ی فلزی را برای تعمیر آماده کنید.

1- شیلنگ آب را بر روی صفحه اسپری کنید.

با استفاده از یک شیلنگ، آب را با فشاری قوی روی صفحه فلزی بپاشید تا همه ی کثیفی ها و آشغال ها از سطح آن برداشته شود. این کار به شما کمک می کند تا مشخص شود که چه نقاطی دچار زنگ زدگی شده اند.

1 ترمیم ورقه فلزی زنگ زده

2- صفحه ی فلزی را با مخلوطی از آب و صابون بشویید.

رطوبت و خاک هایی که درون حفره ها گیر کرده اند باید کاملاً از بین بروند. زیرا موجب بیشتر شدن زنگ زدگی می شوند. پس برای این کار وقت گذاشته و با استفاده از یک اسفنج و محلول آب و صابون سطح ورقه را طوری بشویید که کوچک ترین کثیفی بر روی صفحه حتی در درزهای آن باقی نماند. سپس ورقه را خوب آبکشی کنید.

2 ترمیم ورقه فلزی زنگ زده

3- تینری را برای براق کردن زنگ زدگی ها تهیه کنید.

این نوع زنگ زدگی ها سریعاً بعد از تماس فلز با رطوبت ایجاد می شوند که اگر فوراً برطرف نشود به تمام صفحه آسیب می زند. پس از یک تینر برای براق کردن زنگ زدگی ورقه استفاده کنید.

3 ترمیم ورقه فلزی زنگ زده

4- اطراف حفره های ایجاد شده و روی برجستگی ها را سنباده ی شماره ی 80 تا 120 بزنید.

سپس صفحه را بشویید و روی زنگ زدگی های براق مقداری تینر بزنید تا از بین بروند.

4 ترمیم ورقه فلزی زنگ زده

5- حفره ها را پر کنید.

چسب هایی در بازار موجود است که مخصوص پرکردن حفره ها و شکاف های ایجاد شده روی فلزات می باشد. چسب را تهیه و درون حفره ها بریزید. سپس آن را با استفاده از یک کاردک پخش کرده و تمامی حفره ها را پر کنید تا همسطح ورقه ی فلزی شود.

5 ترمیم ورقه فلزی زنگ زده

6- زنگ زدگی ها را از بین ببرید.

برای از بین بردن و برداشتن زنگ زدگی ها از سطح کار، روش های مختلفی وجود دارد که بسته به میزان زنگ زدگی و وسایلی که در اختیار دارید می توانید روش مناسب را انتخاب کنید.

6 ترمیم ورقه فلزی زنگ زده

انواع روش ها عبارتند از:

– اگر تمام ورقه ی فلزی زنگ نزده و زنگ زدگی ها به صورت تکه تکه است، یک مته ی سنباده ای خریداری و آن را به دریل وصل کنید. سپس روی سطح زنگ زدگی ها بکشید.

7 ترمیم ورقه فلزی زنگ زده

– اگر زنگ زدگی سطح وسیعی از ورقه ی فلزی را در بر گرفته است، از دستگاه های سنباده زنی استفاده و تمام سطح ورقه را سنباده بزنید. فقط در انتخاب نوع سنباده دقت کنید نقاطی که در اثر زنگ زدگیِ شدید، ضعیف شده اند را از بین نبرد. اگر هیچ ابزاری برای سنباده زدن در دسترستان نبود، با دست هم می توان سطح کار را سنباده زد که البته کمی زمان بر خواهد بود.

8 ترمیم ورقه فلزی زنگ زده

– برای راحتی کار می توانید از دستگاه های سنباده زنی دورانی هم استفاده کنید. این دستگاه ها به دلیل اینکه در حین کار باعث تولید هوا می شوند، برای صرفه جویی در وقت و استفاده در سطوح بزرگ کارایی دارند. از این ابزار می توان برای هر نوع زنگ زدگی استفاده کرد. فقط باید با دقت بسیار بالایی با آن کار کرد که لباس یا شیئی در زیر آن گیر نکند.

20 ترمیم ورقه فلزی زنگ زده

• به یاد داشته باشید: نقاطی که با چسب پر کرده اید نیز باید سنباده زده شوند تا ورقه ی آهنی، مسطح و هموار شود.

9 ترمیم ورقه فلزی زنگ زده

7- مجدداً سطح کار را با آب و صابون بشویید.

این کار باعث از بین رفتن خرده های سنباده و آشغال هایی که در حین سنباده زنی بر روی سطح ورقه ی فلزی ریخته شده اند، می شود. سطح را شسته و اجازه دهید کاملاً خشک شود.

10 ترمیم ورقه فلزی زنگ زده

• در صورت کم بودن سایز ورقه ی فلزی، بهتر است سطح کار را کاملاً با دستمالی پاک کنید و خطر ایجاد زنگ زدگی در اثر رطوبت را تا حد زیادی کاهش دهید.

11 ترمیم ورقه فلزی زنگ زده

رنگ کردن ورقه ی آهنی

1- ابتدا باید ضد زنگ بزنید.

ضد زنگ را با دقت هر چه تمام روی سطح ورقه ی آهنی بزنید. نکات مربوط به ضد زنگ زدن را دانسته و حتماً در نظر بگیرید. به همین دلیل توصیه می کنیم حتماً دستورالعمل استفاده از آن را مطالعه کنید. زیرا مثلاً بعضی ضد زنگ ها باید به صورت چند لایه ای زده شوند. یادتان باشد که ورقه ی فلزی تان فرسوده بوده و اگر می خواهید مجدداً مدتی را برایتان کار کند باید در حفظ و نگهداری آن بسیار احتیاط کنید.

2- نقاط زنگ خورده همزمان با بقیه ی نقاط خشک نمی شوند.

بنابراین بعد از این خشک شدن کامل ضد زنگ، نقاط زنگ خورده ی مورد نظر خود را با رطوبت نشان می دهند. رطوبت این نقاط را تا حدی با دستمالی خشک گرفته و اجازه دهید در زیر نور آفتاب بماند تا کاملاً خشک شود.

14 ترمیم ورقه فلزی زنگ زده

3- بعد از این خشک شدن کامل نقاط زنگ زده، لایه ی دوم ضد زنگ را به ورقه بزنید تا کاملاً در برابر صدمه و زنگ زدگی ایمن شود.

اگر بعد از خشک شدن لایه ی دوم ضد زنگ، نقاط زنگ زده مجدداً هویدا شدند، مراحل قبل را تکرار کنید.

15 ترمیم ورقه فلزی زنگ زده

4- لایه اول رنگ اکرلیک را روی ورقه بزنید.

یک رنگی با کیفیت و مقاومت بالا را انتخاب کرده تا ورقه به زودی از بین نرود و در مقابل زنگ زدگی مقاوم باشد. رنگ را می توان با اسپری و یا فرچه روی کار زد.

16 ترمیم ورقه فلزی زنگ زده

5- لایه ی دوم رنگ را پس از خشک شدن لایه اول روی کار و ورقه ی آهنی بزنید.

اگر از چند لایه ضد زنگ استفاده کرده باشید، یک لایه رنگ اصلی کافی نمی باشد و قرمزی ضد زنگ را پوشش نمی دهد.

17 ترمیم ورقه فلزی زنگ زده

6- اجازه دهید ورقه ی آهنی کاملاً خشک شود.

18 ترمیم ورقه فلزی زنگ زده

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
2 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
Jaguar

بسیار عالی بود.ممنون از طراحی و آموزش خوبتون.

کمال

نکات جالبی برای من بود . خصوصا درون مطالب هم لینک های مفیدی گزاشته بودین

دکمه بازگشت به بالا