سلامت

چگونه کورتیزول خون یا هورمون استرس را کاهش دهیم؟

کورتیزول یک ماده شیمیایی ناشی از استرس است که توسط غده فوق کلیه آزاد می شود. اگر چه کورتیزول برای زنده ماندن انسان مفید است، اما افزایش ترشح آن نیز موجب افزایش استرس و اضطراب در انسان می شود که نتیجه ی آن تمایل شدید به خوردن و افزایش وزن خواهد بود. در واقع کاهش میزان کورتیزول تولید شده بدن تأثیر مثبتی بر سلامت کلی بدن داشته و باعث احساس آرامش و متعادل تر شدن فرد می شود. پس به محض این که علائم مربوط به افزایش کورتیزول را در خود احساس کردید، اقدامات لازم را انجام دهید.

در رژیم غذاییتان تغییری ایجاد کنید.

1- نوشیدنی هایی که حاوی مقادیر زیادی کافئین هستند را از برنامه روزانه خود حذف کنید.

این نوشیدنی ها شامل نوشابه ها، نوشیدنی های انرژی زا و قهوه هستند. مصرف نوشیدنی های کافئین دار موجب افزایش سطح کورتیزول خون می شود. البته در افرادی که به طور منظم از نوشیدنی های کافئینی استفاده می کنند، پاسخ کورتیزول به آن کم شده اما از بین نمی رود. یعنی با هر بار مصرف نوشیدنی کافئین دار توسط این افراد، سطح کورتیزول خون به مقدار زیادی افزایش پیدا نمی کند.

1 کاهش هورمون کورتیزول

2- مصرف غذاهای فرآوری شده را کاهش دهید.

غذاهای فرآوری شده خصوصاً کربوهیدرات ها و قند، موجب افزایش سطح کورتیزول خون می شوند. زیرا غذاهای فرآوری شده سطح قند خون را افزایش داده که موجب افزایش اضطراب و استرس می شود. مصرف مواد زیر را کاهش دهید:

– نان و برنج سفید

– ماکارانی

– شکلات، شیرینی، آبنبات و مصرف قند زیاد.

2 کاهش هورمون کورتیزول

3- آب فراوان بنوشید.

مطالعات نشان داده است که تنها کاهش نیم لیتر آب در بدن، می تواند سطح کورتیزول خون را افزایش دهد. بنابراین کمبود آب در بدن موجب استرس می شود. در طول روز به اندازه ی کافی آب بنوشید تا مطمئن باشید که سطح کورتیزول خونتان از حد مجاز بالاتر نمی رود.

– از مشخصه های کمبود آب در بدن، تیره بودن ادرار است. فردی که آب کافی در بدن خود دارد، رنگ ادرار آن روشن تر خواهد بود.

4- روغن ماهی بیشتری به رژیم غذایی تان بیفزایید.

به گفته ی پزشکان، افزودن تنها 2,000 میلی گرم روغن ماهی به یک وعده ی غذایی در هر روز می تواند کورتیزول را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. بنابراین از انواع ماهی چون ماهی سالمون یا همان آزاد و ماهی ساردین استفاده کنید.

سبک زندگیتان را تغییر دهید.

1- چای بنوشید.

محققان در تحقیقی به این نتیجه رسیدند که چای سیاه سطح کورتیزول خون را در افرادی که شغل های پر استرسی دارند، کاهش می دهد. بنابراین از مصرف آن غافل نشوید.

3 کاهش هورمون کورتیزول

2- از تکنیک های مدیتیشن استفاده کنید.

مدیتیشن موجب تحریک شدن عصب واگ می شود که یکی از پاسخ های بدن به تحریک عصب واگ، کاهش سطح کورتیزول بدن است. همچنین نفس کشیدن به صورت عمیق، باعث می شود ذهن در موقعیتی آرام قرار گرفته و آرامش یابد. بنابراین سه یا چهار روز در هفته و هربار به مدت 30 دقیقه از این تکنیک ها استفاده کنید.


در صورتی که می خواهید بدانید چگونه می توانید به آرامش برسید، به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> چگونه مشکلاتمان را با استفاده از قوه ی تخیل حل کرده و به آرامش برسیم <<<


3- داستان یا فیلم طنز ببینید و یا آهنگ شاد گوش دهید.

ساده ترین راه برای کاهش میزان کورتیزول خون همین راه است. یک آهنگ شاد، شما را به حالتی شاد برده و در موقعیتی قرار می دهد که نا خودآگاه استرستان را کم می کند و نتیجه ی آن کاهش میزان کورتیزول خواهد بود.

4- ورزش های کششی انجام دهید.

ورزش خود به تنهایی نوعی از بین برنده ی استرس می باشد. اما آیا همه نوع ورزشی برای این کار مناسب است؟ پاسخ این سؤال منفی است. واقعیت این است که ورزش هایی مانند دو و ورزش های هوازی، ضربان قلب را افزایش داده و در نهایت سطح کورتیزول خون را نیز افزایش می دهند.

یوگا و نرمش های پیلاتس از جمله ورزش های کششی هستند که موجب چربی سوزی و در گیر کردن ماهیچه ها شده و در نتیجه کورتیزول را کاهش می دهند.

4 کاهش هورمون کورتیزول

5- موسیقی درمانی کنید.

بررسی ها نشان داده است که موسیقی درمانی باعث شده سطح کورتیزول بیمارانی که تحت انجام عمل کولونوسکوپی بوده اند، کاهش یابد. موسیقی های آرام بخش و موزیک هایی که برای موسیقی درمانی استفاده می شود، در مواقعی که احساس فشار و استرس می کنید بسیار به کارتان می آید و در کاهش سطح کورتیزول مؤثر است.

5 کاهش هورمون کورتیزول

انواع بو نیز بر میزان و سطح هورمون کورتیزول تاثیر می گذارد. برای مطالعه متن کامل از تاثیر انواع بو بر سطح هورمون ها مانند هورمون کورتیزول به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> تاثیر انواع بو بر هورمون کورتیزول و تستوسترون <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
4 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
سلما

به نظر منم سخته من یه دانش اموزم به خاطر همین استرس زیادی دارم

سپیده

سارای عزیز.یکی از توانایی های انسان آموزش دادن است. اولین کسی که میتونیم بهش آموزش بدیم خودمون هستیم. با آموزش میشه استرس رو کنترل کرد. استرس سرمنشا همه بیماری های جسمی هستش.

سارا نیکی

وای اصلا نمیشه استرس رو کنترل کرد… من که به شخصه نمیتونم…

باران سحر

سلام سارای عزیزهمیشه میشه استرس رو کنترول کرد البته با پول وقدرت

دکمه بازگشت به بالا