تغذیهخانه و کاشانهگل و گیاه

چگونه پیاز ارگانیک را به سه روش متفاوت در باغچه خانه بکاریم؟

روش های مختلف کاشت پیاز

پیاز از جمله سبزیجاتی است که می توان برای اکثر غذاها از آن به عنوان چاشنی استفاده کرد و گویی وجود آن در بسیاری از غذاها ضروری است. چرا که در خوش طعمی آن ها نقش بسیار مهمی دارد. انواع مختلف پیاز از تند و شیرین گرفته تا ریز و درشت را می توان به راحتی در منزل پرورش داده تا همیشه این عضو ضروری آشپزخانه در دسترس شما باشد.

پیاز را به روش های مختلفی می توان کاشت؛ اما روش های موثری که بتوان از آن ها برای کاشت پیاز در باغچه ی خانه استفاده کرد عبارتند از: کاشت بذر، کاشت خود پیاز و انتقال بوته ی گیاه به باغچه.

البته برخی از باغبانان معتقدند با این روش ها نمی توان انتظار برداشت مقدار زیاد پیاز را داشت، اما برای مصارف خانگی و کاشت و برداشت پیاز ارگانیک در باغچه ی خانه، این روش ها جزء روش های بسیار موثر می باشند.

البته قبل از هر چیزی باید بدانید که کدام نوع پیاز در منطقه ی شما بیشتر و بهتر به عمل می آید. بنابراین بهتر است در مورد انواع پیاز، شرایط آب و هوایی منطقه و زمان کاشت، حتماً اطلاعات جامعی به دست آورید تا زحماتتان بر باد نرفته و به جای برداشت پیاز، تنها ساقه و برگ های آن نسیبتان نشود.

اغلب این اطلاعات به صورت کامل و جامع روی بسته ی بذرهای گیاه ثبت شده است. زیرا هر بذری مربوط به نوع خاصی از پیاز می باشد و رشد هر نوع پیاز نیز شرایط خاص خود را می طلبد. برخی از انواع پیازها برای رشد به 10 تا 12 ساعت نور احتیاج دارند. برخی به 12 تا 14 ساعت و برخی نیز به 14 تا 16 ساعت. پس بذری که انتخاب می کنید باید متناسب با منطقه و محل زندگیتان باشد. البته چند نوع پیاز هم وجود دارند که در همه نوع شرایطی رشد می کنند. اما اغلب پیازها در مناطقی که ساعات روز و تابش خورشیدشان زیاد یا متوسط است بهتر به عمل می آیند.

بعد از این که نوع مناسب پیاز را براساس منطقه ی مسکونیتان انتخاب کردید، چگونگی کاشت آن را در ادامه دنبال کنید.

1- کاشت پیاز

1 کاشت پیاز در باغچه

پیازهایی که برای کاشت در زمین کشاورزی و یا باغچه ها انتخاب می شوند، اغلب پیازهای کوچکی بوده که از بذرها رشد کرده و قبل از درشت و بالغ شدن، وارد مرحله ی نهفتگی شده و کوچک مانده اند. این پیازها زمانی که در زمین قرار می گیرند، رشدشان از سر گرفته می شود. این روش کاشت و پرورش پیاز، ساده ترین تکنیک در بین دیگر روش های کاشت بوده و بهترین راه برای تولید پیازهایی درشت در مقدار زیاد است.

در مناطقی که زمستانی سرد و شدید نداشته و دمای هوای آن در این فصول در حد متوسط است، می توان پیازها را در فصول پاییز و زمستان در زمین کاشت. اما در مناطقی با زمستان های سرد، پیازها باید بعد از آخرین سرما و یخبندان یعنی تقریباً اواخر زمستان و اوایل بهار کاشته شوند. پس تشخیص زمان کاشت پیازها در باغچه بستگی به منطقه ی زندگیتان دارد.

پیاز را باید در زمین شخم زده و با عمق کم کاشت. یعنی وقتی پیاز را زمین گذاشته و آن را با خاک پوشش می دهید، نوک پیازها همسطح با خاک و زمین باغچه باشد. فاصله ی بین پیازها باید تقریباً 10 تا 15 سانتی متر باشد.

تنها نقد وارده بر این روش این است که فقط برای انواع محدودی از پیازها می توان از این روش استفاده کرد و اگر از این روش برای انواع پیازها استفاده کنید، به جای پیازهای درشت، انواع ریزی برداشت خواهید کرد که تقریبا به درد هیچ کاری نمی خورند.

2- انتقال بوته ی پیاز به باغچه

2 کاشت پیاز در باغچه

گیاه یا همان بوته ی پیاز را در اواخر زمستان و اوایل پاییز می توان از گلخانه ها تهیه کرد. البته خودتان هم می توانید این بوته ها را در شرایط گلخانه ای تولید کنید. فقط نیاز به کمی دانش و مهارت دارد.

مثلاً در صورتی که قصد داشتید خودتان این بوته ها را تهیه کنید، اگر در مناطق سردسیر زندگی می کنید، 6 هفته قبل از آخرین سرما و یخبندان زمستان بذرها را در محیط گلخانه کاشته و 6 هفته بعد از آخرین سرما و یخبندان زمستان بوته های پیاز را از محیط گلخانه به باغچه منتقل کنید. در مناطق گرمسیر که زمستان سختی ندارد، بذرها را جهت تهیه ی بوته ی پیاز باید در فصل پاییز و زمستان کاشته و سپس بعد از رشد بوته آن را به باغچه منتقل کرد.


می توانید نحوه پرورش پیاز و پیازچه در آب را از لینک زیر در وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.

>>> نحوه پرورش پیاز و پیازچه در آب <<<


در طول روز، گلدان حاوی بذرها را چند ساعت به هوای بیرون از خانه منتقل کرده و به مرور این زمان را به یک روز کامل افزایش دهید. تا با این کار بتوانند یک روز کامل نور خورشید دریافت کنند. بعد از این که بوته ها آماده کاشت در باغچه بودند، آن ها را با دقت از گلدان درآورده، ریشه ها را کاملاً تکانده و خاک ها را از بین ببرید و اگر گیاه بسیار رشد کرده و بلند شده است آن ها را کوتاه کرده تا به ارتفاع 15 سانتی متری برسند.

سپس چاله ای حفر کنید و بوته های پیاز را با عمقی بیشتر از آنچه در گلدان بوده اند، در باغچه بکارید.

3- بذر

3 کاشت پیاز در باغچه

بذرها را هم می توانید به صورت آماده تهیه کرده و هم خودتان تولید کنید. برای این کار اجازه دهید پیاز یا بوته ی پیازی که کاشته اید آنقدر بزرگ شود تا بذرها در سر آن پدیدار شده و سپس آن ها را جدا کنید. برای پرورش پیاز از طریق بذر، همیشه بذرهایی انتخاب کنید که تازه بوده و بیش از یک سال از عمر آن ها نمی گذرد. زیرا بذرهای پیاز در نگهداری های طولانی مدت زیست پذیری خود را از دست می دهند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
goodhousekeeping




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا