خانه و کاشانه

چگونه بوی بد زیرزمین یا انباری خانه را از بین ببریم؟

از آنجایی که زیرزمین منازل اغلب کاملاً زیرِ زمین قرار دارند، ایجاد رطوبت در این مکان ها زیاد است. عدم وجود نور آفتاب در زیرزمین هم باعث می شود رطوبت کهنه شده و بوی بدی را ایجاد کند. به علاوه اگر زیرزمین به عنوان انباری هم مورد استفاده قرار گیرد، به دلیل اینکه وسایل کهنه یا چیزهایی در آن نگهداری می شود که ممکن است نشتی و بخاراتی داشته باشند و بر رطوبت بیافزاید، بوی زیرزمین بسیار بدتر و بیشتر می گردد. از آنجایی که این مشکل بسیار رایج است و تقریباً بیشتر افراد با آن مواجه می شوند، راهکارهایی بسیار ساده و البته کارآمد را برای از بین بردن بوی بد زیرزمین منزل، پیش رویتان می گذاریم.

ابتدا باید تمام منابعی که ممکن است ایجاد بو کنند را بررسی کنید.

1- اگر در زیرزمین خروجی های فاضلاب وجود دارد، بدانید که ایجاد بو می کنند.

مخصوصاً اگر دائماً و به طور منظم از آن ها استفاده نشود. زیرا زیرزمین معمولاً همسطح چاه ها و کانال های فاضلاب بوده و درون لوله ها، سیفون، کف شویی، توالت و هر نوع خروجی که در زیرزمین موجود است همیشه آب فاضلاب وجود دارد. این آب ها بخار شده و بو را در فضا پخش می کنند. حال اگر تمامی این آب ها هم بخار شوند، گاز فاضلاب بالا آمده و بوی بدتری را ایجاد می کند. برای حل این مشکل، دائماً یک گالن آب را درون خروجی های فاضلاب بریزید. سپس دو قاشق غذاخوری یا 30 میلی لیتر روغن را نیز به آن اضافه کنید. روغن مانند مانع، عمل کرده و از بخار آب لوله و ایجاد بو جلوگیری می کند.

1 رفع بوی رطوبت انباری

2- بوی پارچه های موجود در زیرزمین میزان رطوبت آن را مشخص می کنند.

پارچه ها اغلب رطوبت را به خود جذب کرده و بو می گیرند. مخصوصاً اگر تمیز هم نباشند، بو چند برابر می شود. بخش زیادی از بوی فضای زیرزمین به خاطر همین پارچه ها است. پارچه ها و هر نوع وسیله ی پارچه ای مثل مبلمان را اگر در زیرزمین نگهداری می کنید، کاملاً تمیز کنید. رطوبت نیز باید کاهش یابد که در ادامه به بررسی روش های آن می پردازیم.

3- از آنجایی که رطوبت زیرزمین زیاد بوده و تاریک و بدون نور آفتاب است، محل رشد انواع جانوران و موجودات مزاحم می شود.

برخی از حشرات موذی مثل خرخاکی و ماهی نقره ای، عنکبوت و جانورانی مثل موش نیز این محیط را برای زیستن مناسب دانسته و در درزها، پشت وسایل و دیوار و کنج و کنارها ساکن می شوند. حدالامکان باید این نوع درزها و کنج ها را از بین برده و سمپاشی کنید. زیرا فضولات این موجودات و غذاهایی که جمع آوری می کنند بوی بدی را در محیط زیرزمین ایجاد می کند.

2 رفع بوی رطوبت انباری

4- سقف و دیوار زیرزمین را چک کنید.

اگر در بعضی نقاط تغییر رنگی ایجاد شده و کپکی دیدید، بدانید رطوبت باعث ایجاد تغییرات شیمیایی و قارچ و کپک در سقف و دیوارها شده که باعث به وجود آمدن بو می شوند.

6- یکی دیگر از دلایل ایجاد بو در زیرزمین، نشتی لوله ها می باشد.

اگر در زیرزمینتان لوله ای وجود دارد حتما همه ی آن ها را چک کنید. گاهی نشتی بسیار کم بوده و به چشم نمی آید اما بوی بدی را ایجاد می کند.

اگر همچنان زیر زمین بو داشت.

1- تمامی وسایل زیرزمین را تمیز کنید.

برخی وسایل ممکن است در اثر رطوبت کپک زده و ایجاد بو کنند و شما متوجه نباشید.

این وسایل را یا دور ریخته یا کاملاً تمیز کنید. همچنین برخی وسایل هم ممکن است به خاطر کثیف بودن و ترکیب با رطوبت بو بدهند که با یک تمیز کاری ساده، بوی آن ها از بین می رود.

2- کتاب ها و کاغذها اگر کپک زده و با رطوبت مخلوط شوند بو می گیرند.

به علاوه چون قابل تمیز شدن نیستند، غیر قابل استفاده می شوند. برای جلوگیری از این مشکل، کتاب ها، جزوه ها و کاغذهایتان را در یک ظرف در بسته نگهداری کنید که هوا و رطوبت هوا در آن نفوذ نکند.

3 رفع بوی رطوبت انباری

3- وسایلی مانند مبلمان و قالیچه و … که جنسی پارچه ای دارند را علاوه بر اینکه باید کاملاً تمیز کرده و بعد در زیرزمین بگذارید، هر چند وقت یکبار هم باید در ساعاتی از روز که آفتاب داغ بوده و رطوبت هوا کم است، از زیرزمین بیرون آورده و چندین ساعت در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دهید.

بهتر است با جارو برقی هم گرد و خاک روی آن را تمیز کنید و بعد دوباره آن را به زیرزمین برگردانید.

4 رفع بوی رطوبت انباری

4- اگر در کف و دیوارها یا سقف کپک و قارچ مشاهده کردید حتماً مقداری بوراکس تهیه کرده و با برس و فرچه ای تمامی کف و دیوارها و سقف را تمیز کنید.

بوراکس یک تمیز کننده ی معدنی است که قارچ و کپک را کامل از بین برده و محیط زیرزمین را کاملا تمیز می کند. برای یک گالن آب یک پیمانه (240 میلی لیتر) بوراکس کافی است.


برای اطلاع بیشتر در این باره به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کرده و مقاله چگونگی پاک کردن لکه و کپک های سقف ناشی از نشت آب را مطالعه کنید.

>>> نحوه پاک کردن لکه سقف ناشی از نشت آب <<<


5- هر چند وقت یکبار تمامی وسایل زیرزمین را بیرون ریخته و در و پنجره ی زیرزمین را باز بگذارید تا هوا در آن جریان یافته و از رطوبت آن کاسته شود و بوی زیرزمین از بین برود.

به علاوه تمامی وسایل داخل زیرزمین نیز هوا خورده و زیر نور آفتاب قرار می گیرند که تاثیر زیادی در از بین رفتن بو دارد.

5 رفع بوی رطوبت انباری

برای جلوگیری از بروز دوباره ی مشکل و کاهش رطوبت زیرزمین

1- اگر در محیطی بسیار مرطوب زندگی می کنید و با وجود تمام روش های گفته شده زیرزمین بسیار مرطوب بوده و بوی آن از بین نمی رود، یک دستگاه رطوبت گیر تهیه کنید و آن را در زیرزمین بگذارید.

6 رفع بوی رطوبت انباری

2- فن سقفی نصب کنید.

فن سقفی در تهویه ی و به جریان انداختن هوای زیرزمین بسیار موثر است و تا حدی از رطوبت هوا می کاهد.

3- در زیر زمین بوگیر تعبیه کنید.

موادی مانند جوش شیرین و زغال به راحتی بو و رطوبت را جذب می کنند. می توانید در چندین سطل زغال و جوش شیرین ریخته و در نقاط مختلف زیرزمین بگذارید و ماهیانه آن ها را تعویض کنید.

7 رفع بوی رطوبت انباری

همچنین با مراجعه به لینک زیر از وب سایت فن تریکس با روش های از بین بردن بوی نامطبوع در خانه آشنا شوید.

>>> نحوه برطرف کردن بوی نامطبوع خانه <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
سعید

لطفاً پست ها رو بزارید اینستا

دکمه بازگشت به بالا