زیباییسلامت

چگونه کهیر روی صورت را از بین ببریم؟

کهیر یک مشکل پوستی بوده که نتیجه ی عکس العمل حساسیت پوستی است. کهیر به حالت متورم و قرمز پوست گفته می شود که خارش آور بوده و زمانی که روی آن فشار داده شود، قرمزی آن از بین خواهد رفت و سفید خواهد شد. کهیر ممکن است روی نقاط مختلف بدن از جمله صورت به وجود بیاید، اما درمان آن تفاوتی نخواهد داشت.

درمان های خانگی

1- استفاده از کمپرس آب سرد

آب سرد می تواند التهاب و خارش ناشی از کهیر را تسکین ببخشد. یک پارچه ی نخی تمیز را درون آب سرد زده و آن را فشار داده تا آب های اضافی اش خارج شود، سپس آن را روی پوست کهیر زده، قرار دهید.

هر 5 تا 10 دقیقه یکبار پارچه را درون آب زده و روی پوست بگذارید.

از آب خیلی سرد استفاده نکنید، چرا که در برخی افراد ممکن است وضعیت پوست را بدتر کند.

استفاده از آب گرم یا داغ ممکن است موقتاً خارش را متوقف کند، اما کهیر را بدتر خواهد کرد. بنابراین تنها از آب خنک برای درمان و تسکین کهیر استفاده کنید.

1 نحوه درمان کهیر روی صورت

2- استفاده از آرد جو

حمام آرد جو یک درمان محلی و طبیعی برای خارش و سوزش پوست است. حمام جو به خصوص برای کهیر هایی که قسمت زیادی از بدن را پوشانده اند مناسب است. اما شما می توانید درون یک ظرف بزرگ نیز همین ترکیب را آماده کرده و صورت خود را درون آن فرو ببرید، یا اینکه یک دستمال را به محلول آغشته و روی صورت خود بگذارید. افزون بر این، می توانید با استفاده از آرد جو، یک ماسک صورت تهیه کنید.

حدود یک فنجان جو پرک را درون یک جوراب ساق بلند تمیز بریزید. سپس جوراب حاوی جو پرک را روی شیر آب بسته تا آب خروجی از شیر، ابتدا از داخل جو پرک عبور کرده و سپس درون وان حمام و یا ظرف مورد نظر بریزد. این کار برای عدم مزاحمت دانه های جو پرک انجام می شود، لذا اگر از آرد جو استفاده می کنید، می توانید آن را مستقیماً درون آب بریزید. به خاطر داشته باشید که از آب خنک برای این کار استفاده کنید، چرا که آب گرم، داغ و خیلی سرد وضعیت کهیر صورت را بدتر می کنند.

برای تهیه ی ماسک صورت، یک قاشق غذاخوری آرد جو را با یک قاشق چای خوری عسل و یک قاشق چای خوری ماست ترکیب کنید. سپس ماسک را روی صورت خود قرار داده و بعد از 10 تا 15 دقیقه با آب خنک آبکشی نمایید.

2 نحوه درمان کهیر روی صورت

3- استفاده از آناناس

“برومیلین” آنزیمی است که در آناناس وجود دارد. این آنزیم به کاهش التهاب و تورم پوست کمک می کند. تکه های کوچکی از آناناس را بریده و مستقیماً روی پوست خود قرار دهید.

دقت کنید که این درمان از نظر علمی ثابت نشده است و اگر به آناناس حساسیت دارید باید از خوردن آن و تماس پوست با آن اجتناب کنید.

3 نحوه درمان کهیر روی صورت

4- یک خمیر تهیه کنید.

برای تسکین و درمان کهیر روی صورت می توان خمیری از جوش شیرین و پتاسیم بی تارتارات تهیه کرد. این خمیر می تواند حساسیت، تورم و خارش پوست را کاهش دهد.

یک قاشق غذاخوری جوش شیرین و یا پتاسیم بی تارتارات را با مقدار کافی آب ترکیب کرده تا خمیر نرمی به دست آید. سپس خمیر را روی کهیر بمالید.

بعد از 5 تا 10 دقیقه پوست را با آب خنک آبکشی نمایید.

به تعداد دفعات مورد نیاز می توانید از این خمیر استفاده کنید.

4 نحوه درمان کهیر روی صورت

5- استفاده از دمنوش گزنه

یک قاشق چای خوری گزنه را داخل یک فنجان آب ریخته و هم بزنید. بعد از سرد شدن دمنوش یک پارچه نخی تمیز را به آن آغشته کرده و کمی آن را بفشارید تا آب های اضافی خارج شوند. سپس آن را روی پوست خود بگذارید.

این درمان نیز به شکل علمی ثابت نشده است و برگرفته از تجربه ی شخصی افراد می باشد.

می توانید این کار را به دفعات مورد نیاز تکرار کنید. اما بعد از 24 ساعت باید دمنوش را دور ریخته و دمنوش جدیدی استفاده کنید.

دمنوش اضافی را باید داخل یک ظرف دربسته درون یخچال نگهداری کرد.

دمنوش گزنه برای اکثر سنین مناسب است، اما بهتر است در دوران بارداری و شیردهی و همچنین برای کودکان استفاده نشود. به علاوه، در صورتی که دیابت و یا فشار خون پایینی دارید یا داروی خاصی مصرف می کنید، قبل از استفاده از دمنوش گزنه با پزشک خود مشورت کنید.

5 نحوه درمان حساسیت پوستی

درمان های پزشکی

1- درمان کهیر با داروهای خوردنی

برای کهیر های خفیف تا متوسط معمولاً آنتی هیستامین تجویز می شود. آنتی هیستامین جلوی عملکرد هیستامین در بدن را می گیرد. هیستامین یک آمین زیستی بوده که در واکنش های ایمنیِ موضعی، نقش انتقال دهنده ی عصبی را بر عهده دارد. انواع بسیاری از آنتی هسیتامین ها در بازار وجود دارد.

گروه هایی از آن در ادامه آمده است:

– لوراتادین، فکسوفنادین، ستیریزین و کلماستین
– دیفن هیدرامین، برم فنیرامین، کلر فنیرامین
– کورتیکو استروئید های بدون نسخه مانند اسپری های بینی تریامسینولون استوناید
– کورتیکو استروئید های تجویزی مثل پردنیزون، پردنیزولون، کورتیزول و متیل ‌پردنیزولون
– تثبیت کننده های ماست‌ سل مانند کرومولین سدیم
– بازدارنده های لکوترین مانند مونته لوکاست
– پودر های واکسن موضعی مانند تاکرولیموس و پیمکرولیموس

2- استفاده از لوسیون

برای تسکین و درمان کهیر می توان مقداری لوسیون را روی آن ها قرار داد. لوسیون “کالامین” برای تسکین خارش و سوزش کهیر بسیار مناسب است. بعد از استفاده لوسیون کالامین باید آن را با آب خنک آبکشی کرد.


برای اطلاع از “طرز تهیه لوسیون مرطوب کننده و خنک کننده تابستانه” به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> طرز تهیه لوسیون مرطوب کننده و خنک کننده تابستانه <<<


3- برای موارد شدید می توانید از “اپی پن” استفاده کنید.

در موارد نادر، کهیر می تواند باعث تورم گلو و ایجاد شرایط اورژانسی شده و ممکن است به تزریق اپی نفرین نیاز باشد. در این موارد بهترین راه، استفاده از اپی پن بوده تا از ایجاد “آنافیلاکسی” در آن ها جلوگیری به عمل آید.

علائم مختلف یک حساسیت آنافیلاکسی عبارتند از:

– تحریک های پوستی مانند کهیر: خارش و سرخ شدن پوست و یا رنگ پریدگی پوست
– تب خفیف
– احساس کردن یک توده ی سلولی در گلو
– خس خس کردن یا مشکلات دیگری در تنفس
– تورم زبان یا گلو
– ضربان و تپش قلب بالا
– حالت تهوع، استفراغ و اسهال
– احساس ضعف یا سر گیجه

6 نحوه درمان حساسیت پوستی

4- مراجعه به پزشک

اگر مطمئن نیستید که کهیر صورتتان به چه علت ایجاد شده و یا درمان های خانگی جوابگو نبوده اند، باید به پزشک مراجعه کنید. ممکن است نیاز باشد به یک متخصص حساسیت مراجعه کرده تا بتواند آلرژنی را که عامل کهیر است تشخیص دهد.

“آنژیوادم” نوع عمیق تری از تورم است که اغلب در اطراف صورت ایجاد می شود. ممکن است آنژیوادم روی همه ی نقاط بدن ایجاد شود، اما اگر در صورت ایجاد شود، معمولاً اطراف چشم ها و گونه ها را تحت تأثیر قرار خواهد داد. اگر آنژیوادم در ناحیه ی گلو ایجاد شود، می تواند بسیار خطرناک باشد. اگر کهیر روی صورت شما همراه با فشردگی گلو، تغییر صدا و یا دشواری در بلع و تنفس باشد، باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

جلوگیری از ایجاد کهیر روی صورت

1- علائم ایجاد کهیر را تشخیص دهید.

کهیر ممکن است خیلی کوتاه و گذرا باشد، حتی در حد چند دقیقه! از طرفی می تواند طولانی مدت باشد و ماه ها و سال ها به طول بینجامد. کهیر ها معمولاً برآمدگی های گردی هستند، اما گاهی ممکن است به یکدیگر چسبیده و به شکل یک نوار بزرگ و نامنظم درآیند.

کهیر می تواند بسیار خارش آور و در مواردی همراه با احساس سوختگی باشد.

7 نحوه درمان حساسیت پوستی

2- عامل ایجاد کهیر صورت را بشناسید.

کهیر ها ممکن است به دلایل زیر ایجاد شوند:

– تابش بیش از حد نور خورشید روی پوست
– صابون ها، شامپو ها، نگهدارنده ها و سایر محصولات بهداشتی فردی
– حساسیت های دارویی: آنتی بیوتیک هایی مثل سولفونامید، پنی سیلین و آسپیرین و داروهای کنترل فشار خون می توانند عامل ایجاد کهیر باشند.
– قرارگیری طولانی مدت در دماهای خیلی بالا یا خیلی پایین و یا تماس بیش از حد پوست با آب
– حساسیت به غذاهایی مانند صدف، تخم مرغ، مغزها، شیر، توت و انواع ماهی.
– تماس با بعضی الیاف خاص
– نیش و گزش حشرات
– حساسیت های فصلی به گرده های گیاهان
– عفونت

3- از عوامل شناخته شده ی ایجاد کهیر صورت اجتناب کنید.

این عوامل می توانند پیچک یا بلوط سمی، نیش حشرات، لباس های پنبه ای و یا یک گربه یا سگ باشند. بنابراین تا جایی که می توانید از این عوامل دوری کنید.

برای مثال اگر به گرده ی گیاهان حساسیت دارید، در فصل بهار و در ساعات صبح و عصر بیرون نروید. یا اگر به نور خورشید حساسیت دارید، از یک کلاه مناسب و یا پوشش محافظ استفاده کنید.

تا جایی که می توانید از عوامل خارش آور رایج مانند اسپری حشره کش، دود چوب، تنباکو، قیر و رنگ تازه دوری کنید.

در پایان می توانید با مراجعه به لینک های زیر از وب سایت فن تریکس با “نحوه رفع ترک های پوست صورت” و “روشهای متعادل کردن PH پوست صورت” آشنا شوید.

>>> نحوه رفع ترک های پوست صورت <<<

>>> روش های متعادل کردن PH پوست صورت <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا