گل و گیاه

چگونه گل های طبیعی را خشک کنیم؟

در دو مقاله قبلی نحوه خشک کردن گل (خشک کردن گل در هوای آزاد و خشک کردن گل در مایکروویو) را بیان کردیم. ولی روش های دیگری نیز برای خشک کردن گل های طبیعی وجود دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا با سه روش دیگر خشک کردن گل آشنا شوید.

خشک کردن تحت فشار

۱- گل مورد نظر را انتخاب کنید.

خشک کردن گل‌ها به روش تحت فشار برای گل‌های کوچک با گلبرگ‌های تخت مناسب هستند و از گل‌هایی با ساقه‌های کلفت و گوشتی و یا به عکس گل‌هایی با گلبرگ‌های فوق العاده نازک را نمی‌توان استفاده کرد. گل‌هایی مثل بنفشه‌ی دو رگه و گل یاس را به راحتی می‌توان به این روش خشک کرد.

۲- گل را روی یک دستمال خشک یا روی یک کاغذ مات، غیر براق مانند روزنامه، مقوا یا دستمال کاغذی قرار دهید و یک لایه از دستمال را روی گل بپوشانید.

هر چقدر دستمال‌هایی که در این کار استفاده می‌کنید قدرت جذب بالایی داشته باشند نتیجه‌ی بهتری بدست می‌آورید. سعی کنید گل را بین روزنامه و روزنامه را بین یک دستمال کاغذی آشپزخانه که قدرت جذب بسیار بالایی دارد و بعد آن را در بین مقوای کارتنی بگذارید و در آخر دور تا دور بسته را نوار چسب بزنید.

1 خشک کردن گل ها

۳- اکنون باید گل را پرس کنید.

قرار دادن گل‌ها بین کتاب‌هایی بزرگ و حجیم مثل دیکشنری یا دائرة المعارف گزینه‌ی خوبی است. همچنین می‌توانید از جعبه‌های سنگین و یا تکه چوب هم استفاده کنید. بسته را در مکانی گرم و خشک قرار دهید.

2 خشک کردن گل ها

۴- ۱ تا ۳ هفته به آن فرصت دهید.

بعد از گذشت یک هفته باید بسته را باز کرده و کاغذ یا دستمال کاغذی را با دستمال‌های نو و خشک تعویض کنید و سپس دوباره گل‌ها را به همان حالت تحت فشار قرار دهید.

3 خشک کردن گل ها

۵- بعد از گذشت چند هفته گل‌ها را از فشار خارج کرده و از دستمال در آورید.

گلبرگ‌ها اکنون خشک و شکننده، نازک و شفاف هستند طوری که نور از آن ها عبور می‌کند.

4 خشک کردن گل ها

خشک کردن از طریق فر

۱- گل‌ها را آماده کنید.

برای اینکه بتوانید گل‌ها را درون فر بگذارید به یک تکه توری فلزی مثل یک صافی نیاز دارید و سایز آن بستگی به میزان گل‌هایی دارد که می‌خواهید خشک کنید. گل‌ها را روی توری و کنار هم به پهلو بخوابانید. این روش مناسب گل‌هایی است که گلبرگ های زیاد اما کوچک دارند. مثل گل گندم یا گل داوودی.

۲- گل‌ها را چند ساعت در دمای پایین گرما دهید.

توری فلزی که گل‌ها را روی آن خوابانده‌اید را روی قفسه‌ی فر گذاشته و در دمای ۱۰۰ درجه فارنهایت یا ۳۸ درجه سانتی گراد برای چند ساعت گرما دهید. درجه حرارت پایین گل‌ها را به آرامی خشک کرده و از سوختن گل‌ها جلوگیری می‌کند. زمان دقیق بستگی به نوع گل و تعداد آن‌ها دارد که تشخیص با خودتان است. فر تهویه‌دار این کار را به خوبی انجام می‌دهد. به یاد داشته باشید که با فرهای معمولی و قدیمی این کار را انجام ندهید چرا که این فرها اغلب دارای رطوبت بوده و پایین‌ترین درجه حرارتشان اغلب بیشتر از (۱۰۰ºF (38ºC می‌باشد.

۳- گل‌ها را از فر دربیاورید.

بعد از اینکه گل‌ها به طور کامل خشک شد، آن‌ها را از فر در آورده و در هوایی آزاد بگذارید تا خنک شوند و قبل از اینکه به دمای محیط برسند به هیچ وجه به آن‌ها دست نزنید. به کمک اسپری مو یا اسپری مخصوص گل مقاومت آن‌ها را افزایش داده تا به مدت طولانی عمر کنند.

5 خشک کردن گل ها

خشک کردن از طریق مواد

۱- گل مناسب این روش را بیابید.

گل‌هایی که به این روش بهتر خشک می‌شوند گل‌های بزرگ اما ظریف مثل نیلوفر آبی هستند. این گل‌ها زمانی که نیمه باز هستند بهتر خشک می‌شوند. پس سعی کنید گل‌های نیمه باز را انتخاب کنید.

6 خشک کردن گل ها

۲- تهیه‌ی مواد

موادی که برای خشک کردن گل به کار می رود موادی هستند که بیشترین قدرت جذب و رطوبت را دارند و به آرامی آب گل را بیرون می‌کشند. هر مقدار موادی که انتخاب می‌کنید خشک‌تر باشد موثرتر است.

بهترین مواد برای این کار:

• ژل سیلیکا: سریع ترین گزینه برای این کار است که می‌توانید از فروشگاه‌های گل تهیه کنید. اگر چه قیمت بالایی دارد اما می‌توان چند بار از آن استفاده کرد.

• بوراکس و آرد سفید ذرت: این مواد ارزان و سبک هستند. بوراکس و آرد ذرت را با نسبتی مساوی یا با نسبت ۶ (آرد ذرت) به یک (بوراکس) ترکیب کنید. توجه داشته باشید که نسبت ترکیب مواد از این دو حالت نباید خارج باشند.

• شن: شن فقط از شکل و ظاهر گل محافظت می‌کند و در واقع این هوا است که گل را خشک می‌کند. اما کم هزینه‌ترین گزینه ولی کم سرعت‌تر و ساده‌ترین راه است.

۳- اضافه کردن نمک بدون ید

به ازای هر ۱۵ میلی لیتر مواد دیگر، ۳ قاشق چایخوری نمک اضافه کنید. بعضی از مردم بر این باورند که نمک به حفظ رنگ گلبرگ‌ها کمک می‌کند. اما بعضی هم می‌گویند هیچ تاثیری نداشته و موافق این موضوع نیستند. بنابراین این گزینه کاملاً اختیاری است.

7 خشک کردن گل ها

۴- ظرف مناسبی انتخاب کنید.

اگر تعداد گل‌هایتان زیاد است باید ظرفی انتخاب کنید که مناسب با تعداد، اندازه و قد گل‌هایتان باشد. بیشتر مردم بر اساس میزان مواد اندازه‌ی گل را تغییر می‌دهند. مثلاً ساقه را جدا کرده و فقط شکوفه را درون ظرف می‌گذارند. مواد مختلف شرایط مختلفی دارند و به طبع ظرفشان هم با هم متفاوت است مثلاً برای ژل سیلیکا باید ظرفی استفاده شود که درب محکمی داشته و کامل مهر و موم شود و یا اگر بخواهید یک شاخه گل را به این روش خشک کنید یک قوطی قهوه با دربی محکم، ظرف مناسبی است. برای بوراکس و شن باید از ظرفی درب باز استفاده شود. یک جعبه مقوایی برای این کار واقعاً مناسب می باشد به شرط اینکه ابتدا سالم بودن آن بررسی شود که مواد به بیرون نریزد.

۵- گل را در مواد دفن کنید.

به عمق دو و نیم تا پنج سانتی‌متر از ظرفتان را با مواد پر کنید و گل را به صورت عمودی در مواد فرو کنید و مطمئن شوید که گل کاملاً ثابت است. در ادامه بقیه‌ی مواد خشک کننده را به آرامی و با ملایمت به طوری که به گل آسیب نرسد، روی آن ریخته تا گل کاملاً در مواد دفن شود.

• اگر از شن استفاده می‌کنید لزومی ندارد گل را به طور کامل دفن کنید. شن فقط به خشک شدن گل کمک می‌کند ولی کار اصلی توسط هوا انجام می‌شود.

• گل‌های خانواده‌ی آفتابگردان به صورت سر و ته بهتر خشک می‌شوند. گل‌هایی مانند گل میمون و زبان پس قفا اگر به صورت افقی در مواد قرار گیرند بهتر خشک می‌شوند.

8 خشک کردن گل ها

۶- صبر کنید تا خشک شود.

ظرف را در مکانی گرم و خشک نگهداری کنید. اگر از ظرف درب باز استفاده می‌کنید آن را در مکانی قرار دهید که هوا جریان داشته باشد. بعد از چند هفته آن را چک کرده و با یک خلال دندان خشکی گلبرگ‌ها را بررسی کنید.

• ژل سیلیکا سریع‌ترین ماده برای خشک کردن گل است پس خشک شدن کامل گل در این مواد دو تا سه روز طول می‌کشد مگر گل‌های ضخیم که یک هفته طول می‌کشند. زمانی که ژل به رنگ صورتی در آمد یعنی بیشترین رطوبتی که می‌تواند دریافت کند را جذب کرده و کارایی خود را از دست داده است. پس باید گل را از آن خارج کنید.

• مخلوط بوراکس ۱۰ تا ۱۴ روز زمان می‌خواهد تا گل را به طور کامل خشک کند.

• شن بیشترین زمان را به خود اختصاص داده حدود ۱۴ تا ۲۱ روز

9 خشک کردن گل ها

۷- گل را با دقت خارج کنید.

ظرف را به یک ور خوابانده و سرازیر کرده تا گل نمایان شود. با دقت و ظرافت هر چه تمام از قسمت زیر گل، گل را به بیرون بکشید و با فرچه ای مواد باقی مانده روی گل را پاک کنید.

• بیرون آوردن خیلی زود گل‌ها می‌تواند باعث از بین رفتن آن‌ها شود پس قبل از بیرون آوردنشان ابتدا شکنندگی و کاغذی بودن یک گوشه از گل را تست کرده و سپس خارج کنید.

• اسپری گل یا اسپری مو می‌تواند به دوام گل کمک کند.

10 خشک کردن گل ها

در پایان می توانید با مراجعه به لینک زیر از وب سایت فن تریکس با روش های خشک کردن گل ادریسی آشنا شوید.

>>> روش های خشک کردن گل ادریسی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
2 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
علی

من گلاما تو فر گذاشتم سوخت. چرا؟؟؟

ادمین فن تریکس

دوست عزیز احتمالا درجه حرارت فر را زیاد کردید…

دکمه بازگشت به بالا