تغذیه

چگونه گل کلم را اصولی بپزیم؟

گل کلم از مواد بسیار مغذی و مفید بوده که اساساً به صورت اصولی پخته نمی شود و تمام مواد مغذی آن در اثر پخت نامناسب از بین می رود. روش های مختلفی برای پخت و استفاده از گل کلم وجود دارد، اما گفته می شود بخار پز کردن بهترین روش پخت آن است. زیرا به بیشترین شکل ممکن خواص و مواد مغذی آن را حفظ کرده و طعم و ظاهر آن نیز حفظ می شود. گل کلم را می توان هم با اجاق گاز و هم در مایکروویو به راحتی پخت. با فن تریکس همراه باشید تا گل کلم را به صورت مغذی و البته خوش مزه نوش جان کنید.

آماده سازی گل کلم

قبل از پخت گل کلم برای حفظ ظاهر و مواد مغذی و البته خوشمزگی هر چه بیشتر لازم است گل کلم ها و مواد لازم را تهیه نمایید. پس گل کلم تازه، نمک، آب، فلفل سیاه و کره را مهیا کنید.

1- گل کلم تازه انتخاب کنید.

اگر برایتان مهم است که گل کلم در عین خوشمزگی، بیشترین مواد مغذی را به بدنتان برساند و البته چند روزی هم بتوانید آن را در یخچال نگهداری کنید، حتماً گل کلم های تازه را خریداری کنید. گل کلم تازه، سفید رنگ بوده و برگ های سبز تازه ای دارد. البته گاهی تشخیص سفیدی گل کلم به دلیل رویه ی کثیف آن دشوار است، اما با نگاه به برگ های تازه و کنار زدن آن ها و مشاهده ی پایه های سفید و تازه ی گل کلم می توان به تازگی آن پی برد.

– به علاوه گل های گل کلم باید به صورت فشرده و بدون فاصله در کنار هم قرار گرفته باشند. هر چه فاصله بین گل ها بیشتر باشد، به معنی این است که گل کلم کهنه تر می باشد.

2- برگ ها را جدا کنید.

اگر چه برگ های تازه ی گل کلم هم نوعی خوراکی بوده و از مواد مغذی بسیاری برخوردار است و می توان از آن ها برای پخت و پز استفاده کرد، اما لازم است از گل کلم جدا شده و جداگانه طبخ شوند.

1 روش پخت گل کلم

3- ساقه ی مرکزی را نیز جدا کنید.

این قسمت نیز خوراکی بوده و می توان از آن در غذاها و سالادهای مختلف استفاده کرد. اما اغلب به دلیل بافت محکمشان کاربرد کمتری دارند و بهتر است از گل کلم جدا شوند. پس ساقه را نیز جدا کرده و آن را در صورتی که مایل به استفاده از آن در غذاهای مختلف هستید، نگهداری کنید. بعد از جداسازی ساقه ی مرکزی، جدا کردن گل ها آسان تر می باشد.

– هر چه گل ها کوچک تر شوند. نتیجه ی بهتری دریافت می کنید. زیرا در مدت کوتاهی پخته می شوند. هر چه مدت زمان پخت کمتر باشد، مواد مغذی بیشتری حفظ می شود. پس سعی کنید تا حد امکان گل کلم بزرگ را به گل های کوچک تبدیل کنید.

2 روش پخت گل کلم

4- گل کلم را بشویید.

دقت داشته باشید که اصلاً لازم به خیس کردن گل کلم ها در آب نیست، زیرا مواد مغذی آن از بین می رود. گل کلم ها را در آب کش ریخته و زیر آب سرد بگیرید.

قسمت هایی از گل کلم که روی آن ها گِل و خاک نشسته است را با دست تمیز کنید و براش آشپزخانه را به کار نگیرید.

3 روش پخت گل کلم

بخار پز کردن کلم روی اجاق گاز

1- بسته به میزان کلم ها، قابلمه ای را با اندازه ی مناسب انتخاب کرده و به میزانی پر کنید که تقریباً 5 سانتی متر از آن خالی باشد. (میزان خالی بودن قابلمه به ارتفاع سبدی بستگی دارد که روی قابلمه قرار می گیرد)

2- سبد یا آبکش فلزی را برداشته و روی قابلمه قرار دهید.

دقت داشته باشید که سبد به هیچ وجه با آب درون قابلمه برخورد نکند. زیرا قرار است کلم ها بخار پز شوند نه آب پز.

3- گل کلم ها را در سبد بریزید.

توجه داشته باشید که تعداد گل کلم هایی که در سبد قرار می گیرد نباید خیلی زیاد باشند. زیرا بخار آب به لایه های بالایی نمی رسد و پخته نمی شوند و قسمت های زیری له می شوند.

4 روش پخت گل کلم

4- گل کلم ها بسته به میزان سفتی و نرمی باید بین 5 تا 13 دقیقه پخته شوند.

حتماً روی سبد را درب گذاشته و بپوشانید تا بخار آب، گل کلم ها را بپزد. بعد از گذشت 5 دقیقه آن را چک کرده و اگر به اندازه ی مناسب طبخ و نرم شده بودند از حرارت بردارید. فقط اجازه ندهید که له شوند و شکل ظاهری خود را از دست بدهند.

5 روش پخت گل کلم

5- بعد از پخت گل کلم ها می توانید روی آن نمک، فلفل و کره ی آب کرده بزنید و به صورت گرم میل کنید.

همچنین می توانید سس سویا، پنیر پارمزان، لیمو، جعفری و… را هم اضافه و نوش جان کنید و هم آن را در غذاهای دیگری و یا ترشی مورد استفاده قرار دهید.

بخار پز کردن گل کلم در فر

1- یک لایه از گل کلم را روی ظرف چیده و به صورت مرتب آن ها را از هم جدا کنید تا روی هم قرار نگیرند.

6 روش پخت گل کلم

2- مقدار مناسبی آب اضافه کنید.

معمولاً باید به عمق 2.5 سانتی متر از کف ظرف، آب درون ظرف وجود داشته باشد. بیش از این باعث له شدن و از بین رفتن گل کلم می شود.

3- درب ظرف را بپوشانید.

پوشاندن ظرف در این مرحله ضروری است. زیرا گل کلم باید با بخار ناشی از آب موجود در ظرف، بخار پز شود. پس یا از ظرف درب دار مخصوص فر استفاده کنید و یا با پلاستیک مخصوص، روی ظرف را پوشش دهید.

7 روش پخت گل کلم

4- درجه مایکرویوو را روی high (بالا) به مدت 3 تا 4 دقیقه تنظیم کنید.

گل کلم ها باید به گونه ای شوند که وقتی روی آن چنگال می زنید نرم باشند ولی حالت خمیری نداشته باشند. بعد از دو دقیقه گل کلم ها را چک کنید و اگر مناسب نبود پخت را ادامه دهید.

– احتیاط کنید که هنگام خارج کردن ظرف از مایکروویو، درب آن را جلوی صورت خود باز نکنید. چرا که بخار یک باره خارج شده و با برخورد به صورتتان موجب سوختگی می شود.

5- بعد از گذشت زمان مناسب و پخت گل کلم ها آن را از فر خارج کرده و به روش هایی که در مرحله ی قبل گفته شد آن را سرو کنید.

8 روش پخت گل کلم

نوش جان!

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا