خانه و کاشانه

بهترین نوع رنگ برای رنگ آمیزی مبلمان و اسباب اثاثیه خانه

معرفی رنگ های مناسب برای رنگ آمیزی وسایل خانه

با زدن یک لایه رنگ تازه می توان به اسباب و وسایل خانه یک زندگی دوباره بخشید. این کار بسیار آسان است، زیرا تنها چیزی که برای رنگ کردن یک میز، صندلی و یا هر چیز دیگری نیاز می باشد، مقداری مواد اولیه و چند ساعت زمان است.

1 رنگ مناسب برای رنگ آمیزی وسایل منزل

هنگام رنگ زدن وسایل، گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد. اما یکی از مهم ترین انتخاب ها نوع رنگ است. از آنجایی که انواع رنگ ها مثل رنگ روغن، اکریلیک، رنگ پلاستیک و رنگ های مخصوصی مثل رنگ گچ و رنگ شیر( milk paint) وجود دارند، ممکن است انتخاب کمی سخت باشد. استفاده از هر نوع رنگ مزایای خودش را داشته و شاید رنگ خاصی برای برخی قسمت ها و وسایل بهتر از بقیه عمل کند.

بعد از مطالعه این مطلب در فن تریکس، اطلاعات بیشتری درباره اینکه از هر نوع رنگی در چه جاهایی باید استفاده کنید، به دست خواهید آورد. پس با ما همراه باشید تا با مزایا و معایب انواع رنگ آشنا شده و انتخاب بهتری در خرید رنگ ها انجام دهید.

رنگ زدن با رنگ لاتکس

رنگ های پلاستیکی یا همان لاتکس به خاطر دسترسی آسان و تنوع رنگی بسیار محبوب هستند. این رنگ ها مدل no-VOC (بدون ترکیبات آلی فرار) هم داشته که برای استفاده در محیط داخل خانه بسیار مناسب می باشند. این رنگ ها سریع خشک می شوند؛ اما مدتی طول می کشد تا رنگشان بهبود پیدا کند. به همین دلیل برای رنگ زدن وسایلی که از آن ها استفاده زیادی می شود گزینه ی مناسبی نیستند.

یکی از بزرگ ترین مزایای رنگ های پلاستیکی این است که تنوع رنگی بالایی دارند. این تنوع رنگی بالا به شما کمک می کند تا بهترین و زیباترین رنگ ها را برای وسایل و دکور خود پیدا کنید. خود این رنگ ها هم انواعی دارند مثل مات، نیمه براق، براق و رنگ ساتین.

رنگ مات: این رنگ ها به دلیل نداشتن هیچ لاک و رزینی در ساختارشان، نور آنچنان زیادی را منعکس نکرده و به شکل مات هستند (تقریباً مخمل نما). از آنجایی که رنگ مات در برابر ضربه، دست زدن و شستشوی بیش از حد، رنگ خیلی بادوامی نیست، وسایلی را با آن رنگ کنید که خیلی با آن ها سروکار ندارید. برای یک رنگ مات مقاوم تر، بهتر است رنگ های کچی را در نظر بگیرید.

رنگ های نیمه براق: این نوع رنگ می تواند بهترین انتخاب برای رنگ کردن وسایلتان باشد. این رنگ ها به خوبی نور را منعکس کرده و در برابر استفاده مداوم و شستشو مقاوم هستند. لاک یا همان رزین استفاده شده در ساختار این رنگ، باعث افزایش مقاوت آن می شود. البته بسیاری از افراد هم رنگ براق آن را دوست دارند.

رنگ براق: این رنگ ها بیشترین مقدار مقاومت را به وسایلتان می دهند (اما برای استفاده به مقدمات بیشتری نیاز دارند). رنگ های براق نور زیادی را منعکس کرده و مقدار رزین زیاد در ساختارشان باعث می شود تا در برابر استفاده های مکرر و شستشو مقاوم باشند. اما این درخشندگی روی یک سطح می تواند باعث نمایان شدن بیشتر خط و خش و عیب و نقص وسیله شود. پس قبل از استفاده از این رنگ، از رفع عیب و نقص های وسایل مطمئن شوید.

رنگ پلاستیک در برابر خراش و استفاده بیش از حد حساس است. برخلاف رنگ روغن که وارد منافذ سطح می شود، رنگ پلاستیک روی سطح را می پوشاند. در نتیجه یک لایه سطحی رنگ به راحتی می تواند آسیب ببیند. برای یک نتیجه بهتر از سنباده و پرایمر استفاده کنید.

بهترین استفاده ها: وسایلی که خیلی از آن ها استفاده نمی کنید.

نکات مثبت:

– تنوع رنگ
– شستشوی آسان با آب و صابون
– داشتن تنوع در نوع و جلای آن

نکات منفی:

– عدم مقاوت در برابر استفاده های زیاد
– همه نوع آن قابل شستشو نیستند.

رنگ کردن با رنگ گچی

2 رنگ مناسب برای رنگ آمیزی وسایل منزل

احیای دوباره وسایل قدیمی یا دادن حس قدیمی و آنتیک بودن به وسایل جدید دلیل شهرت رنگ های گچی است. این رنگ که پایه آن آب است، کمی رنگ پلاستیک هم در ساختارش دارد. اما دارای بافت غلیظ تری است. بعضی افراد موفق شدند خودشان رنگ گچی بسازند. اما بهترین و مرغوب ترین نوع آن همان است که از مغازه ها تهیه می شود. قیمت این رنگ از رنگ لاستیک گران تر است، اما رنگ خیره کننده و زیباییش بین مردم محبوب تر می باشد.

بر خلاف سایر رنگ ها، استفاده از این رنگ کمی قلق دارد. رنگ گچ سریع خشک می شود؛ که این می تواند یک مزیت باشد و هم یک عیب؛ مثل پیدا بودن جای قلمو بعد از رنگ زدن. برای بهتر کردن ظاهر وسیله تان بهتر است کمی تمرین داشته باشید تا قلق استفاده از این رنگ را بدست آورید. برای یک ظاهر قدیمی تر می توانید وسیله تان را سنباده بزنید. این رنگ برای کسانی که به دنبال یک مد قدیمی و آنتیک مانند هستند انتخاب خوبی است.

بهترین استفاده ها: جلایی دوباره برای وسایل قدیمی، قدیمی و آنتیک نشان دادن وسایلی که هر روزه از آن ها استفاده می کنید.

نکات مثبت:

– قابل استفاده روی سطوح مختلف
– سریع خشک شدن
– جلای لطیف و زیبا

نکات منفی:

– شاید جای قلمو و فرچه مشخص باشد.
– می تواند لکه و خش بردارد.
– با وجود تنوع رنگی محدود می تواند گران باشد.

رنگ زدن وسایل منزل با رنگ اکریلیک

رنگ اکریلیک نوع دیگری از رنگ است که پایه آن آب بوده و تقریباً شبیه رنگ پلاستیک است. تنوع رنگی در این نوع رنگ ها بالا بوده و می تواند روی سطوح مختلف استفاده شود و رنگی روان و تطبیق پذیر است. این نوع رنگ ها در ظرف ها و پمپ های کوچک عرضه شده که البته مزیت خوبی برای رنگ زدن وسایل کوچک تر مثل پایه های میز آرایش یا قاب عکس است.

رنگ اکریلیک به خوبی سطح را پوشانده و کار با رنگ را راحت تر می کند. البته اگر می خواهید رنگ بهتر روی سطح بنشیند، می توانید از یک پرایمر استفاده کنید. رنگ اکریلیک زود خشک می شود؛ بنابراین می توانید چند لایه رنگ را در بازه های زمانی کم روی سطح بزنید. اما هنگام اتمام کار رنگ آمیزی وسایل خانه ، باید زمان نسبتاً زیادی صبر کنید تا همه لایه های رنگ به خوبی خشک شود. تمیز کردن این رنگ بسیار راحت بوده و فقط به آب و صابون نیاز دارد. قابل ذکر است که رنگ اکریلیک به دلیل خاصیت کشسانی اش نسبت به سایر رنگ ها که بر پایه آب ساخته شده اند، مقاوت بیشتری دارد. اما باز هم بهتر است برای وسایلی که هر روزه در معرض ضربه، فشار و خراشیدگی هستند استفاده نشود.

بهترین استفاده ها: وسایل و قطعات کوچک خانه که به یک رنگ آمیزی سریع و موثر نیاز دارند.

نکات مثبت:

– استفاده راحت
– قابلیت ارتجاعی که از ایجاد لکه جلوگیری می کند.
– رنگ های زیبا و پر رنگ

نکات منفی:

– برای نتیجه بهتر به یک پرایمر نیاز دارد.
– معمولا در ظرف های کوچک عرضه می شود.
– مدت زمان طولانی برای خشک شدن نهایی نیاز دارد.

رنگ‌ زدن‌ وسایل‌ با‌ رنگ روغن

رنگ هایی با پایه روغن که گاهی اوقات به اسم رنگ های آلکید نامیده می شوند، رنگ های مقاومی برای رنگ زدن وسایلتان هستند. هر چند که بهای این مزیت گرانتر است! زیرا این گونه رنگ ها از سایر رنگ ها گران تر بوده، مدت زمان بیشتری طول می کشد تا خشک شوند و دارای مقدار بالای ترکیبات آلی فرار هستند که نیازمند تهویه زیادی است.

برای استفاده از این رنگ باید یک فرچه با رشته های طبیعی، حلال های الکلی و یا تربانتین کنار دستتان داشته باشید (برای کاهش غلظت و تمیز کردن). مزیت رنگ روغن این است که روی همه سطوح نشسته و به خوبی آن را می پوشاند (چون همه منافد سطح را پر می کند). مدت زمان خشک شدن هر لایه رنگ آن تا لایه بعد 24 ساعت است، اما مدت زمان خشک شدن کلی آن از رنگ هایی که پایه شان آب می باشد، کمتر است.

برای رنگ زدن سطوحی که به یاد نداریم آخرین نوع رنگ استفاده شده روی آن ها چیست، می توانیم از رنگ روغن استفاده کنیم. این در حالی است که رنگ هایی که پایه شان آب است را نمی توانیم روی رنگ روغن بزنیم.
ترکیبات آلی فرار منتشر شده از این نوع رنگ ها (هنگام رنگ زدن و بعد از آن) نیازمند تهویه هستند.

بهترین استفاده ها: هر وسیله ای که باید رنگش مقاوم باشد. اما باید آمادگی خشک شدن طولانی مدت این نوع رنگ ها را هم داشته باشید.

نکات مثبت:

– مقاوت
– یکنواختی خود به خود رنگ
– قابلیت استفاده روی بیشتر سطوح

نکات منفی:

– مقدار بالای ترکیبات آلی فرار
– مدت زمان طولانی خشک شدن هر لایه

نکات کاربردی:

– جدا از نوع رنگ انتخاب شده، نحوه استفاده را هم به درستی انتخاب کنید. می توانید از فرچه هایی با موهای طبیعی (برای رنگ روغن)، فرچه هایی با رشته های مصنوعی (برای رنگ هایی با پایه آب)، پارچه، غلتک و اسفنج استفاده کنید.

– نتیجه کلی تا حد زیادی به وسایل مورد استفاده تان بستگی دارد. فرچه رنگ آمیزی یکدستی را در پی خواهد داشت، هر چند که ممکن است جای قلمو روی سطح وسایل خانه معلوم باشد. یک غلتک کنترل را سخت می کند، اما به خوبی سطح را می پوشاند. استفاده از یک پارچه یا اسفنج رنگ خاصی روی سطح به وجود می آورد.

مقالات پیشنهادی فن تریکس…

>>> نحوه رنگ کردن سطوح PVC <<<

>>> طرز رنگ کردن شیرآلات برنجی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
thespruce




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا