تغذیهسلامت

چگونگی از بین بردن مشکلات گوارشی ناشی از خوردن میوه های خشک

رفع مشکلات گوارشی ناشی از خوردن میوه های خشک

میوه های خشک سالم ترین میان وعده های خوشمزه، قابل حمل و مغذی می باشند. که هم می توان آن ها را به صورت کاملاً سنتی در منزل تهیه کرده و هم به صورت آماده در فروشگاه های معتبر به صورت بهداشتی خرید. اما توجه داشته باشید که اگر میوه ها را خودتان خشک کنید بسیار سالم تر و مقوی تر بوده و دارای خواص بیشتری می باشند. زیرا میوه های خشکی که در بازار عرضه می شود را به صورت صنعتی و با دستگاه خشک کرده و نور آفتابی که سرشار از ویتامین D است را دریافت نکرده اند. به علاوه میوه های خشک تهیه شده در منزل از نظر بهداشتی بسیار سالم تر از انواع موجود در بازار است. اگر چه ممکن است تائیدیه وزارت بهداشت را نداشته باشند.

1 رفع مشکلات گوارشی با میوه های خشک

پس تا این جا می توان گفت که میوه های خشک تهیه شده در منزل هم از نظر دریافت نور خورشید و ویتامین و هم از نظر بهداشتی بر انواع صنعتی و موجود در بازار برتری دارند.

میوه های خشک مقدار بسیار زیادی فیبر و کالری دارند.

میوه های خشک نیز مانند میوه های تازه حاوی مقدار بسیار زیادی ویتامین هستند که آنتی اکسیدان هایی طبیعی می باشند. اما به دلیل این که رطوبتی در این میوه ها وجود ندارد تا مواد در آب محلول باشد، تمامی مواد مغذی بسیار متمرکز بوده و در کنار هم انباشته شده اند. فیبر که بسیار برای سلامتی انسان لازم و مفید می باشد از جمله این مواد متمرکز است. بنابراین خوردن میوه های خشک به دلیل این که ویتامین ها و فیبرهای موجود در آن، محلول در آب نبوده و به صورتی متمرکز در کنار هم انباشته شده اند، باعث نفخ و گرفتگی عضلات به خصوص عضلات شکم می گردد. این عارضه در افرادی که به مقدار زیاد و در حجم بالا از میوه های خشک استفاده می کنند محسوس تر است.

همچنین میوه های خشک دارای قند بیشتر و در نتیجه کالری بیشتری می باشند. حتی میوه هایی که شیرین نبوده و خشک می شوند دارای شکر هستند که اگر در حجم زیادی خورده شوند هضم آسانی نداشته و مشکلات گوارشی را به وجود می آورند.

حال اگر میوه های خشک را خودتان تهیه نکرده و خریداری کرده باشید ممکن است ماده نگه دارنده سولفیت نیز به آن زده باشند که در برخی سردرد و اسهال ایجاد می کند. به همین دلیل بهتر است که میوه ها در منزل خشک شده تا از بدون سولفیت بودن آن مطمئن بود.

2 رفع مشکلات گوارشی با میوه های خشک

با این حال اگر میوه های خشک را اصولی بخورید بسیار هم مفید می باشند.

یکی از بهترین مزایای استفاده از میوه های خشک این است که جایگزین میان وعده های ناسالم و کاذب می شوند. می توان گفت بهترین جایگزین چیپس و پفک، میوه های خشک شده ی ترد مثل انبه، سیب، آناناس و کیوی هستند. به خصوص وقتی که بلافاصله از فریزر درآمده یا از زیر آفتاب داغ برداشته و خورده شوند.


برای اطلاع از نحوه خشک کردن انبه و آناناس به لینک های زیر مراجعه کنید.

>>> نحوه خشک کردن انبه <<<

>>> نحوه خشک کردن آناناس <<<


برای این که از تمامی مزایای میوه های خشک استفاده کرده و ضررها و مشکلات آن دامن گیرتان نشود و مثلاً دچار نفخ یا دل درد و اسهال نشوید، باید نحوه ی صحیح مصرف میوه های خشک را بدانید.

بنابراین:

1- آب بنوشید. فیبر موجود در میوه های خشک در صورتی باعث نفخ می شود که بدنتان آب کافی نداشته و دهیدراته باشد. همچنین فیبر، تمامی آب هایی که قبلاً خورده بودید را جذب می کند، در نتیجه یبوست اتفاق می افتد. پس تا جایی که می توانید قبل از خوردن میوه های خشک آب بنوشید.

2- میوه ها را در حجم کم و با فواصل زمانی زیاد مصرف کنید. از خوردن میوه های خشک در حجم وسیع خودداری کرده تا مشکلات گوارشی برایتان به وجود نیاورد.

3- پروتئین را به میوه های خشک اضافه کنید. هنگامی که میوه های خشک را با یک منبع پروتئینی یا چربی مثل آجیل همراه کرده و بخورید، خوراکی کامل تر شده و احتمال رسیدن قند بیش از حدی به بدنتان، کاهش می یابد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
bicycling




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا