خانه و کاشانه

روش های از بین بردن عوامل حساسیت زا از خانه یا هایپوآلرژنیک

رفع عوامل حساسیت زا از خانه

آلرژی دارید؟ خصوصاً زمان هایی که در خانه هستید یا وارد اتاق خوابتان می شوید؟ آیا عطسه، آبریزش بینی، سرفه و آبکی شدن چشم هایتان بدتر می شود؟ مقصر خانه ی شماست!!! زیرا حاوی گرد و غبار، ریزگردها و عواملی است که بدن شما نسبت به آن ها حساس بوده و واکنش نشان می دهد. از آنجایی که تقریباً یک سوم زمان خود را در منزل و اتاق خواب می گذرانید، بهترین راه مقابله با این نوع حساسیت و آلرژی، هایپوآلرژنیک کردن منزل و از بین بردن عوامل حساسیت زا می باشد.

1 رفع عوامل حساسیت زا از خانه

ابتدا از تخت خوابتان شروع کنید.

1- باید آلرژن ها را از رختخواب از بین ببرید.

تخت شما بزرگ ترین محل تجمع آلرژن هاست. زیرا برای ساخت رختخواب و بالش از پر، پشم و کرک استفاده شده که بزرگ ترین بستر گرد و غبار و موجودات میکروسکوپی است. این موجودات از سلول های مرده ی پوست تغذیه کرده و مدفوع و جسم مرده ی آن ها باعث واکنش های آلرژیک مثل سرفه و عطسه می شود. بنابراین اولین قدمی که برای از بین بردن آلرژی باید انجام دهید، از بین بردن این عوامل است.

– تمامی ملحفه های تشک، بالش و تختتان را با ملحفه های ضد حساسیت عوض کنید. این کار مانع از تجمع عوامل حساسیت زا در بستر شما می شود.

– از بالش های پر یا رختخواب پشمی و کرک استفاده نکنید. زیرا محل تجمع گرد و غبار و عوامل حساسیت زا بوده و تمیز کردنشان هم بسیار سخت است.

– رختخواب هایی انتخاب کنید که گرد و غبار در آن ها نفوذ نکرده و شستن و تمیز کردنشان آسان است.


برای اطلاع از نحوه از بین بردن گرد و غبار و حشرات ریز رختخواب به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> از بین بردن گرد و غبار و حشرات ریز رختخواب <<<


2- رختخواب ها را هفته ای یکبار بشویید.

بیشتر افراد رختخواب ها را دوره ای و با فواصل زمانی زیاد می شویند که برای افراد حساس کفایت نمی کند. این افراد علاوه بر تعویض رختخواب، باید آن ها را هفته ای یکبار بشویند. شستشو باید با آب داغ 54.5 درجه سانتی گراد صورت گرفته تا همه ی موجودات ریز و آلرژن ها از بین بروند.

3- قبل از خواب حتماً دوش بگیرید.

یکی دیگر از راه هایی که می توان رختخواب را ضد حساسیت کرد، حمام کردن بوده که هم علائم آلرژی را تسکین می دهد و هم آلرژن هایی که در طول روز به شما منتقل شده است را از بین می برد. حمام کردن باعث می شود تا آلرژن ها را به رختخواب نبرید. لباس خوابتان نیز باید کاملاً شسته و تمیز باشد.

علاوه بر رختخواب، آلرژن ها را از دیگر محیط های خانه نیز از بین ببرید.

1- مرتباً خانه را جارو کرده و گردگیری کنید.

فرش و موکت نیز محلی است که بیشترین گرد و غبار، پوست مرده و موی حیوانات خانگی را به خود جمع می کند. بنابراین افراد حساس، بیش از دیگران باید فرش ها را جارو کرده و این عوامل حساسیت زا را از بین ببرند.

– بهتر است از جارو برقی فیلتر دار استفاده کرده تا گرد و غبار را در هوا پراکنده نکند. به مدت 2 ساعت به اتاقی که جارو کشیده اید وارد نشوید تا هوای آن تازه شود.

– برای گردگیری حتماً از دستمال مرطوب استفاده کرده تا غبار حساسیت زا در هوا پخش نشود.

– درصورت امکان، به جای فرش و موکت از کفپوش و سرامیک استفاده کنید. زیرا آلرژن های کمتری را به خود می گیرند.

2- وسایلی که گرد و غبار و آلرژن ها را به خود جذب می کنند را از محیط خانه دور کنید.

کتاب ها، روزنامه ها، مجلات، عروسک های پولیشی، بالشتک های تزئینی، وسایلی هستند که بیشترین آلرژن ها را به خود می گیرند.

سعی کنید مبلمان خانه را با انواع چوبی و چرم تعویض کرده و از روکش های مبل پلاستیکی استفاده نمایید. بهتر است پرده ها قابل شستشو یا کرکره ای باشد که کم ترین گرد و غبار را به خود گرفته و تمیز کردنشان راحت باشد.

3- پنجره ها را تمیز و خشک نگه دارید.

قارچ و کپک ها منبع دیگری از آلرژن ها بوده و می توانند واکنش های تنفسی مانند آسم را ایجاد کنند. از پرده های قابل تنفس استفاده کرده و پنجره ها را در طول روز باز کنید؛ تا اطراف پنجره رطوبتی تشکیل نشود و هیچ گونه قارچ و کپکی به وجود نیاید.

4- هرگز حیوانات خانگی را به اتاق خوابتان راه نداده و درب اتاق خواب را ببندید.

به هیچ وجه اجازه ندهید حیوانات وارد رختخوابتان شوند. یکی از مهم ترین عوامل حساسیت زا در منزل حیوانات خانگی می باشند. مانند حساسیت کودک به گربه.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با عوامل حساسیت و آلرژی و نحوه از بین بردن آن ها مقالات زیر را در وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.

>>> درمان آلرژی با گرده رنبور عسل <<<

>>> نحوه رفع حساسیت و آلرژی به لباس ها <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا