راهنمای خریدسلامت

راهنمای انتخاب و خرید فنجان یا کاپ قاعدگی

کاپ های قاعدگی که امروزه وارد بازار شده اند راه حلی عالی برای کمک به خانم ها در دوران قاعدگی است؛ که می توان آن را جایگزین نوار بهداشتی یا تامپون نمود. این وسیله که به فنجان قاعدگی نیز معروف است، هم به صورت یک بار مصرف و هم در انواع چند بار مصرف در بازار عرضه می شود. فنجان ها در انعطاف پذیری، اندازه، رنگ و سایز و البته برند با یکدیگر متفاوتند. بنابراین انتخاب بهترین فنجان یا کاپ قاعدگی با توجه به نیازتان و دانستن اصول خرید این وسیله بسیار مهم است. اگر قصد خرید کاپ قاعدگی را دارید با ما همراه باشید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

راهنمای انتخاب بهترین کاپ قاعدگی

1- تنوع در محصولات را بشناسید.

برندهای مختلفی در بازار وجود دارد که هر کدام آپشن هایی را در اختیارتان قرار می دهند. بنابراین وقتی قصد خرید کاپ قاعدگی را دارید اطلاعاتی که روی بسته بندی هر کدام از برندها نوشته شده است را مطالعه کنید؛ تا بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید. تنوع در برندهای مختلف معمولاً در رنگ، سایز کاپ ها، یکبار مصرف بودن یا نبودن، گنجایش خونی که می تواند در خود نگه دارد، میزان سفتی لبه ی فنجان، اندازه ی طول و عرض و در موادی که در ساخت آن استفاده شده است خلاصه می شود.

1 راهنمای انتخاب و خرید کاپ قاعدگی

2- کار را با سایز فنجان شروع کنید.

اندازه ی دقیقی مانند آنچه که برای کفش و لباس انجام می دهید برای کاپ قاعدگی وجود ندارد. یعنی سایز small (کوچک) یک برند ممکن است با سایز small برندی دیگری متفاوت باشد. اما به طور کلی کاپ ها در دو برند کوچک و بزرگ (و گاهی متوسط) ارائه می شوند. این شما هستید که با توجه به آناتومی بدنتان و میزان خونریزی، باید سایز صحیح از هر برندی را امتحان کرده تا مناسب ترین آن را برای استفاده ی همیشگی بیابید.

– اگر واژنتان کوچک و تنگ است و هرگز زایمان طبیعی نداشته اید، سایز small مناسبتان است. دقت داشته باشید که در انتخاب فنجان کوچک، بیشتر از اینکه به میزان خونریزی توجه کنید باید به میزان فیت شدن آن در واژنتان توجه داشته باشید. پس اگر شرایط گفته شده را دارید، حتی اگر میزان خونریزیتان نیز زیاد است، کاپ های کوچک خریداری کنید.

– اگر خانمی بالای 30 سال هستید که زایمان طبیعی داشته یا مقدار خونریزیتان زیاد است؛ کاپ قاعدگی با سایز بزرگ برای شما مناسب است.

2 راهنمای انتخاب و خرید کاپ قاعدگی

3- همانطور که گفته شد باید چند دوره قاعدگی سپری شود تا بتوانید با امتحان کاپ ها در برندها و سایزهای مختلف، مناسب ترین را بیابید.

در طول این مدت به همراه کاپ قاعدگی، از نوار بهداشتی هم استفاده کنید؛ تا خونی نشت نکند.

4- به گنجایش کاپ نیز دقت داشته باشید.

گفته می شود که همه ی کاپ های قاعدگی ظرفیت بیشتری نسبت به تامپون دارند. با این حال مدت زمان توصیه شده برای هر بار تخلیه ی کاپ قاعدگی 10 تا 12 ساعت است. اما اگر جزو افرادی هستید که مقدار خونریزیتان بالاست این مدت زمان را به 6 تا 8 ساعت کاهش دهید. در اینجا بعد از مدتی تمرین می توانید زمان دقیق تخلیه را به دست آورید. پس در این مدت نیز از نوار بهداشتی استفاده کنید. اما بعد از اینکه مطمئن شدید و توانستید دقیق و به موقع کاپ قاعدگی را تخلیه کنید، دیگر نیازی به نوار بهداشتی نیست.

5- معیارهای دیگری را نیز در نظر داشته باشید.

شما نباید با کاپ قاعدگی احساس ناراحتی کنید. اگر اینگونه است کاپی را انتخاب کنید که عرض کوچک تری داشته و بخشی که خون در آن جمع می شود بزرگتر باشد. لازم به ذکر است که فنجان هایی که یکبار مصرف نیستند را تا یک سال هم می توان استفاده کرد. پس در انتخاب صحیح دقت کنید.

3 راهنمای انتخاب و خرید کاپ قاعدگی

6- در مورد فنجان های یکبار مصرف توجه داشته باشید که دو نوع فنجان یک بار مصرف وجود دارد.

کاپ هایی که مانند نوار بهداشتی بعد از هر بار استفاده باید دور انداخته شوند؛ و کاپ هایی که در پایان دوره ی قاعدگی باید از بین بروند. کاپ های یکبار مصرف از موادی بسیار انعطاف پذیر ساخته شده اند و بخشی که خون را جمع می کند بسیار سبک وزن و شل و ول است.

4 راهنمای انتخاب و خرید کاپ قاعدگی

7- اگر کاپ های چند بار مصرف را خریداری کرده اید و متوجه شدید که با آن احساس ناراحتی می کنید، به اندازه ی طول آن توجه کنید.

طول کاپ اغلب بزرگترین مشکلی است که با کاپ های قابل استفاده مجدد به وجود می آید. توصیه می کنیم قبل از اینکه به اندازه و طول مناسب کاپ قاعدگی دست یابید از کاپ هایی با طول متوسط استفاده کنید.

– در انتهای بیشتر کاپ های چند بار مصرف برآمدگی مانند ساقه وجود دارد؛ که می توان با تراشیدن آن طول فنجان را تنظیم کرد. توصیه می کنیم برای اولین بار از این نوع کاپ ها استفاده کنید.

5 راهنمای انتخاب و خرید کاپ قاعدگی

8- به میزان نرمی و سفتی کاپ نیز توجه کنید.

کاپ هایی که قسمت زنگوله ای شکلشان سفت تر است برای برخی خانم ها راحت تر است. به علاوه فنجان های سفت تر به خاطر نوع ساختار محکمشان کمتر احتمال نشت خون دارند. چرا که به دیواره ی واژن چسبیده و کمتر احتمال تکان خوردن و غرق شدن در خون را دارند.

درآوردن فنجان های سفت تر نیز راحت تر است. با کمی فشار به لبه ها و مکش به راحتی فنجان شکل خود را حفظ کرده و بیرون کشیده می شود. با این حال به خاطر سفت بودنشان ممکن است هنگام استفاده موجب فشار و ناراحتی شوند.

کاپ های نرم فشار کمتری به دیواره ی واژن وارد کرده و برای خانم هایی که مثانه ای حساس دارند مناسب تر است. اما در آوردن آن ها از آنجایی که بسیار نرم هستند سخت تر می باشد. به طور کلی کاپ های نرم تر احتمال نشتشان بیشتر است. زیرا به دلیل حرکات بدن و دیواره ی واژن می توانند به راحتی تغییر مکان یا تغییر حالت داده و در خون غرق شوند.

6 راهنمای انتخاب و خرید کاپ قاعدگی

9- رنگ مناسب انتخاب کنید.

فنجان ها در رنگ های مختلف ارائه می شوند که انتخاب آن ها کاملاً سلیقه ای است. کاپ های یک بار مصرف شفافند. با این حال کاپ های شفاف چند بار مصرف هم وجود دارند. کاپ های رنگی برای مخفی کردن لکه های ناشی از چندین بار استفاده مناسب ترند. اما کاپ های شفاف لکه دار را می توان به طور کامل در پراکسید هیدروژن تمیز کرد؛ تا لکه های ناشی از استفاده مکرر از بین بروند.

مزایای استفاده از کاپ قاعدگی چیست؟

1- برای خانم هایی که فعالیت های روزانه ی زیاد مثل ورزش دارند مناسب بوده و در استخر هم می توان از آن ها استفاده کرد.

از انواع یک بار مصرف آن ها نیز می توان در رابطه ی جنسی استفاده کرد.

2- می توان تا 12 ساعت از آن استفاده کرد. برای زمان هایی که امکان تعویض زود هنگام وجود ندارد نیز مناسب است. به علاوه با این روش بوی بد در دوران قاعدگی ناشی از استفاده از پد نیز وجود ندارد.

3- خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهد.

4- در هزینه ها صرفه جویی شده و لازم نیست هر ماه هزینه ای برای خرید تامپون یا پد متقبل شوید. همچنین آلودگی های محیطی که زباله های نوار بهداشتی به وجود می آورند را ندارد.


برای آشنایی با “معایب کاپ قاعدگی” می توانید به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> معایب و خطرات استفاده از کاپ یا فنجان قاعدگی <<<


در هنگام خرید دقت داشته باشید که:

1- اگر به لاتکس حساسیت دارید، کاپ هایی بخرید که فاقد لاتکس می باشند.

کاپ های ساخته شده از سیلیکون پزشکی کمی گرانترند؛ اما برای افراد حساس مناسب می باشند.

2- اگر IUD دارید حتماً قبل از اقدام به خرید کاپ قاعدگی با پزشک در مورد ایمن بودن استفاده از آن مشورت کنید.

3- اگر بیماری خاصی دارید یا اخیراً سقط یا زایمان کرده اید از کاپ قاعدگی استفاده نکنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا