خودرو و وسایل نقلیهراهنمای خرید

چگونه دوچرخه ای متناسب با سایز خود بخریم؟

هر نوع از دوچرخه ها به گونه ای خاص طراحی می شوند و می توان گفت که همه ی دوچرخه ها مناسب برای همه افراد نیستند. لازم است که در انتخاب دوچرخه بسیار دقت شود تا دوچرخه از هر نظر هم متناسب و سازگار با استایل و فیزیلوژی بدن باشد و هم اهداف و نیازها را برطرف کند. موقعیت صندلی، پدال ها، قدرت و سایز هر کدام، یکی از مهم ترین فاکتورها در انتخاب یک دوچرخه ی مناسب هستند. اما از مهم ترین آن ها که همیشه برای عامه ی مردم مخصوصاً پدر و مادرها در اولویت بوده این است که چگونه سایزی را انتخاب کنند که متناسب با سایز فرزندشان باشد تا هم چند سال بتواند از آن استفاده کند و هم از نظر ایمنی مطمئن باشد.

اندازه گیری دوچرخه و دوچرخه سوار

1- اندازه ی پاهای خود را اندازه گیری کنید.

پاهای خود را باید از فاق تا کف پا اندازه گیری کنید تا بتوانید ارتفاع دوچرخه را معین کنید. برای این کار، سرپا و به صورت کاملاً صاف بایستید و کتابی را بین پاهایتان بگذارید گویی صندلی دوچرخه است و روی آن نشسته اید. متری را روی کتاب آویزان کنید به طوری که سر متر یعنی جایی که عدد یک نوشته شده است با زمین مماس شود. اکنون عددی که در قسمت بالای کتاب است را بخوانید، این عدد تقریباً ارتفاع صندلی دوچرخه شما را نشان می دهد.

1 تعیین سایز دوچرخه متناسب با خود

2- ارتفاع دوچرخه را اندازه بگیرید.

برای دانستن اندازه ی ارتفاع دوچرخه، لوله ای که یک سر آن صندلی نصب شده است و سر دیگرش پدال ها قرار دارند را اندازه بگیرید. اگر قبلاً دوچرخه داشته اید احتمالاً بدون اندازه گیری این قسمت هم می توانید حدس بزنید که ارتفاع دوچرخه با بلندی پاهایتان متناسب هست یا خیر. اما اگر اولین بار است دوچرخه می خرید، حتماً به نکات زیر توجه کنید.

• سر لوله ی گفته شده یعنی دقیقاً همان جایی که صندلی روی آن نصب است را بیابید. متر را در آن نقطه گذاشته و تا وسط میله ی پدال را اندازه گیری کنید. عددی که به دست آورید ارتفاع صندلی شماست. حال آیا متناسب با قد پاهایتان که در بالا اندازه گرفتید هست؟

2 تعیین سایز دوچرخه متناسب با خود

3- مناسب بودن سایز را با ایستادن در کنار دوچرخه بسنجید.

یکی از معمول ترین روش هایی که همه استفاده می کنند ایستادن در کنار دوچرخه برای تست ارتفاع آن است. در این روش وقتی در کنار دوچرخه قرار می گیرید نقطه ای در فاق که از آنجا ارتفاع پاهایتان را اندازه گرفتید باید حدود 5 سانتی متر بالا تر از سر لوله ای که صندلی دو چرخه روی آن سوار شده است باشد.

3 تعیین سایز دوچرخه متناسب با خود

4- اندازه گیری دست ها

بعد از اینکه مشخص کردید ارتفاع دوچرخه چقدر باشد، باید بسنجید که آیا دستان شما به دسته های دوچرخه می رسد یا خیر؟ برای این کار دستان خود را به طرفین باز کرده و از سر انگشت میانی دست راست تا سر انگشت میانی دست چپ را اندازه بگیرید. اگر عددی که به دست آمد از اندازه ی قد شما بیشتر است باید دوچرخه ای با سایز بزرگ بخرید اما به عکس اگر عدد به دست آمده از اندازه ی قدتان کمتر یا مساوی است، دوچرخه های سایز کوچک و متوسط برای شما مناسب تر هستند.

اگر بعد از انجام این روش باز هم شک داشتید، به دنبال دوچرخه های کوچک بروید. دوچرخه های سایز بزرگ برای همه مناسب نیستند و فقط برای افراد بسیار قد بلند مناسب هستند.

4 تعیین سایز دوچرخه متناسب با خود

5- دقیق تر اندازه گیری کنید.

برای اندازه گیری دقیق تر و مطمئن شدن، طول دست خود را از سر شانه اندازه گیری کنید. یعنی صاف بایستید و دستتان را به سمت کنار باز کنید و از گردن تا سر انگشت را اندازه گیری کنید. سپس از فاق تا فرورفتگی زیر گلو را نیز اندازه بگیرید. حال دو عدد را جمع کرده و تقسیم بر 2 کنید. اکنون عدد به دست آمده را به اضافه ی 4 کنید. عدد به دست آمده تقریباً اندازه ای ایده آل برای لوله ی بالایی چرخ است. یعنی لوله ای که صندلی را به فرمان وصل می کند.

5 تعیین سایز دوچرخه متناسب با خود

6- انواع سایز دوچرخه را بدانید.

دوچرخه ها هم مانند سایر اقلام سایز بندی دارند. بهتر است قبل از انجام مراحل بالا سایز مناسب دوچرخه را براساس اندازه ی قد خود بیابید و سپس مراحل بالا را روی دوچرخه تست کنید.

مثلا:

• دوچرخه های XS برای افرادی با اندازه قد 150 تا 160 سانتی متر
• دوچرخه های S برای افرادی با اندازه قد 160 تا 170 سانتی متر
• M برای 170 تا 180 سانتی متر
• L برای 180 تا 190 سانتی متر
• XL برای 190 سانتی متر تا 2 متر

مناسب هستند.

6 تعیین سایز دوچرخه متناسب با خود

تنظیمات دقیق دوچرخه

بعد از اینکه دوچرخه خریداری شد، حتی اگر تمام قوانین و اصولی که در بالا گفته شده است را نیز رعایت کرده باشید، باز هم احتیاج به یک سری تنظیمات تکمیلی دارد تا بتوانید به بهترین شکل از آن استفاده کرده و لذت ببرید.


همچنین با مطالعه مقاله زیر در وب سایت فن تریکس می توانید ترمز دوچرخه را خودتان تنظیم کنید.

>>> تنظیم ترمز دوچرخه <<<


1- ارتفاع صندلی را تنظیم کنید.

اکنون فاصله ی فاق تا سطح زمین را در نظر بگیرید و ارتفاع صندلی (لوله ای که از یک طرف کف صندلی روی آن نصب است و از طرف دیگر پدال ها) را تقریباً به همان عدد تنظیم کنید. فقط به یاد داشته باشید زمانی که می خواهید این فاصله را اندازه گیری کنید پدال پایین باشد. صندلی را بالا پایین کنید تا فاصله ی صندلی تا پدال تقریباً هم اندازه با ارتفاع پاهایتان شود.

7 تعیین سایز دوچرخه متناسب با خود

2- فرمان را تنظیم کنید.

باید سوار دوچرخه شده و اگر لازم است ارتفاع فرمان را بالا یا پایین بیاورید. اگر گرفتن فرمان باعث می شود زیادی قوز کنید باید ارتفاع فرمان را زیاد کنید و بالعکس اگر بازو هایتان درد می گیرد باید ارتفاع آن را کم کنید. تنظیمات دقیق تر را هنگامی که به صورت عملی امتحان کنید بیشتر متوجه خواهید شد.

8 تعیین سایز دوچرخه متناسب با خود

3- صندلی را تنظیم کنید.

بسته به اینکه در چه مکانی دوست دارید دوچرخه سواری کنید باید حالت صندلی را تنظیم کنید. بسیاری ترجیح می دهند صندلی کاملاً مسطح باشد اما اگر مثلاً می خواهید در سطح شیبدار به سمت بالا دوچرخه سواری کنید، بهتر است صندلی را به سمت جلو خم کنید تا هنگام بالا رفتن از شیب به عقب سر نخورید و بالعکس.

9 تعیین سایز دوچرخه متناسب با خود

فن تریکس مطالعه مقالات زیر را نیز به شما پیشنهاد می دهد.

>>> دوچرخه های اسپرت هیبریدی چگونه کار می کنند؟ <<<

>>> چگونه به دیگران دوچرخه سواری بیاموزیم؟ <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
ازاده

سلام ما از کجا بفهیمم دوچرخه sیاxs دوچرخه من رو بدنه ۲۷ونیم ممکنه سایز طوقش فرق کنه منظورتان از ال وام چیه واضحتر بگین ممنون مت قدم ۱۶۸ وزن ۸۸ احساس میکنم دوچرخه دو سایز برام بزرگه من اشتباهمیکنم؟؟

دکمه بازگشت به بالا