خودرو و وسایل نقلیهراهنمای خرید

نقد و بررسی ماشین هیوندای کونا اکتیو 2018 Hyundai Kona Active

راهنمای خرید و نقد و بررسی ماشین هیوندای کونا اکتیو 2018

اگر چه هیوندای کونا می تواند در بخش رقابتی مربوط به خودروهای SUV کوچک (مینی اس یو وی) ارائه شود، اما نمی توانید آن را با خودروی هیوندای هاچ بک i30 مقایسه کنید.

هیوندای کونا یک مینی کراس اوور شرکت هیوندای موتور است. هیوندای کونا دارای سه نسخه مختلف با نام های اکیتو (Active)، الیت (Elite) و هایلندر (Highlander) می باشد. قیمت نسخه الیت و هایلندر هیوندای کونا به ترتیب برابر 28500 و 33000 دلار است.

نسخه اکتیو هیوندای کونا پیش از پرداخت مالیات، دارای قیمت پایه 24500 دلار بوده که اگر همراه با پکیج ایمنی 1500 دلاری و رنگ آبی متالیک 595 دلاری باشد، قیمتش به 26595 دلار می رسد (تمامی قیمت ها براساس دلار استرالیا است).

اما دلیل بالا بودن قیمت نسخه های کونا چیست؟

هیوندای کونا اکتیو دارای یک کیت استاندارد شامل چراغ های روشنایی در روز LED daytime-running lights) LED)، چراغ های جلویی هالوژن خودکار، رینگ های (چرخ های) 16 اینچی آلیاژی، ریل سقفی، دوربین دید عقب، فرمان و صندلی های چرم و یک سیستم سرگرمی با صفحه نمایش 7 اینچی مجهز به سیستم عامل اپل کار پلی و اندروید اتو می باشد.

خریداران نسخه اکتیو هیوندای کونا می توانند یک پکیج ایمنی برای خودرو خود سفارش دهند که به صورت استاندارد روی کلاس های بالاتر (الیت و هایلندر) عرضه شده است. این پکیج شامل سیستم هشدار نقاط کور، هشدار برخورد از عقب در ترافیک، ترمز اضطراری خودکار (AEB) همراه با هشدار برخورد به جلو، کروز کنترل، سیستم هشدار توجه راننده و آینه های بغل برقی تاشو (power-folding) می باشد.

تمام این ویژگی ها برای یک خودرو مناسب است. اما متأسفانه هیچ کدام از نسخه های هیوندای کونا به سیستم راهیاب ماهواره ای (نویگیشن ماهواره ای) مجهز نشده اند. این کمی عجیب به نظر می رسد چرا که حتی هیوندای هاچ بک i30، به صورت استاندارد این قابلیت را دریافت کرده است.

اگر بخواهیم کونا را با رقیبانی همچون مزدا CX-3 و تویوتا C-HR مقایسه کنیم، می بینیم که ویژگی های کونا نیز بارز هستند. البته، اگر چه کونا به صورت استاندارد به سیستم راهیاب و کروز کنترل تطبیقیِ (ACC= Adaptive Cruise Control، که به آن سیستم کنترل سرعت تطبیقی نیز گفته می شود) C-HR مجهز نیست، اما تویوتا نیز حدود 3000 دلار گران تر بوده و سیستم smartphone mirroring را ندارد. به همین ترتیب، مزدا CX-3 Maxx auto که قیمت آن تقریباً برابر با کونا اکتیو است (حدود 24390 دلار) به سیستم کروز کنترل تطبیقی و smartphone mirroring مجهز نیست. اما این خودرو به صورت استاندارد دارای سیستم راهیاب یا نویگیشن بوده و نیازی به سفارش پکیج برای دریافت ترمز اضطراری خودکار و سیستم هشدار نقاط کور ندارند.

با این وجود، چیزی که باعث شده تا هیوندای کونا نسبت به رقیبانش برتر باشد، طراحی خارجی و ظاهر آن است. البته برخی آن را زیبا نمی دانند و با سلیقه برخی افراد سازگار نیست، اما نمی توان منکر آن شد که این خودرو در بین تمام یا بیشتر رقبایش واقعاً زیباست؛ به ویژه نسخه آبی متالیک آن.

ابعاد خودرو هیوندای کونا به این صورت است: عرض= mm1800، طول= mm 4165 و ارتفاع= mm 1550. این ابعاد تقریباً مشابه ابعاد خودرو CX-3 است، اما کونا برخلاف CX-3، دارای سپرهای پهن تر و قوس های زاویه دارتری بوده و همین ویژگی ها به ماشین، شکل اسپرت تر و قوی تری می دهد. حتی با وجود رینگ های 16 اینچی، بیشتر افراد فکر می کنند کونا بزرگتر از اندازه واقعی خود است.

رنگ مشکی که در قوس مربوط به چرخ های ماشین، دور چراغ های جلوی ماشین و سپرهای عقب و جلو به کار رفته است، تضاد جالبی با رنگ خودرو داشته و جلوه زیبایی به ماشین می دهد. بسیاری از آن ها هنوز در قسمت جلو دو ردیف چراغ دارند که به صورت متقارن در بالا و پایین قرار گرفته و چراغ های ردیف بالا کوچک تر هستند. همین امر سبب شده این خودرو در مقایسه با اتومبیل هایی نظیر هوندا HR-V، ظاهری خشن به خودرو ببخشد.

در نسخه اکتیو کونا، همه اجزای کابین به رنگ خاکستری مات بوده اما در نسخه های الیت و هایلندر، هایلایت های رنگی روشن نیز وجود دارند. البته الگوی روکش ها، درها و دیگر طراحی های اجزای کابین در هر سه نسخه مشابه است.

در فضای داخلی و کابین خودرو هیوندای i30، مقداری پلاستیک و روکش های پلاستیکی به کار رفته است، در صورتی که در کونا اکتیو اصلاً چنین چیزی به چشم نمی خورد. هیوندای i30 در کنار صندلی ها دسته داشته اما هیچ کدام از کونا اکتیوها، دسته صندلی ندارند.

طراحی داشبورد کونا اکتیو به همراه دکمه های آن، کاملاً ساده و مدرن بوده اما با این حال، به پای کیفیت داشبورد C-HR نمی رسد.

صفحه نمایش لمسی 7 اینچی کونا اکتیو در قسمت بالا و مرکز اتومبیل و در معرض دید راننده قرار دارد و مجهز به سیستم عامل اپل کار پلی و اندروید اتو است، اما سیستم ناوبری کارخانه ای ندارد. کاش می شد کونا اکتیو نیز مانند i30، صفحه نمایش 8 اینچی داشته باشد.

در کونا اکتیو، فضای جلو خودرو خوب و باز است. در واقع فضای زیادی که در قسمت جلو و فضای پا برای راننده و مسافر جلویی وجود دارد، احساس کاملاً راحتی به آن ها می دهد. علاوه بر آن، صندلی های جلو واقعاً راحت هستند.

فضای عقب خودرو، به اندازه فضای جلو، باز و جادار نیست. هر چند که هنوز هم فضای کافی برای راحتی افرادی با قد و هیکل نرمال در عقب ماشین وجود دارد، اما اگر افراد قد بلند بخواهند در قسمت عقب ماشین سوار شوند ممکن است کاملاً احساس راحتی نداشته باشند. به راحتی چهار (یا حتی 5) نفر می توانند در این خودرو جای گیرند. متأسفانه در قسمت عقب دریچه تهویه هوا وجود ندارد.

از دیگر ایرادات این خودرو، داشتن تنها یک عدد سیستم one-touch آن هم برای پنجره راننده است.

حجم صندوق عقب کونا اکتیو، حدود 361 لیتر است. این فضا، با خواباندن صندلی های عقب، به 1143 لیتر افزایش پیدا می کند. از این لحاظ، اگر کونا را با رقبای بزرگترش مقایسه کنیم می بینیم که فضای صندوق عقب آن زیاد بوده و صندوق عقب جاداری دارد. مثلاً فضای صندوق عقب خودرو میتسوبیشی ASX که از کونا بزرگتر است حدود 393 لیتر (با خواباندن صندلی ها به 1143 لیتر می رسد) و برای تویوتا C-HR حدود 377 لیتر است. اگر چه در مقایسه با دیگر رقیبانش مانند هوندا اچ آر وی (437لیتر/1462 لیتر) و نیسان قشقایی (430 لیتر/1598 لیتر) فضای صندوق عقبش خیلی زیاد نیست. اما اگر بخواهیم کونا را با CX-3 مقایسه کنیم، می بینیم فضای صندوق عقب CX-3 در حالت عادی برابر 264 لیتر است، اما اگر صندلی های عقبش را تا کنیم، فضا به 1174 لیتر افزایش می یابد. لاستیک زاپاس نیز در قسمتی از کف صندوق عقب قرار دارد.

هیوندای کونا با دو قوای مختلف قابل انتخاب است؛ که اولی دارای موتور تنفس طبیعی MPi) 2) لیتری و 4 سیلندری جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک می باشد. موتور 2 لیتری کونا، قوای تولیدی را به چرخ های جلویی می رساند. موتور دوم هم 1.6 لیتر حجم و 4 سیلندر دارد که با توربو شارژر تغذیه می‌شود. برای این نسخه اما جعبه دنده 7 سرعته خودکار در نظر گرفته شده که قدرت را به هر چهار چرخ می‌فرستد.

با این حال، موتور کونا اکتیو، برخلاف موتور MPi دیگر خودروهای هیوندای، یک موتور چرخه اتکینسون (Atkinson-cycle) است. موتور چرخه اتکینسون که یک موتور درون سوز است، برای کارائی بیشتر در ابزارهای هیبریدی استفاده می شود.

حداکثر قدرت یا توان موتور اول کونا اکتیو، معادل 110 کیلو وات و 6200 دور در دقیقه، و حداکثر گشتاوری آن 180 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه می باشد.

موتور دوم از نوع 1.6 لیتری توربو T-GDi است که دارای سیستم چهار چرخ متحرک و قدرت 130 کیلو وات/265 نیوتن می باشد.

کمی عجیب است که چرا شرکت هیوندای همانند i30، همان موتور GDi 2 لیتری با حداکثر توان 120 کیلووات و 203 نیوتن را برای کونا نیز انتخاب نکرد. شاید به خاطر اینکه موتور اتکینسون MPi، با همان حجم موتور باید برای بیشتر مردم و مسافرت های شهری مناسب باشد.

16 بررسی هیوندا Active X 2018

فرمان این خودرو نرم و سبک بوده و به خوبی هدایت می شود.

اگر خیلی درگیر رانندگی هستید، ما موتور توربو شارژر چهار چرخ متحرک را به شما پیشنهاد می کنیم. هیچ یک از موتورهای کونا، سر و صدای زیادی ندارد و زمانی هم که سرعت تان بالا می رود، صدای آن ها خیلی زیاد نمی شود. همچنین از شیشه جلو اتومبیل و آینه های بغل هم سر و صدای زیادی به وجود نمی آید.

اما در بخش های ناهموار جاده، صدای لاستیک ها صدای های اضافی دیگر را نیز محو می کند به ویژه در نسخه اکتیو که دارای رینگ های 16 اینچی آلیاژی و لاستیک 205/60 است.

اگر چه کونا می تواند از لحاظ دینامیکی و پویایی با رقیبانش مقایسه شود، اما در بحث پالایش، کمی ضعیف تر از رقبایی مانند تویوتا C-HR است.

مصرف سوخت کونا در حالت ترکیبی چیزی حدود 9.3 لیتر/100 کیلومتر است.

گارانتی خودرو هیوندای کونا 5 ساله با کیلومتر نامحدود است. این اتومبیل باید هر 12 ماه یکبار یا به ازای هر 15000 کیلومتر، یکبار مورد بازبینی قرار بگیرد.

در پایان نیز می توانید به لینک زیر مراجعه کرده و مشخصات خودرو رنو کلیو 2018 را مطالعه نمایید.

>>> نقد و بررسی و مشخصات خودرو رنو کلیو 2018 <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
caradvice




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا