تکنولوژیراهنمای خرید

راهنمای خرید هدفون مناسب

امروزه پیشرفت تکنولوژی باعث شده تا استفاده از تمامی ابزارهای دنیای تکنولوژی برای انسان بسیار جذاب و لذت بخش شود. یکی از این ابزارها که اکنون جوانان را بسیار جذب خود کرده است، دنیای پرهیاهوی هدفون هاست که به جرأت می‌توان گفت کمتر کسی است که از لذت آن بهره‌ای نبرده باشد. اما همان طور که می‌دانید استفاده از هر چیزی نیاز به دانش و اطلاعات کافی دارد تا بتوان به بهترین نحو از آن‌ها استفاده کرد و بیشترین بهره را از آن‌ها برد. هدفون‌ها هم از این قاعده مستثنی نبوده و علی‌ رغم ظاهر و عملکرد نه چندان پیچیده‌ای که دارند دارای ویژگی‌هایی هستند که دانستن آن‌ها قبل از خرید خالی از لطف نیست.


همچنین می توانید با مطالعه مقالات “ویژگی های هدفون گوگل پیکسل” و “تشخیص شارژ ایرپد اپل” در وب سایت فن تریکس اطلاعات بیشتری در رابطه با انواع هدفون و ایرپد به دست آورید.


پس قبل از خرید حتماً توجه داشته باشید که:

۱- تصمیم بگیرید که آیا واقعاً به هدفون نیاز دارید یا ایرفون هم برایتان کافیست

معمولاً افرادی از ایرفون استفاده می‌کنند که فضای کمی برای نگهداری چنین وسیله‌ای دارند و در عین حال هم دوست دارند از گوش دادن به موسیقی لذت ببرند. ایرفون‌های بسیار با کیفیت مانند Sennheiser و Ultimate دارای روکش‌های زیبا و کوچک هستند تا هنگامی که از آن‌ها استفاده نمی‌شود، در برابر کثیفی و گره خوردگی محافظت شود. پس می‌تواند برای آقایان و یا کسانی که کیف کوچکی داشته و دوست دارند همیشه در کنار آیفونشان یک هندزفری هم داشته باشند، گزینه‌ی بسیار مناسبی باشد. شما هم اگر یک کیف کوچک دارید و می‌خواهید یک آیفون را به همراه یک ایرفون درون آن بگذارید یا حتی اگر کیفی ندارید و فکر می‎کنید که ایرفون با نیازتان سازگار است، می‌توانید از تنوع بسیار بالای این محصولات که در محدوده قیمتی گسترده‌ای ارائه می‌شوند بهره برده و یکی از طرفداران پرو پا قرص این محصولات شوید. دقت کنید که ایرفون‌های ارزان مشکلاتی مثل جدا شدن از گوش را دارند و از پلاستیک ارزان و بی کیفیت ساخته شده‌اند. پس به نظر می‌رسد ارزش آن را دارد که محصولی با کیفیت بالا، عمر طولانی و کمی گران تر انتخاب کنید. مدل‌های Sennheiser CX 500، Shure SE 115، Sony XBA-H1 و Ultimate مدل minimum Super.fi 4 از جمله‌ی بهترین ایرفون‌ها می باشند. هدفون‌ها در مقایسه با ایرفون‌ها بزرگ‌ تر هستند و باید به هر طرفی که می روید آن را دور گردن خود تحمل کنید. که البته اگر تمایل دارید وسیله‌ای حرفه‌ای در اختیار داشته باشید که دارای آپشن‌هایی مانند بی سیم بودن، وایرلس و بلوتوث باشد، حتماً باید به سراغ یک هدفون مناسب بروید. هدفون‌ مخصوص دی‌جی‌ها هدفون‌های بزرگ و پشت بسته‌ای هستند تا مانع از ورود صدای محیط به گوش شوند. این ساختار برای محافظت از صدا به خوبی ساخته شده. درست است که اندازه و شکل نامطلوبی دارد اما بسیاری از علاقه مندان به موسیقی، این هدفون‌ها را به دلیل کیفیت بهتر صدا و فشار کمتری که بر روی لاله‌ی گوش وارد می‌کند، انتخاب می کنند. هدفون‌هایی هم هستند که بند اتصال به جای بالای سر پشت سر قرار می‌گیرد. این هدفون‌ها معمولاً برای دخترانی که موها را بالای سر می بندند یا کسانی که کلاه می‌پوشند و همچنین افراد عینکی، مناسب می باشد.

1 راهنمای خرید هدفون

۲- مطمئن شوید چیزی که خریداری می‌کنید دقیقاً همان چیزی باشد که در نظر دارید.

معمولاً هدفون‌های گران قیمت از مواد خوب با تکیه بر اصول مهندسی برای هر چه بهتر شدن کیفیت صدا بهره می‌گیرند. قطعاً با یک هدفون ۳ میلیونی چیزی را می‌شنوید که تا به حال در هیچ جای دیگر نشنیده‌اید و مطمئن می‌شوید که صدای خالص و طبیعی موسیقی است که گویی همان لحظه با آلات موسیقی جلوی چشمتان در حال نواختن است. یکی دیگر از معیارهایی که در انتخاب هدفون باید در نظر گرفت دوام هدفون می باشد. هدفون‌هایی هستند که تاریخ ساخت آن‌ها به ۴۰ سال پیش برمی‌گردد اما همچنان پایدارند و این به دلیل کیفیت ساخت آن هاست. پس حتی اگر به شما پیشنهاد خرید فلان برند را می‌کنند فکر نکنید که فقط پول برند را می‌دهید شما در واقع به کیفیت ساخت آن اعتماد کرده و برای کیفیت آن هزینه می‌کنید.

2 راهنمای خرید هدفون

۳- قابلیت جداسازی صداها و عدم درز صدا به بیرون را بررسی کنید.

هدفون‌های جدید طوری طراحی شده‌اند که صدای درونی را از صدای محیط اطراف جدا کرده و اجازه ورود صدای محیط به درون گوشتان را نمی‌دهند. همچنین اجازه نمی‌دهند که صدای هدفون به بیرون برود. با این ویژگی دیگر مجبور نیستید برای جلوگیری از شنیدن صداهای گوش خراش مثلاً زمانی که در اتوبوس نشسته‌اید ولوم را زیاد کنید. یا برعکس، هر مقدار که بخواهید صدا را بالا برده و هیچکس هیچ صدایی از هدفونتان نشنود. این ویژگی در هدفون‌ها از هدر رفتن عمر باتری و همچنین زیاد کردن صدا برای شنیدن هر چه بهتر موسیقی می‌کاهد. پس اگر این ویژگی برایتان مهم است آن را در نظر بگیرید.

• ایرفون‌ها و هدفون‌های رو گوشی، به دلیل اینکه  کامل روی گوش می‌چسبند و عملکردی دقیقاً مانند هدفون‌های دی‌جی دارند، صدای محیط را کم کرده و از ویژگی جداسازی صدا به خوبی برخوردارند.

• وقتی هدفون‌های روگوشی خریداری می‌کنید حتماً به پشت باز یا پشت بسته بودن آن توجه کنید. هدفون‌های پشت باز تمایل دارند صدا طبیعی و بدون تغییر باشد که شما صدای محیط را شنیده و دیگران هم صدای هدفونتان را می‌شنوند این هدفون‌ها مناسب خانه هستند. هدفون‌های پشت بسته (close back) به علت وجود یک ماده جامد در عقب گوشی‌هایشان، ایزوله و آکوستیک هستند. این ویژگی مانع از ورود صدای محیط به داخل هدفون می‌شود و انگار که موسیقی درون سرتان پخش می‌شود نه در محیط اطرافتان. همچنین این هدفون‌ها صدای بیس بهتری تولید می‌کنند؛ زیرا فرکانس‌های پایین، داخل هدفون باقی می‌مانند و بیرون نمی‌روند. بعضی از افرادی که طرفدار صداهای انفجاری و بم در سرشان هستند، هدفون‌های پشت بسته را انتخاب می‌کنند و آن دسته از افرادی هم که صدای طبیعی موسیقی را دوست دارند به دنبال هدفون‌های پشت باز می‌روند. این مورد کاملاً سلیقه‌ای بوده و البته انتخاب آن به فاکتورهایی مانند محیط استفاده و یا میزان بودجه بستگی دارد.

۴- محدوده فرکانس پاسخ گویی هدفون را بررسی کنید.

هر چه محدوده‌ی فرکانسی گسترده‌تر باشد صدای بهتری از هدفون شنیده می‌شود. پس حتماً منحنی فرکانس پاسخ گویی را بررسی کنید. آستانه‌ی شنوایی انسان در محدوده‌ی فرکانسی ۱۸ تا ۲۰۰۰۰ قرار دارد پس باید محدوده‌ی فرکانس پاسخگویی هدفون هم در این بازه باشد. اگر منحنی فرکانس پاسخ گویی هدفون به شکل U باشد این به این معناست که ابتدا صدایی خوب و دلنشین به گوش می‌رسد اما قادر نخواهید بود لایه‌های ریز صدا را بشنوید. هر چه منحنی فرکانس پاسخ گویی هدفون بازتر باشد شما تمام لایه‌های صدا را به خوبی می‌شنوید. به علاوه اولین تاثیری که هدفون دارای منحنی فرکانس پاسخی U شکل روی شما دارد این است که هیچ گونه بمی در صدای پخش شده نبوده و خسته کننده است ولی بیشتر مردم آن را ترجیح داده و از این نوع صدا لذت می‌برند. در نظر گرفتن این مورد هم بستگی به خودتان دارد.

3 راهنمای خرید هدفون

۵- به دنبال ویژگی حذف نویز نباشید مگر اینکه بخواهید هزینه بسیار بالایی بپردازید.

هدفون‌هایی دارای ویژگی حذف نویز هستند که بسیار حرفه‌ای بوده و فقط برای اهداف خاصی به کار می‌روند، مثلاً دی‌جی که فقط باید صدای موزیک را با وضوح هر چه بیشتر بشنود و اصلاً صدای محیط را نداشته باشد. پس به دلیل اینکه این هدفون‌ها بسیار گران هستند تنها زمانی این ویژگی را در نظر بگیرید که واقعاً به آن نیاز دارید. مثلاً مدام در یک محیط پر سر و صدا هستید و گاهی لازم است برای مدتی از این فضای خسته کننده با یک آهنگ دور شوید و برای حذف نویزهای اطراف صدای موسیقی را بسیار بالا ببرید که چندان هم خوشایند نیست. در این شرایط هدفون‌های حذف نویز شما را به طور کل از محیط خارج می کنند. هدفون‌های بوز نمونه‌های بسیار عالی برای این نوع هدفون‌ها می‌باشند که گوشی اسفنجی داشته و روی گوش فیت می‌شوند. یک راه آسان برای کم کردن صدای اطراف می‌تواند استفاده از پدهای رو گوشی که در فروشگاه‌ها موجود است باشد. البته اگر در مورد حذف صدای اطراف بسیار حساس هستید در غیر این صورت از هدفون‌های معمولی هم می‌توان در اتوبوس، هواپیما و چنین مکان‌هایی استفاده کرد. سونی تنها یکی از برندهایی است که هدفون‌های بسیار عالی را با قیمتی مناسب ارائه می‌دهد.

۶- هدفون را تست کنید.

یکی از بهترین راه‌ها برای اینکه متوجه شوید هدفون متناسب با نیاز و سلیقه شما هست یا نه، تست کردن آن است. پس به فروشگاه‌هایی بروید که اجازه‌ی تست را به شما می‌دهند البته حتماً قبل از تست، گوشهایتان را کاملاً تمیز کنید.

4 راهنمای خرید هدفون

۷- امپدانس هدفون (مقاومت ظاهری) را در نظر بگیرید.

میزان نسبت ولتاژ به جریان الکتریکی در هر مداری را مقاومت یا امپدانس آن مدار می‌نامند و امپدانس هدفون همان میزان مقاومت در سیم پیچ هدفون است که با واحد اهم محاسبه می‌شود. برای اینکه هدفونتان بهترین کارایی را داشته باشد باید امپدانس هدفون با امپدانس وسایلی که می‌خواهید هدفون را به آن وصل کنید، مطابقت داشته باشد. اگر هدفون را برای استفاده حرفه‌ای مثلاً در استودیوها یا صدابرداری و آهنگ سازی می‌خواهید لحاظ کردن این نکته بسیار اهمیت پیدا می‌کند. چرا که اگر این نکته را در نظر نگیرید، با افت حجم صدا مواجه شده و صدایی با رزولوشن (دقت) بالا نخواهید داشت و به ناچار باید صدای پلیر را بیش از حد افزایش داده که البته کیفیت کاهش می‌یابد. اما اگر از هدفون استفاده معمولی دارید از هدفون‌هایی که امپدانس بالایی ندارند استفاده کنید.

۸- در پایان، واقع گرا بوده و تمام جوانب را در نظر بگیرید.

شما قصد دارید برای مصارف روزانه از هدفون استفاده کنید پس اگر یک هدفون ارزان همان کار هدفون گران را انجام می‌دهد، قیمت مناسب را انتخاب کنید. گران قیمت بودن دلیل نمی‌شود که کیفیت و ماهیت صدا تغییر کند. تنها چیزی که باید در نظر داشته باشید کیفیت کلی هدفون است و اینکه نیازها و اهدافتان را برآورده کند، که آیا اگر ارزان باشد مشکلی پیش می‌آید یا خیر.

5 راهنمای خرید هدفون

مقالات پیشنهادی فن تریکس به شما…

>>> برطرف کردن مشکلات رایج اسپیکرهای هوشمند گوگل هوم

>>> معرفی جدیدترین گجت های سال 2017 و 2018

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
2 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
پرهام.

بد نبود ولی خیلیم که راهنمایی بخصوصی نکرده بودین.

محمدرضا

خییییلی جالب بود خییییلی

دکمه بازگشت به بالا