جوانان

آیا هورمون اکسی توسین یا هورمون عشق باعث عاشق شدن انسان می شود؟

عاشق شدن انسان با مصرف اکسی توسین یا هورمون عشق

اکسی توسین هورمونی است که به طور معمول انقباضات زمان زایمان را به وجود آورده و در دوران شیردهی باعث تحریک ارگان های تولید شیر می شود. علاوه بر این اکسی توسین در شناخت اجتماعی و بهبود وضعیت اجتماعی شدن افراد اوتیسمی موثر است.

1 رابطه عشق و هورمون اکسی توسین


برای اطلاع از نحوه ابراز عشق و علاقه افراد اوتیسمی به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> نحوه ابراز علاقه توسط افراد اوتیسمی <<<


همان گونه که تولید کنندگان صنعتی داروهای اکسی توسین دار بیان می کنند، افرادی که از این داروها استفاده می کنند، دیگر از روابط اجتماعی خسته نمی شوند و در واقع از آن لذت می برند. این افراد می توانند احساسات افراد را از صورت و چشمانشان بفهمند، آن ها را درک کرده و با آن ها همدردی کنند.

علاوه بر موارد گفته شده اکسی توسین یک جنبه جنسی هم دارد. مقدار اکسی توسین بدن هنگام ارگاسم بیشتر شده و کسانی که اکسی توسین بیشتری دارند، به برقراری رابطه جنسی با همسرشان تمایل بیشتری دارند. حتی کسانی که در یک رابطه عاشقانه قرار دارند هم مقدار اکسی توسین طبیعی بدنشان بیشتر از کسانی است عاشق کسی نیستند و در رابطه ای قرار ندارند. همه این ها باعث شده تا نام دیگر اکسی توسین “هورمون عشق” باشد.

با اینکه دهه ها تحقیق نشان داده است اکسی توسین باعث می شود به زندگی اجتماعی و رابطه با کسی که دوستش داریم علاقمند باشیم و احساس عاشقی کنیم، اما باید بگوییم هورمون عشق یک معجزه نیست و یک ورد جادویی برای داشتن روابط رمانتیک به حساب نمی آید. البته متخصصان در این زمینه بیان می دارند که هنوز راه درازی برای شناخت نوروپپتید و اکسی توسین در پیش دارند. زیرا به نظر می آید این دو ترکیب تنها ترکیباتی نیستند که در عاشق شدن ما نقش دارند.

اول کدام یک به وجود آمد، هورمون یا احساس عاشق شدن؟

دکتر بردلی آنوالت متصدی بخش دارویی دانشگاه واشنگتن و دارای تحصیلات در زمینه تخصص هورمون ها، نشستی در یکی از بحث های دانشمندان درباره تاثیر اکسی توسین روی شیمی مغز و رفتارهای انسان داشت.

تحقیقات آنوالت نشان داده است که مقدار اکسی توسین همان مناطقی از بدن را تحت تاثیر قرار می دهد که خوردن کیک کاکائویی، داروهای کوکائین دار و برانگیختگی جنسی آن مناطق را تحریک می کنند. کسانی که اکسی توسین مصرف کرده اند، نشان داده اند که علاقه بیشتری نسبت به همسر خود داشته و می خواهند وقتشان را با کسانی که دوستشان دارند بگذرانند. البته باید به خاطر داشت که مصرف داروهای اکسی توسین دار یا مصرف مستقیم این هورمون کاری نمی کند که ما عاشق کسی شویم. بلکه این داروها کاری می کنند تا تحت تاثیر اکسی توسین اضافه موجود در بدن واکنش های احساسی خود را نسبت به کسی که عاشقش هستیم تقویت کنیم.

البته هنوز معلوم نیست کسانی که تحت تاثیر اکسی توسین، احساساتشان تقویت می شود، به دلیل افزایش میل جنسی این اتفاق برایشان می افتد یا صرفاً روابط اجتماعیشان تقویت می شود.

نزدیک کردن روابط

اکسی توسین یک پیام رسان عصبی و هورمونی بوده که توسط غده هیپوتالاموس در مغز و در هنگام داشتن رابطه جنسی و دوران شیردهی ترشح می شود. اکسی توسین می تواند یکی از راه های طبیعت برای نزدیک تر کردن روابط انسان ها با خانواده و دوستانشان باشد.

آنوالت بیان می کند که ماساژ هم می تواند مقدار اکسی توسین بدن را افزایش دهد. حتی خواندن یک کتاب خوب هم می تواند مقدار این هورمون را در بدن افزایش داده و باعث به وجود آمدن حس دلپذیری در انسان شود.

زمانی که اکسی توسین بد عمل می کند:

گاهی اوقات اکسی توسین می تواند تقویت کننده احساسات بدی مثل حسادت، عدم اعتماد و تبعیض شود. مطالعات و تحقیقات نشان می دهند که اکسی توسین تقویت کننده احساس است و نه لزوماً احساس خوب. مثلاً اگر فردی نسبت به رابطه همسرش با یکی از دوستانش حسادت کند، این حس می تواند با بیشتر شدن مقدار اکسی توسین افزایش پیدا کند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
health.howstuffworks




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا