سلامت

آیا شیرین کننده های مصنوعی باعث افزایش قند خون می شوند؟

رابطه شیرین کننده های مصنوعی با قند خون

شیرین کننده های مصنوعی موادی غیر مغذی بوده که امروزه به دلیل نداشتن کالری استفاده از آن ها نسبت به دهه های گذشته بسیار افزایش یافته است. ساخارین یکی از انواع این شیرین کننده هایی است که در دهه ی 70 میلادی به بازار عرضه شده و به دلیل این که مستقیماً با سرطان در ارتباط بود بلافاصله از عرضه ی آن کاسته شد. بعدها در تحقیقات دیگری که صورت گرفت این نتیجه حاصل شد که تاثیرات ساخارین در بدن بسیار ناچیز است. اما با این حال سال ها روی محصولاتی که حاوی ساخارین بود برچسب هشدار زده می شد و مطالعات کامل تر و دقیق تر در مورد تاثیرات منفی این ماده و تحقیق در مورد آن به دست فراموشی سپرده شد.

1 رابطه شیرین کننده مصنوعی با قند خون

آسپارتام نوع دیگری از شیرین کننده های مصنوعی می باشد که متهم به ایجاد انواع بیماری ها از جمله سرطان، آلزایمر و اختلالات عصبی است. البته مدارک و مطالعات دقیق که از نظر علمی این ادعا را ثابت کرده باشد وجود ندارد، اما برخی از شواهد مبنی بر این ادعاست. با این حال هر چه مردم و مصرف کنندگان این قندهای مصنوعی، سطح اطلاعاتشان را در مورد این مواد بالاتر بردند، بیشتر به این نتیجه رسیدند که بدون قند بودن شیرین کننده ها لزوماً به معنای سالم بودن آن ها نیست. در واقع گاهی کاملاً هم برعکس می باشد.

با این وجود بسیاری دیگر از افراد نیز معتقدند شیرین کننده های مصنوعی جایگزین بسیار مناسبی برای شکر می باشند. اغلب، بسیاری از پزشکان نیز استفاده از آن ها را برای کنترل وزن و دیابت توصیه می کنند. چرا که بدن قادر نیست اکثر این شیرین کننده ها را (به استثنای آسپارتام) هضم کند، همچنین کالری کمی دارند و سطح قند خون را افزایش نمی دهند.

اما یافته های مطالعاتی که در سال 2014 انجام شد نشان داد که رابطه ی شیرین کننده های مصنوعی و افزایش قند خون، با این منطق که این مواد کم کالری بوده، هضم نشده و نمی توانند قند خون را بالا ببرند، مغایرت دارد. این مطالعه در سطح وسیعی صورت نگرفت و تنها روی هفت شرکت کننده انجام شد. همین امر موجب شد تا در این باره انتقادات زیادی صورت گیرد و تحقیق در مورد شیرین کننده های مصنوعی نیز به طور جدی تری دنبال شود.

یافته های این مطالعه افزایش سطح گلوکز خون در موش هایی که از آب شیرین شده با سه جایگزین قند یعنی ساخارین، آسپارتام و سوکرالوز تغذیه می شدند را نشان داد. این افزایش قند خون در برخی از موش ها آنقدر زیاد بود که آن ها را به مرز دیابت رساند. همین باعث شد که این تحقیق روی گروه کوچکی از انسان ها صورت گرفته و نتایج مشابهی به دست آید.

البته دانشمندان و محققان دقیقاً نمی دانند چرا و چگونه این اتفاق می افتد؛ اما تا حدودی توانستند از چگونگی تاثیر شیرین کننده های مصنوعی روی میکروبیوم روده (مجموعه ی عظیمی از باکتری ها در روده) به نتایجی برسند. میزان باکتری های روده ی موجود در بدن انسان از میزان سلول های او بیشتر است. (وزن کلی آن ها به 2 کیلوگرم می رسد). بنابراین مسلماً ایجاد تغییراتی در میکروبیوم می تواند تاثیرات عمیقی را روی سلامت بدن داشته باشد.

تحقیقات نشان داد که جایگزین های شکر یا همان شیرین کننده های مصنوعی تا حدودی باکتری های روده ای را هم در انسان و هم در موش تغییر دادند. این تغییرات موجب شد که باکتری ها گلوکز را به شکلی متفاوت هضم کرده و در جذب گلوکز نیز اختلالاتی به وجود آید. همین امر سبب افزایش قند خون و ایجاد وضعیتی به نام عدم تحمل گلوکز یا پیش دیابت (impaired blood-sugar tolerance) (IGT) در برخی از شرکت کنندگان آزمایش (هم انسان و هم موش) گردید.

حال با همه ی این تفاسیر، در این که آیا دیابتی ها می توانند از جایگزین های قند استفاده کنند یا نه باید مطالعات دقیق تر و بیشتری صورت گیرد. بنابراین تا نتایج قطعی در این باب به دست آید بهتر است حد تعادل در استفاده از شیرین کننده های مصنوعی رعایت شود.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
howstuffworks




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا