کار و تجارت

علت خستگی و بی حالی همیشگی در محل کار چیست؟

دلیل خستگی در محل کار

خستگی و خواب آلودگی، بی حالی و افت ناگهانی انرژی در محل کار مخصوصاً در ساعات ابتدایی و انتهایی کار، بسیار شایع است. به طوری که تقریباً همه ی افراد شاغل دائماً روی میزهایشان چرت زده و با این مشکل سر و کله می زنند. چیزی که باعث می شود بازده و راندمان کاری بسیار کاهش یابد.

اما چرا این خستگی ها تا این حد شایع بوده و همه ی افراد شاغل از آن رنج می برند؟

برادتوماس، متخصص طب ورزشی به این سوال با اشاره به عادت های هیدراسیون بدن یا نوشیدن آب و آبرسانی به بدن پاسخ می دهد. دکتر توماس می گوید: 85 درصد مغز آب است. بنابراین از دست دادن حتی مقدار کمی آب بدن، می تواند عملکرد ذهن را تغییر دهد. مطالعات در این زمینه نشان می دهد که تقریباً 80 درصد شاغلان آمریکایی آب کافی مصرف نمی کنند.

بنابراین در درجه ی اول توصیه شد که شاغلان میزان دریافت آب را متعادل کنند. در واقع هیدراسیون بدن را به حد تعادل رسانده و مقدار آبی که بدن نیاز دارد را بنوشند. چرا که اگر بدن همیشه آب کافی و مورد نیازش را در اختیار داشته باشد و به قول معروف همیشه هیدراته باشد، آب و مواد مغذی بسیار راحت تر و موثرتر به جریان خون وارد شده و به مغز می رسند. در نتیجه عملکرد مغز بسیار تقویت می شود.

دو تا سه بطری آب در روز می تواند نیاز بدن به آب را تامین کند.

1 خستگی همیشگی در محل کار

اعتیاد به کافئین را ترک کنید.

بسیاری از افراد عادت دارند صبح ها یک فنجان قهوه بنوشند تا آن ها را سرپا نگه داشته و خواب آلودگی صبح را از بین ببرد. یا عصرها بعد از کار، با یک فنجان قهوه خستگی و بی حالی یک روز کاری را از تنشان بیرون می کنند. جالب است بدانید عامل سرحالی و رفع خواب آلودگی قهوه بعد از ظهر، جدای از کافئین موجود در آن، حجم آب موجود در قهوه است که با خوردن مقدار مناسبی آب نیز می توان آن را به دست آورد. در واقع خوردن قهوه در ساعت 2 تا 3 بعدازظهر به سیگنال هایی پاسخ می دهد که در کم آبی بدن فعال می شوند. بنابراین با خوردن حجم وسیعی از آب نیز می توان به این سیگنال ها پاسخ داده و مغز را تقویت و فعال کرد.

با این تفاسیر به راحتی می توان اعتیاد به کافئین را کنار گذاشته و خستگی و خواب آلودگی بعد از ظهر، به خصوص بعد از ناهار در محل کار را به جای کافئین، با مقداری آب جبران کرد. در نتیجه با کافئین به بدن و به خصوص ساعات خواب آن لطمه نمی زنیم.

برای به دست آوردن انرژی کامل و سرحال بودن در محل کار، توصیه می شود روزی 2 لیتر آب نوشیده و مصرف ویتامین B12 را افزایش دهید. این ویتامین نیز به عنوان یک تقویت کننده انرژی عمل می کند که می توان با آن به طور کامل از قهوه ی بعد از ظهر خداحافظی کرد.

هوس به خوردن شیرینی را کنترل کنید.

حتماً تجربه کرده اید که بعد از صرف ناهار میل به خوردن مواد شیرین بسیار زیاد است. جالب است بدانید که هیدراته بودن بدن و داشتن آب کافی در بدن این مشکل را نیز برطرف می کند.

کمبود آب بدن باعث می شود میزان استفاده ی عضلات از گلیکوژن بسیار بالا رود. زمانی که میزان گلیکوژن یا همان قند گلوکوز که نقش ذخیره ی انرژی در بدن را دارد، کاهش یابد، بدن به دنبال آن می گردد. همین باعث می شود که اشتیاق به خوردن قند بالا رود.

از آن جایی که گلوکز منبع اصلی سوخت برای سلول ها بوده، زمانی که بدن نیاز به افزایش سریع انرژی دارد، گلیکوژن تجزیه می شود تا گلوگز را در جریان خون آزاد کند و به عنوان سوخت، مورد استفاده قرار گیرد. و زمانی که بدن دسترسی به گلوکز نداشته باشد، انرژی بسیار کاهش می یابد.

بنابراین به جای اینکه در محل کارتان از شکلات به عنوان میان وعده استفاده کنید، آب میوه های طبیعی مصرف کرده تا هم سطح آب بدنتان متعادل باشد و هم قند طبیعی به بدنتان برسد.

2 خستگی همیشگی در محل کار

اگر بعد از کار ورزش می کنید تقویت عملکرد با آب ضروری است. استفاده ی مناسب از آب نه تنها کمک می کند بدنتان انرژی لازم را داشته و مصرف قندتان کاهش یابد، بلکه عملکردتان را در هنگام فعالیت بدنی نیز افزایش می دهد. فعالیت های ورزشی مستقیماً با تنظیم آب و الکترولیت های بدن در ارتباط است. به همین دلیل است که ورزشکاران به آب کافی احتیاج دارند تا بتوانند از حداکثر توانشان استفاده کنند.

برای اینکه بدنتان همیشه هیدراته بوده و همیشه انرژی داشته باشید تا اوج عملکرد خود را نشان دهید، در کنار نوشیدن مقدار مناسب آب، مصرف ویتامین های گروه B، ویتامین C و پتاسیم را که به وفور در موز یافت می شود را فراموش نکنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
livestrong




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا