حیوانات و جانوران

چرا خون اختاپوس یا هشت پا آبی است؟

علت آبی بودن خون اختاپوس چیست؟

اختاپوس ها یا به زبان فارسی همان هشت پاها یکی از جالب ترین، عجیب ترین و خارق العاده ترین موجودات روی زمین بوده، که در کنار شگفت آور بودنشان بسیار پیچیده نیز می باشند. زیرا جزء موجوداتی هستند که برعکس اکثر جانداران، خونی به رنگ آبی دارند. در سر و بدنشان 500 میلیون نورون توزیع شده و این در حالی است که در مغز ما 100 میلیون نورون وجود دارد. قدرت مغزی و فکری یک هشت پا را نمی توان به راحتی در نگاه اول مشاهده کرد. با این حال ثابت شده که یک اختاپوس یا هشت پا قادر به برنامه ریزی، استدلال و پیش بینی مسابقات ورزشی می باشد. مثلاً با نگاهی در قدرت برنامه ریزی این حیوان، محققان کشف کرده اند که اختاپوسی در اندونزی برای ایجاد آمادگی در آب و هوای طوفانی پوست های از وسط نصف شده ی نارگیل را جمع کرده و سپس با رفتن در داخل این دو نیمه ی پوست نارگیل و بستن آن پناه می گیرد.

1 علت آبی بودن خون اختاپوس

اگر از Jean Boal که یک محقق رفتار شناس در دانشگاه Millersville است سوالاتی را درباره ی زندگی درونی اختاپوس ها بپرسید، به شما خواهد گفت که این مخلوقات زیبا و شگفت انگیز موجوداتی دارای قدرت شناخت هستند که قدرت برقراری ارتباط را نیز دارند. Boal زمانی که تلاش می کرد به اختاپوس خود در محیط آزمایشگاه یک ماهی مرکب را به عنوان غذا بدهد، اختاپوس، این موجود خارق العاده، پیامی واضح و البته بسیار جالب و شگفت انگیز را به خانم Boal داد. اختاپوس ارتباطی چشمی با او برقرار کرده و با استفاده از یکی از پاهایش نشان داد که می خواهد ماهی مرکب را دور بیاندازد. در واقع به طور موثری به خانم Boal فهماند که ماهی مرکب باید به جای خورده شدن دور انداخته شود.

حال این سوال پیش می آید که چه چیزی باعث به وجود آمدن این قدرت و هوشمندی در این موجود دریایی می شود؟

این توانایی در خون اختاپوس قرار گرفته است. رنگدانه ای که خون اختاپوس را آبی می کند و به hemocyanin معروف است، ماده ای بوده که حیوان را قادر می سازد در دمای بسیار بالا زنده بماند. Hemocyanin پروتئینی از خون که بوده حاوی اتم های مس می باشد که به تعداد برابری از اتم های اکسیژن متصل بوده و در واقع بخشی از پلاسمای خون بی مهرگان می باشد.

هموسیانین آبی به هورمون اکسیژن در خون متصل می شود و در سراسر بدن هشت پا به منظور تامین نیاز اکسیژن در بافت ها گردش کرده و عامل مهمی در بقای این حیوان است. هشت پاها دارای سه قلب هستند و نیاز به اکسیژن بیشتری نسبت به اکثریت بی مهرگان دیگر دارند. بنابراین هموسیانین اجازه می دهد که هشت پا اکسیژن مورد نیازش را به راحتی حتی زمانی که در محیط زیست در دسترس نباشد، تامین کند. همچنین حیات آنها را در شرایطی که می تواند برای بسیاری از موجودات مرگبار باشد، از درجه حرارت پایین 28 درجه فارنهایت (منفی 1.8 درجه سانتیگراد) گرفته تا دمای سوپر تبخیر در نزدیکی دریچه های حرارتی اقیانوس، تضمین می کند.

محققان می گویند همین سازگاری ناشی از خون آبی اختاپوس هاست که باعث شده این موجودات تحت هیچ شرایطی، حتی شرایط محیطی چالش برانگیز، قادر به مهاجرت نباشند. تنها روی کف دریا می خزند و نسبتاً عمر کوتاهی داشته و در مقابل خون پستانداران (و البته انسان) به دلیل این که هموگلوبین هایشان سرشار از آهن است قرمز می باشد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
animals.howstuffworks




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد

دوست عزیز مغز انسان 100 بیلیون نورون داره و نه میلیون

دکمه بازگشت به بالا