بیشتر بدانید

دلیل سوختن زود هنگام لامپ ها چیست؟

اکثر ما دوست داریم لامپ های منزلمان برای همیشه عمر کرده و هیچگاه نسوزند و در واقع یک لامپ را یکبار برای همیشه خریداری کنیم. اما در حقیقت و براساس برآوردهای انجام شده به طور میانگین طول عمر یک لامپ رشته ای 900 ساعت است. یعنی اگر یک لامپ در روز 8 ساعت روشن باشد، باید حدود 4 ماه عمر کند. گفته می شود لامپ های کم مصرف که همان لامپ های فلورسنت فشرده می باشند، نسبت به لامپ های رشته ای عمر بیشتری دارند. اما این امر نیز همیشه صادق نبوده و گاهی این لامپ ها خیلی زودتر از آن چه انتظار داریم، می سوزند. چرا این اتفاق می افتد؟ و علت آن واقعاً چیست؟

دلایل زیر باعث سوختن زود هنگام لامپ ها می شوند. آن ها را مطالعه کرده تا طول عمر لامپ هایتان را افزایش دهید.

6 دلیل سوختن زود هنگام لامپ ها

1- ولتاژ برق منزلتان زیاد است.

اگر ولتاژ برق ورودی ساختمانتان بسیار بالا باشد، لامپ ها به طور کلی نور بیشتری تولید می کنند، اما در عوض زودتر می سوزند. ولتاژ استاندارد ثبت شده روی لامپ ها را مطالعه کرده و سپس با استفاده از یک ولت سنج، ولتاژ برق منزلتان را در یک پریز تست کنید. فقط احتیاط کرده و در صورتی که طرز استفاده از ولت سنج را می دانید، این کار را انجام دهید. در غیر این صورت از متخصصین برق کمک بگیرید. اگر ولتاژ برق ورودی منزل بیشتر از مقدار مناسب برای لامپ بود، سوختن لامپ ها امری طبیعی است و در صورتی که ولتاژ بیشتر از ولتاژ استاندارد کشور باشد، سیستم برق و کنتور منزلتان دچار مشکل شده که حتماً باید توسط متخصصان بررسی شود.

2- وجود لرزش اضافی در لامپ.

از دیگر دلایلی که لامپ ها زود می سوزند وجود لرزش اضافی در آن هاست. بهترین مثال برای این مورد قرار گرفتن یک پنکه ی سقفی در کنار لامپ است. حرکت پنکه ی سقفی مخصوصاً اگر به طور صحیحی نصب نشده باشد و حرکت آن باعث ایجاد لرزش شود، لامپ را نیز به لرزه درآورده و باعث حرکت رشته یا مواد درون لامپ شده و از طول عمر آن می کاهد. به طور کلی لامپ هایی که به واسطه ی هر چیزی در آن ها لرزش ایجاد می شود، طول عمر کمتری دارند. مانند لامپ های کنار درب ها.

3- لامپ های کم مصرف ذاتاً عمر کمی دارند.

لامپ های کم مصرف یا همان فلورسنت فشرده (CFL) از همان ابتدای پیدایش نتوانستند آن طور که انتظار می رفت عملکرد خوبی با طول عمر 10000 ساعتی داشته باشند. قطعاً این لامپ ها را در منزل دارید و می دانید که این طول عمر برای یک لامپ کم مصرف واقعاً اغراق آمیز است. بنابراین بهتر است لامپ های منزل را با لامپ های LED تعویض کنید. لامپ های LED کارآمدتر بوده و طول عمر بیشتری دارند. البته اگر جنس باکیفیت آن را تهیه کنید. به علاوه لامپ های LED مانند لامپ های کم مصرف جیوه یا هیچ گونه ماده ی سمی دیگری ندارند.

1 علت سوختن لامپ ها

4- لامپ سو سو می کند.

هنگامی که سوکت لامپی شل می شود، لامپ سوسو کرده و خاموش و روشن می شود. این لامپ را اگر سفت نکنید به زودی می سوزد. همچنین ممکن است سیم ها و اتصالات لامپ دچار مشکل شده باشند، که باید آن ها را بررسی کرد. وگرنه هر لامپی به آن بزنید به زودی می سوزد.

5- گرمای بیش از حد.

لامپ اگر مدت زمان بسیار زیادی روشن باشد و یا ولتاژ بالاتر از ولتاژ مناسبش را تحمل کند، بیش از حد داغ شده، عایق سیم ها ذوب شده و از عمر لامپ کاسته می شود. در این مورد نیز بهتر است از لامپ های LED استفاده کنید؛ زیرا ولتاژ کمی مصرف کرده و داغ نمی شوند و در مقابل، روشنایی قابل قبولی را نیز ایجاد می کنند. پس طول عمرشان به مراتب بیشتر است.

2 علت سوختن لامپ ها

6- لامپ درون حباب، لوستر یا قاب محبوس است.

لامپ هایی که اکثراً به دلیل زیبایی درون قاب، لوستر یا حباب گذاشته شده و محبوس می شوند عمر کمتری داشته و زودتر می سوزند. این به این دلیل است که قاب اجازه نمی دهد گرمای لامپ در معرض هوا قرار گرفته و از بین برود و در واقع گرما را در اطراف لامپ حبس می کند و باعث می شود لامپ بیش از حد داغ شده و از عمر آن کاسته شود. گاهی لامپ ها در چنین شرایطی به دلیل گرمای بسیار بالا آتش می گیرند. پس اگر مایلید لامپ هایتان عمر بیشتری کنند از حباب و قاب یا لوستر صرف نظر کنید. همچنین برای لامپ هایی که ممکن است در مکان هایی قرار داشته باشند که بسیار گرم شوند، قاب یا حباب نزنید.

3 علت سوختن لامپ ها

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
thespruce




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
2 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
Shirzad

عالی وآموزنده بود

علی

ممنونم توضیحاتتون عالی بود

دکمه بازگشت به بالا