روانشناسی

درمان خانگی و غلبه بر آگورافوبیا یا ترس و هراس از مکان های باز و شلوغ

آگورافوبیا یک مشکل و اختلال روانی بوده که با یک ترس غیر منطقی بیان می شود. این ترس ناشی از بودن در مکان های عمومی است. این وضعیت باعث می شود افراد مبتلا به آگورافوبیا، از بودن در مکان های عمومی اجتناب کرده و دائماً در خانه محبوس باشند. با رو به رو شدن با افکار غیر منطقی و ترسناکی که این ترس را به وجود می آورد و با کمک دیگران، می توان با آن مقابله کرد.

اگر خودتان به این ترس مبتلا هستید:

1- با فردی که به او اعتماد دارید در مورد ترستان صحبت کنید.

ترس و هراس ناشی از آگورافوبیا به نظر غیر قابل کنترل است. اگر این گونه فکر می کنید و از این بابت رنج می برید، مطلع کردن دیگران از مشکلتان، از این بابت که می توانند درکتان کنند و حامی تان باشند بسیار مهم است. موقعیت هایی که باعث ترستان می شود و تمام احساساتتان در آن لحظه را برای طرف مقابل بیان کنید.

1 درمان و غلبه بر آگورافوبیا

2- حتماً به روانپزشک مراجعه کنید.

غلبه کردن و درمان آگورافوبیا به تنهایی و به دست خود بسیار سخت بوده و می توان گفت غیر ممکن است. پزشک می تواند با روش های روان درمانی و حتی دارو، در غلبه بر ترستان به شما کمک کند.

3- سعی کنید دوری از اجتماع را کنار گذاشته و با کمک و همراهی یک دوست یا یکی از اعضای خانواده وارد اجتماع شوید.

اگر چه این کار ممکن است بسیار سخت و ناخوشایند باشد، اما باید نهایت سعی خود را بکنید تا مرتباً با موقعیت هایی که موجب ترس و وحشتتان می شود رو به رو شوید. در زندگی امروزی قرار نگرفتن در اجتماع و مکان های عمومی غیر ممکن است. بنابراین هر چه بیشتر مقاومت کنید، عواقب آن در زندگیتان بیشتر خواهد بود.

4- از تکنیک های ریلکسیشن و آرامش تن و روان استفاده کنید.

زمانی که در مکان های شلوغ و اجتماع احساس ترس کردید، سعی کنید به جای غلبه بر آگورافوبیا و فکر کردن به رفع مشکل، روی کنترل تنفستان تمرکز کنید. تنفس آرام و عمیق کمک می کند تا پاسخ فیزیولوژیک بدن به ترس به صورت طبیعی از بین رفته، آرام شود و بدنتان آرامش یابد. چشمانتان را ببندید؛ به آرامی تا 10 شمرده و روی دم از دهان و بازدم از بینی تمرکز کنید. اطرافتان را محیطی آرام تصور کرده و به خودتان یادآوری کنید که هیچ خطری شما را تهدید نمی کند و این موقعیت گذراست.

5- تلاش برای قرار گرفتن در اجتماع، بدون دانستن راه های مقابله با ترس های آن، وضعیتتان را بسیار بدتر خواهد کرد.

روانپزشک نحوه ی قرار گرفتن در اجتماع، تکنیک های مقابله با این گونه موقعیت ها، ترس های مربوط به آن و نوع تنفس را به شما یاد خواهد داد. پس اصلاً نگران نباشید.

6- بسیاری از افکار نگران کننده و ترس هایی که با این نوع اختلال روانی در ارتباط هستند، واقعاً بی منطق بوده و در واقعیت وجود ندارند.

درک این موضوع به همراه به چالش کشیدن افکار در واقعیت و دیدن شواهد مربوط به آن، می تواند در غلبه بر آگورافوبیا به شما کمک کند.

مثلاً:

– زمانی که در بازار بوده و می ترسید از خود بپرسید که آیا حقایق یا شواهدی پشت این افکار بی منطق من هست؟ چقدر ممکن است و اصلاً چند نفر حین خرید، مرده اند که اکنون برای من هم اتفاق بیفتد؟

– با یادگیری راه های خروجی، فعال کردن جی پی اس و تماس با افراد، در صورت وجود موقعیت خطرناک، می توانم خود را نجات دهم.

– به فردی که به آگورافوبیا مبتلاست، چه چیزی بگویم تا از موقعیت ترسناک رها شود؟ می توانم تکنیک های ریلکسیشن را با او تمرین کنم.

– زمانی که در مکان هایی بسیار شلوغ قرار گرفته و احساس می کنم که به دام افتاده ام و می ترسم، به خودم یادآوری کنم که جای هیچ ترس و نگرانی نیست. زیرا هیچ کس مرا نگرفته، مانع من نشده و به من آسیبی نمی رساند. همچنین من می توانم در هر زمانی به هر جایی که می خواهم بروم و یا حتی مکان را ترک کنم.

2 درمان و غلبه بر آگورافوبیا

اگر فرد دیگری به آگورافوبیا مبتلا می باشد:

اگر خودتان آگورافوبیا نداشته اما قصد دارید به فردی که در نزدیکی تان دچار این مشکل است کمک کنید:

1- با طرف مقابلتان، صادقانه در مورد مشکلش صحبت کنید.

فوبیاها بسیار قوی بوده و برای افرادی که از آن ها رنج می برند، درک کردن بی مورد و بی منطقی بودن ترس هایشان اغلب بسیار دشوار است. اگر چه در این موقعیت کاملاً درک می کنید که ترس طرف مقابلتان غیر واقعی است، اما باید به گونه ای رفتار کنید که به طرفتان نشان دهید کاملاً او را درک کرده و کاملاً حامی و پشتیبان او هستید. سپس او را تشویق کرده تا احساسات و ترس های خود را به طور کامل و واضح با تمام جزئیات برایتان بیان کند. در مورد هر گونه تجربیاتی که در فضاهای عمومی داشته اند، از آن ها سوال کرده و سعی کنید که زمان و چگونگی ترس آن ها را کاملاً بدانید.

2- اگر در مکان های عمومی با فردی مبتلا به آگورافوبیا همراه هستید، رفتاری مناسب و عادی از خودتان نشان دهید.

این کار او را بسیار آرام می کند. زیرا می بیند کسی که او را می شناسد، به او اعتماد دارد، از وضعیت وی کاملا با خبر است و او را درک می کند، در موقعیتی که باعث ترسش شده است کاملاً آرام است.

تا جای ممکن سعی کنید به هر مکان عمومی و اجتماعی که می روید، او را نیز با خودتان ببرید. مخصوصاً مکان هایی که می دانید زیاد باعث اضطراب و هراسش نمی شود. این افراد هر چه بیشتر با منشأ ترسشان رو به رو شوند، راحت تر بر آن غلبه می کنند.

3 درمان و غلبه بر آگورافوبیا

3- در صورتی که طرف مقابلتان مایل به مراجعه به پزشک نیست، نهایت سعیتان را بکنید تا او را متقاعد کنید تحت نظر پزشک قرار گیرد.

فن تریکس مطالعه مقالات زیر را برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ترس به شما پیشنهاد می دهد.

>>> روش های درمان و غلبه بر ترایپوفوبیا <<<

>>> واکنش بدن در هنگام ترس <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا