سلامت

چگونه به شکل طبیعی پرکاری مثانه را درمان کنیم؟

داشتن یک مثانه ی بیش فعال می تواند آزار دهنده باشد. ممکن است پرکاری مثانه به دلیل تداخل دارویی، عفونت مجاری ادرار و یا مصرف داروهای خاص به وجود آمده باشد. اگر به خاطر این مشکل که منجر به عدم کنترل مثانه بعد از خوردن مایعات و نوشیدنی ها می شود، در حضور دیگران خجالت زده می شوید، باید پرکاری مثانه ی خود را با تغییر عادات روزانه، داروها و تمرینات مخصوص درمان کنید. همچنین می توانید برای درمان، از دارو های گیاهی استفاده کنید. ولی دقت داشته باشید که هر کدام از این کار ها را باید با مشورت پزشک خود انجام دهید.

تغییر عادات روزانه

1- مصرف مایعات خود را کنترل کنید.

برای جلوگیری از پر شدن سریع مثانه، باید میزان آب و مایعات مصرفی روزانه ی خود را کنترل کنید. سعی کنید مصرف مایعات را حدود 25 درصد کاهش دهید. با مراجعه به پزشک می توانید بفهمید که با توجه به شرایطتان چه درصدی از مصرف مایعات را باید کاهش دهید.

برای مثال می توانید مشخص کنید که هر یک ساعت یا هر دو ساعت یکبار چه میزان آب بنوشید.

سعی کنید با یادداشت کردن میزان آّب و مایعاتی که در طول روز می نوشید، حجم آب مصرفی روزانه خود را اندازه گیری کنید.

2- از نوشیدنی های الکلی و قهوه خودداری کنید.

نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه و یا چای سیاه، می توانند روی مثانه ی شما فشار بیشتری آورده و وضعیت مثانه شما را بدتر کنند. الکل نیز باعث افزایش  تعداد دفعات دستشویی رفتن می شود.

قهوه و نوشیدنی های الکلی را با چای سبز و آب جایگزین کنید. بنابراین سعی کنید همیشه یک بطری آب به همراه داشته باشید. همچنین می توانید یک دمنوش گیاهی دم کرده و در طول روز بنوشید تا در کنار هیدراته ماندن بدنتان، از تحریک مثانه نیز جلوگیری کنید.

افزون بر این، استعمال دخانیات و مصرف شیرین کننده های مصنوعی نیز می توانند وضعیت مثانه ی شما را بدتر کنند.

1 درمان خانگی بیش فعالی مثانه

3- وزن خود را کنترل کنید.

اضافه وزن می تواند باعث بیش فعالی مثانه ی شما شود. شما باید با توجه به سن و قد خود و همچنین پرونده ی پزشکیتان، وزن ایده آل خود را مشخص کرده و سعی کنید خودتان را در آن وزن نگه دارید. همچنین برای تشخیص وزن مناسب می توانید با پزشک خود مشورت کرده و اگر اضافه وزن دارید، راه های کاهش وزن را از او بیاموزید.

برای کاهش وزن باید رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید و عادات خوبی مثل ورزش کردن را در خود ایجاد کنید.

2 درمان خانگی بیش فعالی مثانه

4- سعی کنید که فواصل زمانی معینی برای دستشویی رفتن در نظر بگیرید.

برای تشخیص پرکاری مثانه باید ساعت های دستشویی رفتن خود را یادداشت کنید، تا در درجه ی اول تشخیص دهید که پرکاری مثانه دارید یا نه. سپس سعی کنید فاصله های زمانی بین دستشویی رفتن های متوالی را افزایش داده و آن را ثابت نگه دارید؛ تا مثانه ی شما به این الگو عادت کند.

استفاده از دارو ها و تمرینات مناسب برای درمان پرکاری مثانه

1- استفاده از طب سوزنی

طب سوزنی شامل فرو کردن سوزن هایی مخصوص در نقاط مشخصی از بدن بوده تا فشار و کشش های موجود در آن نواحی را آزاد کند. پژوهشگران نشان داده اند که استفاده از طب سوزنی می تواند باعث بالا بردن قدرت کنترل مثانه و کاهش دفعات ادرار در طول روز شود. همیشه به یک فرد قابل اطمینان و تأیید شده برای طب سوزنی مراجعه کنید تا فرآیند درمانتان ایمن و مؤثر باشد.

برای استفاده از طب سوزنی با پزشک خود مشورت کنید و از او بخواهید فرد مطمئنی را برای این کار به شما معرفی کند.

3 درمان خانگی بیش فعالی مثانه

2- یک دوره ی “بیوفیدبک” (یا پس خوراند زیستی) را امتحان کنید.

بیوفیدبک درمانیست که اغلب زیر نظر یک فیزیوتراپیست انجام می شود. چند حسگر الکتریکی به نقاط مختلف بدن شما به خصوص ماهیچه های اطراف لگن متصل شده تا اطلاعاتی درباره ی عملکرد بدن دریافت و تفسیر شود و بفهمید که چرا در کنترل مثانه مشکل دارید. بعد از این کار بهتر می توانید تشخیص دهید که چه عاداتی را باید کنار گذاشته و چه عاداتی را جایگزین کنید.

می توانید از پزشک خود بخواهید شما را به یک فیزیوتراپیست معرفی کند که بتواند برای شما بیوفیدبک انجام دهد.

قبل از اینکه سراغ بیوفیدبک بروید، مطمئن شوید که بیمه ی شما این روش درمانی را شامل می شود، چرا که هزینه ی آزاد بیوفیدبک بسیار بالاست.

4 درمان خانگی بیش فعالی مثانه

3- تمرینات کیگل انجام دهید.

تمرین کیگِل یا تمرین دیافراگم لگنی، به انقباض و آزاد سازی پیاپی عضلات قسمت تحتانی لگن خاصره گفته می‌شود. عضلاتی که امروزه در زبان محاوره به “عضلات کیگل” معروف هستند.

در تمرینات کیگل ماهیچه هایی که برای متوقف کردن ادرار خود استفاده می کنید را تقویت خواهید کرد. می توانید یک بار در روز این تمرینات را در خانه انجام دهید تا مشکلات مثانه خود را به مرور رفع کنید.

فشردن و آزاد کردن ماهیچه های دیافراگم لگنی، یک بار در روز و به مدت 6 تا 12 هفته، می تواند کنترل شما روی ادرار را بهبود ببخشد.

5 درمان خانگی تکرر ادرار

4- حرکات یوگای لگن را امتحان کنید.

چندین حرکت یوگا وجود دارد که می تواند برای تقویت دیافراگم لگنی مفید باشد. می توانید این حرکات را به تنهایی در خانه و یا تحت نظر یک مربی در کلاس یوگا تمرین کنید.

حرکت “مولا باندا” را انجام دهید. در این حرکت شما باید عضلاتی که ماهیچه های ادراری شما را کنترل می کند، در بازه های زمانی ثابت و همراه با تنفس منظم، منقبض و آزاد کنید.

همچنین می توانید برای تقویت لگن خود، ژست های ماهی، کلاغ و اردک ماهی را انجام دهید.

6 درمان خانگی تکرر ادرار

درمان پرکاری مثانه با گیاه درمانی

1- قبل از شروع گیاه درمانی با پزشک خود مشورت کنید.

تضمینی برای بی خطر بودن همه ی دارو های گیاهی برای مصرف کننده ها وجود ندارد. با این وجود، برخی از دارو های گیاهی نتایج خوبی برای درمان پرکاری مثانه ، به همراه داشته اند.

درباره ی مشکلات دارویی خاصی که ممکن است داشته باشید، از پزشک خود سؤال کنید تا مصرف بعضی دارو های گیاهی، مشکلی برای شما ایجاد نکنند.

2- قبل از استفاده از دارو های گیاهی مجوز و استاندارد های آن را کنترل کنید.

قبل از خرید دارو باید استاندارد و همچنین مواد تشکیل دهنده آن را کنترل کنید. ترکیبات دارو را بخوانید تا حاوی هیچگونه مواد افزودنی، نگه دارنده و طعم دهنده های مصنوعی نباشد.

اگر از قانونی بودن دارو مطمئن نیستید، با پزشک خود تماس بگیرید. داروی گیاهی را به پزشک نشان داده تا از سالم و قانونی بودن آن اطمینان حاصل کنید.

در پایان و برای کسب اطلاع از “روش های درمان التهاب مثانه یا سیستیت” به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> درمان التهاب مثانه <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
محسن

عالی هست اگه میشه داروی گیاهی مورد استفاده هم ذکر بشه خوبه .

دکمه بازگشت به بالا