سلامت

چگونه از اسانس های روغنی برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده کنیم؟

سرماخوردگی و آنفولانزا از جمله آزاردهنده ترین بیماری هایی می باشند که در بیشتر موارد داروها هم نمی توانند آن را درمان کنند. به همین دلیل اکثر مردم ترجیح می دهند به جای روی آوردن به مواد شیمیایی و دارو که تاثیر چندانی هم ندارد یا اگر هم داشته باشد طولانی مدت نیست، از مواد طبیعی برای تسکین علائم استفاده کنند. یکی از این مواد طبیعی که تقریباً تاثیر بالایی در کمتر کردن رنج این بیماری ها دارد، اسانس های روغنی یا همان روغن های معطر است؛ که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.


همچنین می توانید با استفاده از دهانشویه، گلو درد و سرماخوردگی خود را درمان کنید. برای اطلاع از نحوه درمان گلو درد و سرماخوردگی با استفاده از دهانشویه مقاله زیر را بخوانید.

>>> درمان گلودرد و سرماخوردگی با دهانشویه <<<


اما قبل از آن اجازه دهید بدانیم:

چرا و چگونه روغن های معطر، سرماخوردگی و آنفولانزا را تسکین می دهند؟

روغن های معطر به عنوان مبارز پر قدرت عفونت های ویروسی و باکتریایی شناخته شده اند. در یک آزمایشی که در این باره انجام شد، مخلوطی از اسانس های روغنی توانستند به طور موثری فعالیت ویروس آنفلولانزا را متوقف کنند.

1 درمان سرماخوردگی با اسانس روغنی

اسانس های روغنی حاوی ترکیبات شیمیایی هستند که از گیاهان گرفته شده اند. به همین دلیل، از قدیم الایام از آن ها برای مزایای دارویی و درمانی استفاده می کردند.

تحقیقات نشان داده است که اسانس های روغنی به خصوص اسطوخودوس و نعنا، می توانند به درمان سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کنند. همچنین خاصیت ضدعفونی و گندزدایی آن ها پاتوژن های دهانی را نیز از بین می برد.

روغن نعنا حاوی منتول است؛ که به عنوان یک ضد انعقاد طبیعی عمل می کند. همچنین مطالعاتی، فعالیت ضد ویروسی روغن نعناع را به اثبات رسانده است.

اجازه دهید نگاهی عمیق تر به این درمانگرهای معطر بیندازیم:

1- اسانس روغنی اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس به دلیل داشتن اوکالیپتول که قویترین ترکیب موجود در آن است، ضد میکروب و بهبود دهنده ی ایمنی می باشد. خواص ضد ویروسی و ضد قارچی آن می تواند اثرات مثبتی بر سرماخوردگی و سایر بیماری های تنفسی داشته باشد. اثرات ضد التهابی و ضد باکتریایی این اسانس نیز در درمان ویروس عفونی آنفولانزا موثر است.

2- اسانس روغنی نعنا

2 درمان سرماخوردگی با اسانس روغنی

گزارشات نشان می دهد که ترکیب اسانس های اکالیپتوس و نعنا می تواند به درمان علائم سینوسی کمک کند. چای نعناع نیز در تسکین ناراحتی های بینی ناشی از سرماخوردگی مفید است. به علاوه این روغن انرژی بخش نیز می باشد.

3- اسانس روغنی کندر

خواص ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد التهابی روغن کندر نیز در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا تاثیر دارد. این روغن سرفه های شدید و سایر مسائل تنفسی را نیز درمان می کند.

4- اسانس روغنی پونه ی کوهی

اسانس روغنی پونه کوهی دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است؛ که می تواند به درمان بیماری های تنفسی کمک کند. این اسانس از بدن در برابر پاتوژن هایی مانند سودوموناس آئروژینوزا که مجرای تنفسی را عفونی می کنند، محافظت می کند. همچنین این روغن می تواند برخی از باکتری های بیماری زا که منجر به بیماری های تنفسی می شود را مهار کند.

5- اسانس روغنی دارچین

3 درمان سرماخوردگی با اسانس روغنی

مطالعه ای در سال 2010 نشان داد که ترکیبی از روغن های معطر از جمله دارچین، می تواند مولکول های ویروسی را تا 90٪ در بیماران کاهش دهد. این امر ممکن است به این دلیل باشد که دارچین گیاهی شدیداً گرم و تسکین دهنده است. حتی نوشیدن دمنوش دارچین نیز می تواند اثر گرمابخشی بدن را داشته باشد.

6- اسانس روغنی درخت چای

استنشاق برگ های خرد شده ی درخت چای، اغلب به عنوان راه موثری برای درمان سرفه و سرماخوردگی استفاده می شود. مطالعات نشان می دهد که اسانس درخت چای اثرات ضد باکتری، ضد قارچی و ضد ویروسی دارد.

همچنین نشان داده شده است که روغن درخت چای تاثیری بسیار قوی بر ویروس های آزاد دارد. (ویروس های موجود در بدن قبل از آلوده کردن سلول ها)

7- اسانس روغنی آویشن

روغن آویشن محرک انرژی بوده و در درمان عفونت های تنفسی، آسم و برونشیت بسیار مفید است. همچنین دارای خواص ضد باکتریایی نیز می باشد.

طرز استفاده از اسانس های روغنی برای درمان و تسکین سرماخوردگی

برای استفاده از این اسانس های روغنی گفته شده:

– هفت قطره از هر کدام از اسانس ها را به دلخواه در یک کاسه ی بزرگ آب داغ (جوش) بریزید.

– صورتتان را روی کاسه نگه داشته و حوله ای روی سر بیندازید؛ تا بتوانید بخور انجام دهید.

– چشمانتان را بسته و عمیقاً بخارات را استنشاق کنید. بعد از دو دقیقه سرتان را از کاسه برداشته و مجدداً بخور را تکرار کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
stylecraze




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا