سلامت

راهکارهایی برای درمان خانگی سرگیجه

درمان خانگی سرگیجه

اگر چه سرگیجه به دلایل مختلفی اتفاق می افتد و هشدارهایی را به همراه دارد، اما در بیشتر مواقع مشکل حادی نبوده و به راحتی می توان از آن خلاص شد. اما سرگیجه طولانی مدت و همیشگی، مشکل جدی به همراه داشته که باید حتما به پزشک مراجعه شود. اگر گاهی و در اثر شرایط خاصی مانند بارداری، خستگی، عوارض دارویی و… این حس ناخوشایند به سراغتان می آید، بهتر است راه کارهایی را برای مقابله با این مشکل بدانید. پس نگران نباشید و تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

1- از هر فعالیتی که درحال انجام دادن آن هستید دست بکشید و مدتی را به خود استراحت دهید.

در هر زمان و مکانی که سرگیجه می گیرید، نگران نشوید. در چنین مواقعی فقط باید کار را متوقف و چند دقیقه استراحت کنید. این کار به تنظیم فشار خون و تنظیم مغزتان کمک می کند.

– در صورتی که این کارها را انجام ندهید و بلافاصله بعد از سرگیجگی به کار خود ادامه دهید، سرگیجه بدتر شده و ممکن است باعث تهوع یا از دست رفتن تعادلتان شود.

– اگر در مکانی هستید که نمی توانید دراز بکشید و استراحت کنید، سرتان را در میان زانوهایتان بگذارید تا فشار خونتان تثبیت شده و سرگیجه برطرف شود.

1 درمان خانگی سرگیجه

2- نفس های عمیق و یکنواخت بکشید.

مطمئن شوید که اکسیژن کافی دریافت می کنید. زیرا شما را از سرگیجه دور می کند. پس به صورت عمیق و یکنواخت نفس بکشید تا هم خودتان آرامش یافته و هم بدنتان به صورت اساسی اکسیژن دریافت کند. به علاوه تنفس عمیق و آرام، به کاهش ضربان قلب کمک کرده و سرگیجه را از بین می برد.

3- وعده های غذایی سالم را به صورت منظم و سر وقت بخورید.

کاهش قند و آهن خون، هر دو باعث سرگیجه می شوند. پس غذاهای سالم و ضروری که حاوی مواد مغذی اند مصرف کرده و وعده های غذایی را حذف یا بی نظم نکنید. زیرا تعادل بدن را بر هم زده و شاخص های خون پایین و بالا می شود که سرگیجگی را به دنبال خواهد داشت.

– غذاهای طبیعی، پروتئین های ناب، میوه ها، سبزیجات و حبوبات به حفظ قند خون طبیعی روزانه کمک کرده و موجب کاهش احتمال ابتلا به سرگیجه می شوند.

– همان طور که گفته شد، گاهی سرگیجه به علت کم شدن قند خون اتفاق می افتد. پس اگر اغلب به علت کم بودن قند خون، از سرگیجه رنج می برید، همیشه یک شکلات یا سیب به همراه داشته تا از علائم کمبود قند خون که یکی از آنها سرگیجه است، جلوگیری کنید.

– آهن بدنتان را تأمین کنید تا سرگیجه ناشی از کمبود آهن به وجود نیاید. گوشت، جگر، حبوبات و اسفناج را حتماً در وعده های غذاییتان بگنجانید.

– گاهی هم سرگیجه به دلیل کمبود سدیم بدن می باشد. مقداری نمک را در آب حل کرده و بنوشید تا فشار خون را تنظیم کرده و سرگیجه را از بین ببرد.

2 درمان خانگی سرگیجه

4- اجازه ندهید بدنتان بیش از حد گرم و کم آب شود.

آبرسانی کافی به بدن خصوصاً در آب و هوای گرم تأثیر زیادی در خلاصی از سرگیجه دارد. اگر در فصول گرم سال و در اثر گرم شدن بیش از حدِ بدن و البته سر، دچار سرگیجه می شوید، حتماً در هنگام سرگیجگی به محلی خنک رفته و با نوشیدن آبِ زیاد، بدن را خنک کنید. برای جلوگیری از بروز دوباره ی مشکل، اجازه ندهید بدن بیش از حد گرم شود و روزی 8 لیوان آب بنوشید.

5- از مصرف مواد شیمیایی که منجر به تشدید سرگیجه می شوند، خودداری کنید.

محرک های خاصی از قبیل کافئین، الکل، تنباکو و مواد مخدر، روی گردش خون تأثیر گذاشته و ضربان قلب را افزایش می دهند. اجتناب از این مواد، به شما کمک می کند تا از سرگیجه و تشدید آن جلوگیری شود.

3 درمان خانگی سرگیجه

6- سرگیجه های ناشناخته را مدیریت کنید.

گاهی دلیل سرگیجه ها به هیچ کدام از موارد گفته شده برنمی گردد و ناشی از خستگی و فشارهای عصبی می باشد. گاهی هم یکنواختی و انجام دادن کارهای روتین به صورت مداوم با مدت زمان طولانی مانند رانندگی و کار با کامپیوتر به مغز فشار آورده و سرگیجه اتفاق می افتد. در چنین مواقعی هیچ درمانی جز استراحت وجود ندارد. از خانواده کمک بگیرید و بیشتر وقت خود را با آنها سپری کنید. به طور مثال به مسافرت بروید و از انجام کارهای زیاد و سنگین خودداری کنید. اجازه دهید که مغزتان استراحت کند و سرگیجی را کاهش دهید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا