زیباییسلامت

درمان خانگی خارش صورت و روش های مقابله با آن

خارش صورت می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. از حساسیت به پودرهای شوینده گرفته تا کرم ها، غذاها و حتی دارویی هایی که 24 تا 48 ساعت قبل از خارش مصرف شده باشند. معمولاً خارش صورت بعد از گذشت یک تا دو روز خود به خود از بین رفته و تسکین خواهد یافت. بنابراین اگر خارش طولانی شد یا شدت آن بسیار بالا بود، برای درمان آن حتماً به پزشک مراجعه کنید.


همچنین با مطالعه مقالات زیر در وب سایت فن تریکس با روش های درمان خارش زخم و غلبه بر خارش های شبانه آشنا شوید.

>>> روش های غلبه بر خارش های شبانه <<<

>>> روش های درمان و تسکین خارش زخم <<<


در صورتی که در همان یکی دو روز اول، خارش صورتتان به حدی است که اذیتتان می کند، راه هایی برای تسکین آن وجود دارد که به تفصیل آن ها می پردازیم.

روش های تسکین خارش صورت

1- از کمپرس سرد استفاده کنید.

کمپرس سرد در تسکین خارش بسیار موثر است. برای استفاده از این روش یک لیف نخی حوله ای را زیر آب سرد گرفته تا کاملاً خیس و پر آب شود. سپس آب اضافی آن را بچلانید و آن را روی صورت بگذارید. این پروسه را در طول روز هر مقدار که لازم بود تکرار کرده تا خارش تسکین یابد. دقت داشته باشید که لیف کاملاً تمیز و شخصی بوده و بعد از استفاده شما به هیچ وجه آن را شخص دیگری استفاده نکند. زیرا ممکن است خارش مسری باشد.

– گرما، پوست را تحریک کرده و خارش را بدتر می کند. بنابراین پوست و لیف را دائماً سرد نگه دارید.

1 درمان خانگی خارش صورت

2- صورت را با آب سرد بشویید.

در زمان های خارش شدید، می توانید صورت را با آب سرد بشوید. فقط دقت داشته باشید که آب بیش از حد سرد نباشد، زیرا آب بسیار سرد نیز خود باعث خارش می شود. این پروسه را نیز در طول روز هر زمان خارش امانتان را برید تکرار کنید.

– اگر صورتتان کثیف است یا آرایش دارد، با شوینده ای ملایم که اخیراً از آن استفاده کرده و نسبت به حساس نبودن به آن مطمئن هستید، صورت را بشویید. اما مالش و اسکراب روی صورت به هیچ وجه انجام ندهید. زیرا باعث می شود خارش روی تمام صورت پخش شده و وضعیت بدتر شود.

3- آرایش نکنید.

چند روزی را به هیچ وجه آرایش نکرده و از هیچ گونه محصول بهداشتی آرایشی روی پوست استفاده نکنید؛ تا خارش و اثرات آن به طور کامل از صورت پاک شود. بعد از شستشوی صورت با شوینده ای ملایم که در مورد قبل گفته شد، کرم مرطوب کننده نزنید.

4- صورت را نخارانید.

زیرا خارش در تمام صورت پخش شده، تحریک بیشتر می شود و درمان آن نیز طولانی تر می گردد. همچنین اگر خارش مسری باشد، شما با دست هایتان به راحتی آن را به دیگران سرایت می دهید.

درمان های خانگی خارش صورت

1- برای درمان خانگی خارش صورت ، از روغن شاهدانه استفاده کنید.

با زدن کمی روغن شاهدانه به صورت، خارش را تسکین دهید. از آنجایی که روغن شاهدانه پوست صورت تحریک شده و کهیرهای خشک را مرطوب می کند، باعث تسکین خارش می شود. بعد از شستشوی صورت، چند قطره از روغن را روی انگشتانتان ریخته و آن روی پوست بمالید. این کار را دوبار در روز انجام دهید.

2 درمان خانگی خارش صورت

2- ژل آلوورا بزنید.

ژل آلوورا خاصیت آنتی باکتریال داشته و به تسکین خارش پوست صورت کمک کند. یک لایه نازک از این ژل را روی صورت زده و اجازه دهید تا خشک شود. روزی دو بار از این روش استفاده کنید.

3 درمان خانگی خارش صورت

اگر علائم زیر را دیدید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

– کم شدن تنفس یا مشکل در تنفس
– احساس تنگی در گلو یا مشکل در بلع
– متورم شدن صورت
– رنگ ارغوانی مایل به کبود
– کهیر

در صورتی که مطمئن هستید خارش پوست صورت شما ناشی از آلرژی است، مصرف قرص آنتی هیستامین (ترجیحاً با مشورت پزشک) می تواند به تسکین خارش کمک کند.

در صورتی که خارش باعث ایجاد کهیر و جوش های کوچک شد، ممکن است به کرم آنتی بیوتیک احتیاج داشته باشید. زیرا احتمال عفونی شدن کهیرها وجود دارد. در این باره نیز با پزشک مشورت کنید.

همچنین می توانید برای درمان خارش، در منزل اسپری ضد خارش بسازید. برای اطلاع از نحوه ساخت این نوع اسپری به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> نحوه ساخت اسپری ضد خارش <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا