سلامت

درمان خانگی و بدون جراحی اختلال مفصل فکی گیجگاهی TMJ

درمان خانگی اختلال مفصل فکی گیجگاهی

مفصل فکی گیجگاهی یا مفصل گیجگاهی ‌زیرواره‌ای (TMJ)، مفصلی است که کاسه ی سر و جمجمه را به فک اتصال می دهد. اختلال در این مفصل باعث ایجاد درد و از کار افتادن فک و آرواره ها، مفاصل فکی و عضلات از صورت می شوند که کمک می کنند شما فکتان را حرکت دهید. خوشبختانه، با ترکیبی از استراتژی های شیوه زندگی و درمان های غیر پزشکی و دندان پزشکی، اکثر مردم می توانند بدون جراحی از مشکلات TMJ خلاص شوند. با ما همراه باشید تا این روش ها را بیاموزید.

1- برای درمان بدون جراحی این درد ابتدا و قبل از هر چیزی، توصیه می کنیم که به دندانپزشک مراجعه کرده تا تمرینات فیزیوتراپی برایتان تجویز کند.

انواع تمریناتی وجود دارد که می تواند در درمان مشکلات TMJ استفاده شود. هدف اصلی این تمرین ها استفاده از عضلات چانه و افزایش حرکات فک بدون ترس از درد است.

بیشتر این تمرینات روی آرام کردن عضلات گردن، شانه ها و فک تمرکز دارند. زیرا تنش در هر کدام از این موارد، درد TMJ را بدتر می کند.

2- از حرکات و فعالیت هایی که درد فک را بدتر می کند اجتناب کنید.

اگر چه این مورد کاملاً بدیهی بوده و هر کسی بر آن واقف است، اما حرکات بسیار جزئی مثل آواز خواندن، آدامس جویدن و خمیازه کشیدن هم می تواند درد فک را دو چندان کند. همچنین توصیه می شود غذاهای نرم خورده تا از فشار و استرس روی عضلات فک و بدتر شدن درد جلوگیری شود.

– گفته می شود عادت به گاز زدن و گذاشتن مداد در دهان، پیپ کشیدن، ویولون زدن و حرکات این چنینی که دائماً تکرار شده و روی فک فشار وارد می آورد با TMJ در ارتباط است.

3- همیشه بدنتان را به بهترین و صحیح ترین شکل ممکن نگه دارید.

1 درمان خانگی اختلال مفصل گیجگاهی

مخصوصا اگر جزو افرادی هستید که کل روز را روی صندلی و پشت کامپیوتر می نشینید، بلند شدن و چرخ زدن و عوض کردن پوزیشن به طور مکرر و با فواصل زمانی کم بسیار اهمیت دارد. مشکلات مربوط به TMJ می تواند با فشار آمدن و تنش عضلات گردن و شانه ها بدتر شود. پس تا جایی که می توانید باید از آن جلوگیری کنید.

– اگر امکانش را دارید هر دو ساعت یک بار قدم زده و پیاده روی کنید. همچنین برای تسکین درد TMJ به عضلات گردن و شانه هایتان استراحت بدهید.

– به حالت خوابیدنتان نیز دقت کنید. به پهلو و پشت خوابیدن فشار روی فک و چانه را افزایش داده و درد TMJ را تشدید می کند. به پشت بخوابید و از بالش بلند استفاده نکنید. سرتان نباید بسیار بالا باشد.

4- از گرما برای آرامش یافتن عضلات چانه استفاده کنید.

اعمال گرما باعث افزایش گردش خون در عضلات چانه شده و به تسکین و احساس آرامش در این نقطه کمک می کند. حوله ای مرطوب و گرم برداشته و آن را روی دو طرف چانه بگذارید تا احساس تسکین و آرامش کنید. 4 تا 5 بار این کار را در روز تکرار کنید.

5- اگر درد دارید از کمپرس یخ استفاده کنید.

اعمال کمپرس یخ التهاب و درد را کاهش داده و عروق خونی اطراف TMJ را منقبض می کند. یخ ها را در کیسه ی پلاستیکی ریخته و در حوله بپیچید. یا فقط یک حوله را در فریزر گذاشته تا سرد شود و آن را روی فک و صورت خود بگذارید. هر بار آن را به مدت 10 دقیقه نگه داشته و در روز چهار تا پنج بار این کار را انجام دهید.

6- فکتان را ماساژ دهید.

2 درمان خانگی اختلال مفصل گیجگاهی

با نوک انگشتانتان چانه و فک را ماساژ داده تا انقباض عضلات از بین رفته و با شل شدنشان آرام شده و تسکین یابند. فقط به یاد داشته باشید که این کار را با دو انگشت و با فشاری ملایم انجام دهید. ابتدا این کار را برای 2 تا 3 دقیقه انجام داده و سپس به مرور زمان مدت آن را افزایش دهید.

7- فعالیت های فیزیکی انجام دهید.

اگر قبلاً به طور منظم ورزش نمی کردید، اکنون وقت آن رسیده که شروع کنید. ورزش موجب تولید اندورفین در بدن شده که مسکنی طبیعی است. در نتیجه داشتن برنامه ای منظم برای ورزش می تواند با درد فک مبارزه کند. دستورالعمل کلی برای انجام تمرین هوازی متوسط تا شدید 30 دقیقه در روز و حداقل پنج بار در هفته یا در مجموع 150 دقیقه در هفته است. در حالت ایده آل، باید ورزشی را انتخاب کنید که ضربان قلب را مانند شنا، دوچرخه سواری، پیاده روی سریع یا راه رفتن افزایش دهد. علاوه بر ورزش هوازی، سعی کنید 2 یا 3 روز تمرینات قدرتی انجام داده تا باعث تقویت عضلات و بهبود استخوان ها می گردد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا