سلامت

روش های درمان خانگی آریتمی قلبی یا تپش قلب نامنظم

ضربان یا تپش قلب نامنظم که در اصطلاح به آن آریتمی قلبی می گویند و در آن قلب گاهی تند و گاهی کند می زند، به دلایل مختلفی رخ می دهد. از جمله بیماری قلبی، نارسایی قلبی، عملکرد غیر طبیعی قلب، سیگار کشیدن، مصرف الکل، استرس یا ورزش می باشد. گاهی نیز این نامنظمی بدون هیچ دلیل خاص و خود به خود رخ می دهد. اصطلاحات مختلفی را برای شرایط مختلف تپش قلب نامنظم یا آریتمی قلبی به کار می برند که عبارت است از: برادی کاردی (ضربان قلب آهسته)، تاکی کاردی (ضربان قلب سریع) و آریتمی (معمولاً ضربان قلب بی نظم). آریتمی زمانی رخ می دهد که ضربان قلب گاهی بسیار آهسته، گاهی بسیار تند و گاهی نامنظم می شود. معمولاً آریتمی به درمان نیاز ندارد بنابراین با راهکارهای خانگی می توان آن را برطرف کرد. آن هم زمانی که، باعث شود سلامتی فرد به خطر افتد یا فرد از ضربان تند یا کند خود دچار نگرانی و اضطراب شود. به طور کلی این مشکل نیازی به درمان جدی و دارویی ندارد و چند تغییر در شیوه ی زندگی تا حد بسیاری کار ساز است.


آریتمی قلبی بیشتر در افراد بزرگسال رخ می دهد. پس برای اطلاع بیشتر در رابطه با درمان آن در بزرگسالان به لینک زیر مراجعه کنید.

>>> چگونگی درمان آریتمی قلبی در بزرگسالان <<<


درمان خانگی آریتمی قلبی

1- تغییر در رژیم غذایی

اگر مواد غذایی سالم به بدن برسد قلب هیچگاه احساس خطر نکرده و همیشه سالم خواهد ماند. مواد غذایی که سلامت قلب را تضمین می کنند عبارت اند از: میوه و سبزیجات تازه، پروتئین هایی مثل مرغ، ماهی و دانه ها، مواد غذایی غنی از پتاسیم شامل موز، زردآلو، پرتقال، سیب زمینی، چغندر و آووکادو. سبزیجات سبز مانند گل کلم، اسفناج و جعفری نیز بخشی از یک رژیم غذایی سالم هستند. زیرا غنی از ویتامین K می باشند.

همچنین لازم است برای سلامت قلب از خوردن چربی های اشباع شده، چربی ترانس و کلسترول به شدت اجتناب کنید. مصرف نمک خود را نیز محدود کنید. زیرا می تواند فشار خون شما را افزایش داده و قلب را تحریک کند.

2- ورزش منظم

اکثر افرادی که دچار آریتمی قلبی هستند می توانند ورزش را به عنوان بخشی از برنامه روزانه ی خود قرار داده تا سلامت قلبشان تضمین شود. اگر چه توصیه می شود برای انتخاب ورزش متناسب با شرایط قلب، باید مشورت شود اما اکثر ورزش ها مزایای بسیار بیشتری نسبت به خطرات احتمالی دارند.

اگر قبلاً ورزش نکرده اید تمرینات ورزشی ملایم را انتخاب کرده و به تدریج آن را افزایش دهید. توصیه می شود از تمرینات شدید ورزشی اجتناب کنید. زیرا روی آریتمی قلبی تاثیرات منفی دارد.

1 درمان خانگی آریتمی قلبی


همچنین برای اطلاع از ورزش های مناسب بعد از آنژیوپلاستی قلب به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> ورزش مناسب بعد از آنژیوپلاستی قلب <<<


3- ترک سیگار

محرک های موجود در نیکوتین سیگار، قلب را تحریک کرده و آریتمی قلبی به وجود می آورند. سموم موجود در سیگار نیز باعث ایجاد استرس اکسیداتیو در رگ های خونی شده و آسیب را بیشتر می کنند. سایر عناصر موجود در دود سیگار، مانند مونوکسید کربن نیز ممکن است باعث آریتمی قلبی شود.

سایر محصولات تنباکو مانند محصولات استنشاقی، جویدنی و… نیز خطر آریتمی را افزایش می دهند.

4- متعادل کردن وزن

اضافه وزن داشتن و حمل یک بدن سنگین نیز باعث آریتمی می شود. زیرا به قلب فشار آورده و آن را وادار می کند که سخت کار کند. همچنین وزن بالا باعث افزایش فشار خون و کلسترول، دو عامل مهم ایجاد آریتمی قلبی می گردد. وزن سالم و متناسب با قدتان را با استفاده از BMI تعیین کرده و سعی کنید به صورت تدریجی وزنتان را کاهش دهید. زیرا کاهش وزن تدریجی برای قلب سالم تر از کاهش وزن ناگهانی است.

2 درمان خانگی آریتمی قلبی

5- متعادل کردن فشار خون

همه ی مواردی که جهت درمان آریتمی قلبی گفته شد یعنی ترک سیگار، ورزش منظم و داشتن رژیم غذایی دوستدار قلب، در متعادل نگه داشتن فشار خون نیز موثر است. علاوه بر این از آنجایی که استرس مزمن عامل مهمی در فشار خون بالا و در نتیجه آریتمی قلبی است، می توان با کاهش استرس فشار خون بالا را از بین برد.

3 درمان خانگی آریتمی قلبی

6- محدود کردن مصرف الکل

مصرف الکل به مدت طولانی و در مقدار زیاد نیز باعث آریتمی قلبی می شود. حتی مصرف تصادفی و گاه به گاه الکل نیز ممکن است باعث ایجاد آریتمی شود. این موضوع به این خاطر است که الکل باعث اختلال در سیستم عصبی شده که قلب را برای تپش منظم هدایت می کند. دو نوع آریتمی ناشی از الکل عبارتند از: فیبریلاسیون دهلیزی و تاکی کاردی بطنی.

7- کاهش مصرف کاکوئین

کافئین نیز بر ضربان قلب تاثیر می گذارد. تصور می شود که افراد مبتلا به بیماری قلبی باید مصرف کافئین را کلاً قطع کنند. اما در حال حاضر گفته می شود مصرف 300-400 میلی گرم کافئین در روز یا 1-2 فنجان قهوه اشکالی ندارد.

مواد مخدرهایی مانند کوکائین یا متامفتامین می تواند منجر به آریتمی یا مرگ ناگهانی فیبریلاسیون بطنی شود. همچنین از کافئین موجود در شکلات، چای و نوشابه نیز غافل نباشید.

8- درمان آپنه یا وقفه ی تنفسی در خواب

اختلال تنفسی در خواب وضعیتی است که نفس فرد در آن قطع می شود. آپنه یا وقفه ی تنفسی در خواب به شدت با آریتمی قلبی در ارتباط است. بنابراین توصیه می شود این بیماری که اختلالی شایع در بزرگسالان است را برای رفع آریتمی قلبی حتماً درمان کنید.

4 درمان خانگی آریتمی قلبی

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا