حیوانات و جانوران

چگونه خارش گوش های سگ را درمان کنیم؟

اگر شما هم سگ را به عنوان حیوان خانگی خود انتخاب کرده اید حتماً متوجه خارش گوش های سگ خود شده اید. تمامی سگ ها تا حدودی گوش هایشان خارش داشته و در واقع جزء طبیعت و ذات سگ خاراندن گوش هایش است. اما اگر متوجه شدید که سگ این کارا به صورتی غیر طبیعی و بیش از حد انجام می دهد باید بدانید که این کار سگ از روی عادت نبوده و دلیلی مشخص دارد. پس علت آن را یافته و آن را درمان کنید. اکثر خارش ها ناشی از عفونت انگلی، عفونت های باکتریایی، آلرژی یا وجود یک جسم خارجی مانند چمن یا علف بوده و یا حتی ممکن است گوش سگ زخم شده باشد.

تیم فن تریکس قصد دارد راهکارهایی را برای درمان خارش گوش سگ به شما ارائه دهد تا بتوانید این مشکل از حیوان خانگیتان را برطرف کنید. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.


با مراجعه به لینک زیر از وب سایت فن تریکس با نحوه و چگونگی تشخیص بیماری هاری سگ آشنا شوید.

>>> نحوه و چگونگی تشخیص بیماری هاری سگ <<<


خارش را بلافاصله تسکین دهید.

1- به دامپزشک مراجعه کنید.

اگر متوجه شدید که سگتان مدام در حال خاراندن گوش است باید سریعاً با مراجعه به یک دامپزشک از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کنید. دامپزشک به وسیله ی آزمایشات و وسیله ای به نام اتوسکوپ کانال، گوش سگ را عمیقاً بررسی کرده تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل کند. همچنین این توانایی را دارد که تشخیص دهد آیا خارش گوش سگ ناشی از عفونت است یا خیر. هیچگاه سعی نکنید که مشکل را خودتان برطرف کنید ممکن است مشکل حاد بوده و شما کار را بدتر کنید و باعث شوید که سگ برای همیشه شنواییش را از دست بدهد.

2- در مورد استفاده از روغن درخت چای محتاط باشید.

اگر چه بعضی توصیه می کنند برای تسکین خارش از این روغن استفاده شود، اما توجه داشته باشید که این ماده برای سگ سمی است. روغن چای هایی برای حیوانات مناسب هستند که 0.1 تا 1 درصد رقیق شده باشند. علائم سمی بودن روغن درخت چای عبارتند از حالت تهوع، استفراغ، تشنج، فلج شدن و گاهی مرگ که این حالت ها در سگ و گربه مشترک است. از آنجایی که روغن چای اغلب در شامپوها و مواد ضدعفونی کننده نیز به کار می رود در خرید آن ها هم دقت کرده تا در مواد تشکیل دهنده شان روغن درخت چای بیش از مقدار گفته شده به کار نرفته باشد.

3- سعی کنید به سگ آنتی هیستامین بدهید.

زمانی که مطمئن نیستید چه چیزی موجب خارش گوش های سگ شده است تا روشن شدن دلیلش به آن آنتی‌هیستامین بدهید. البته با پزشک مشورت کرده و به ازای هر کیلو گرم وزن سگ 2 میلی گرم از یک آنتی هیستامین معمولی مثل دیفن هیدرامین را سه بار در روز به سگ بدهید. آنتی هیستامین ها، هیستامین منتشر کرده و باعث کاهش التهاب می شوند. توجه داشته باشید که آنتی هیستامین ها در بسیاری از سگ ها اثر چندانی ندارد. پس این دارو را باید در مورد سگ خود امتحان کرده و تأثیر آن را بسنجید.

4- از تسکین دهنده های موقت استفاده کنید.

پزشک ممکن است کورتیکواستروئیدها را توصیه و داروی آن را تجویز کند که تا حدی مؤثر است. همچنین می توانید پمادهایی که حاوی همین مواد است یعنی پمادهای هیدروکورتیزون نیم تا یک درصد را که بدون نسخه در داروخانه ها فروخته می شود تهیه و استفاده کنید. پماد را به پوست گوش یا پا و هرجایی که ملتهب شده بزنید تا تسکین یابد. اگر سگ از داروهای دیگری استفاده می کند توجه داشته باشید که حتماً موارد منع مصرف استروئیدها را مطالعه کرده و یا با پزشک مشورت کنید. مصرف دو دارو با هم موجب بروز زخم معده و خونریزی معده ی سگ می شود.

1 درمان خارش گوش سگ

عفونت گوش را تشخیص دهید.

1- نشانه های عفونت گوش را بررسی کنید.

عفونت های گوش بسیار دردناک بوده و گوش را تحریک می کنند. پس اگر سگ خیلی گوش هایش را می خارد و ناله می کند باید احتمال دهید گوش هایش عفونی شده است. همچنین اگر دمای حرارت گوش بالا باشد و یا قرمز و متورم شده و بوی بد دارد و مواد زرد رنگی از آن بیرون می آید بدانید که صد در صد گوش سگ دارای عفونت است. برای عفونت گوش هم حتماً باید دامپزشک، سگ را معاینه کند.

اگر در مورد عفونت مطمئن نیستید، هردو گوش را با هم مقایسه کنید. علائم گفته شده در مورد عفونت باید در هر دو گوش یکسان باشد. اگر اینگونه نبود احتمالاً یکی از گوش ها آلوده شده است.

2 درمان خارش گوش سگ

2- استفاده از آنتی بیوتیک

بعد از اینکه از عفونت مطمئن شده و سگ را به مطب دامپزشک بردید، دکتر آنتی بیوتیکی به صورت قطره یا قرص و شربت تجویز کرده که در استفاده ی آن باید بسیار جدی باشید.

3 درمان خارش گوش سگ

3- گوش های سگ را تمیز کنید.

از ضدعفونی و تمیز کننده ی گوشی برای سگتان استفاده کنید که دارای PH متوسط بوده و زود بخار می شوند. بهتر است از نوع مایع پاک کننده ها استفاده کنید؛ زیرا می تواند به کانال گوش وارد شود و عمق وسیعی از گوش را پاک کند. پاک کننده را روی گوش گذاشته و فشار دهید و سپس با گوش پاک کن درون آن را پاک کنید. این کار را تا جایی تکرار کنید که بیشتر عفونت ها خارج شود. این کار در تمیز کردن گوش سگ و کاهش درد، خارش و التهاب بسیار مؤثر است اما توجه داشته باشید که اگر این کار مورد آزار و اذیت سگ می شود به هیچ وجه این روش را تکرار نکنید.

4 درمان خارش گوش سگ

4- عوامل آلرژی زا را شناسایی کنید.

در بعضی سگ ها عفونت گوش در نتیجه ی بعضی حساسیت و آلرژی ها به وجود می آید. سگ ممکن است به چیزی در محیط مثل گرده ی گل ها یا گرد و غبار و… و یا بعضی غذاها حساسیت داشته باشد. سعی کنید بیشتر دقت کرده و این عوامل را بشناسید. با پزشک نیز مشورت کرده تا با روش های پزشکی مثلاً تجویز یک رژیم غذایی خاص، عوامل را بررسی کرده و شما را همراهی کند.

تشخیص و درمان انگل ها

1- نشانه های وجود انگل در بیرون گوش را تشخیص دهید.

اگر به گوش های سگ نگاه می کنید و سالم به نظر می رسند ولی حیوان همچنان گوش هایش را می خارد ممکن است دچار عفونت انگلی بیرونی مانند کک، شپش و مگس شده باشد. در این صورت موهای سگ را بررسی کنید تا چیزی مانند کک و موجودات ریزی در بین موها و اطراف گوش هایش بیابید. کک ها اغلب سریع حرکت کرده و دیده نمی شوند. اما ازدحام آن ها مانند خال های قهوه ای روی پوست سگ قابل مشاهده است. که وقتی دستمالی مرطوب روی آن بگذارید هاله ای نارنجی رنگ روی دستمال ایجاد می شود.

شپش های موی سگ بسیار ریز بوده و با چشم دیده نمی شوند. اما موهای سگ در جاهایی که شپش و یا انگل نشسته که معمولاً در اطراف گوش و پاها است، خورده خورده به نظر می رسند.

5 درمان خارش گوش سگ

2- از توصیه های پزشک پیروی کنید.

داروهای ضد انگلی بسیاری وجود دارند که اگر طبق دستور پزشک از آن ها استفاده کنید اصلاً جای نگرانی نیست.

3- تشخیص وجود انگل در داخل گوش

اگر چه نگاه دقیق و عمیق در گوش سگ بسیار دشوار است، اما روی گوش های سگ دقیق شده و اگر موادی قهوه ای رنگ را در گوش مشاهده شد، بدانید عفونتی است که در نتیجه ی وجود انگل به وجود آمده است. دامپزشک عامل آن را، که ممکن است مورچه یا هر جانور دیگری باشد به راحتی با میکروسکوپ رصد می کند.

اگر این مورد را در گوش های سگ مشاهده کردید حتماً به پزشک مراجعه کرده و از دستورالعمل هایش پیروی کنید. زیرا همین جانوران ریز در گوش سگ تغذیه کرده و فضولاتی باقی می گذارند که باعث درگیر کردن کانال افقی و عمودی گوش می شوند.

6 درمان خارش گوش سگ

جسم خارجی

1- جسم خارجی را در گوش سگ بیابید.

ممکن است بعد از یک گردش روزانه با سگ خود متوجه شوید که سگ، خود را به یک سمت خم کرده و گوش خود را می خاراند. در این صورت نگاهی به گوشش انداخته و اگر جسمی مانند چمن و هرگونه آشغالی در گوشش فرو رفته بود، آن را بیابید. اما توجه داشته باشید که هیچ چیزی را خودتان از گوش سگ بیرون نیاورید.

7 درمان خارش گوش سگ

2- به پزشک مراجعه کنید.

شما هرگز قادر نخواهید بود جسم را خودتان از گوش بیرون بکشید. پس حتی اگر آن را یافتید نیز سعی نکنید جسم را در بیاورید؛ زیرا کانال گوش سگ L شکل است و نیاز به ابزار و مهارتی دارد که فقط از عهده دامپزشک بر می آید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با نگهداری از حیوانات خانگی مانند سگ مقالات زیر را در وب سایت فن تریکس مطالعه نمایید.

>>> آیا آنفولانزای سگ واگیردار بوده و قابل انتقال به انسان می باشد؟ <<<

>>> مسمومیت سگ با شکلات را چگونه درمان کنیم؟ <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
نرگس

من دامپزشکم بردم چهار جا متوجه نشدن خارششا ش برای چیه.یعنی هرکی یه چیز میگه.آلرژی استرس ترس.هیچ راهی نیس ک خود ادم بفهمه؟ازونجایی ک خیلی پوسته هم میزد جای خارشش حس کردم‌پوستش خشکه امگاسه دارم میدم.دکترش گفت اشکالی نداره.شامپوشم عوض کردم ولی جز گوش بغله دم و زیربغلشم شدیدمیخاره انگشتاشم… بیشتر بخوانید.

دکمه بازگشت به بالا