سلامتگل و گیاه

آشنایی با سماق سمی و روش درمان حساسیت های آن

سماق سمی‌ چیست و چه شکلی است؟

سماق سمی با نام علمی Toxicodendron vernix، شباهت زیادی به پیچک سمی و بلوط سمی دارد. اما در واقع تفاوت های آن بسیار زیاد است. این گیاه بین 7 تا 13 برگ جفت جفت دارد که در دو طرف شاخه قرار دارند. ساقه های اصلی این گیاه هم می توانند میوه داده که رنگ آن ها زرد روشن و براق است. برگ ها لبه های صافی دارند و این گیاه می تواند به اندازه یک بوته یا یک درخت رشد کند.

1 درمان حساسیت ناشی از سماق سمی


برای اطلاع از نحوه از بین بردن قارچ های سمی از باغ و باغچه به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> نحوه از بین بردن قارچ های سمی از باغ و باغچه <<<


مکان هایی که سماق سمی در آنجا رشد می کند.

سه گیاه گفته شده، یعنی سماق سمی، پیچک سمی و بلوط سمی در مکان های مشابهی رشد می کنند. پیچک سمی تقریباً در همه مناطق آمریکا و حتی کانادا نیز می تواند رشد کند. بلوط سمی کمی منطقه اش محدود تر بوده و در شمال غربی پسیفیک و کل منطقه جنوبی رشد کرده و سماق سمی هم از مناطق غربی مثل تگزاس گرفته تا شمال کانادا رشد می کند.

سماق سمی شاید ظاهراً بی خطر باشد، اما عصاره روغنی به نام اوروشیول که از این گیاه ترشح می شود، می تواند باعث به وجود آمدن حساسیت های بسیار جدی شود. فرد می تواند در اثر تماس مستقیم با این گیاه دچار التهاب و حساسیت شود و یا فقط با دست زدن به ابزار یا لباس هایی که از قبل به این عصاره آغشته شده اند، حساسیت پیدا کند. این ماده می تواند برای سال ها فعال بماند. به همین دلیل بسیار دردسر ساز است.

برای روشن کردن آتش، هیچ وقت از بوته یا شاخه های سماق سمی استفاده نکنید. زیرا نفس کشیدن در دود حاصل شده از سوختن این گیاه هم می تواند باعث به وجود آمدن خارش در ریه شده و مشکلات تنفسی متعددی در افراد مختلف به خصوص کسانی که از قبل بیماری تنفسی داشته اند به وجود بیاورد.

علائم و درمان اثرات سماق سمی

بیشترعلائم حاصل از آلوده شدن به عصاره این گیاه یک یا دو روز بعد از تماس به شکل تاول های قرمز و خارش آور پدیدار می شوند. ممکن است یک هفته طول بکشد تا این تاول ها پدیدار شوند و یک هفته یا بیشتر هم طول بکشد تا از بین بروند. بیشترعلائم می توانند در خانه و با مصرف داروهای بدون نسخه درمان شوند. اما در هر حال باید پزشک از وضعیت خبردار باشد.

اگر می دانید که با این گیاه تماس پیدا کرده اید، قبل از هر چیز به از بین بردن روغن سمی این گیاه از روی پوستتان اقدام کنید. این مرحله بسیار راحت است و فقط کافیست در اسرع وقت محل تماس را با آب گرم و صابون بشویید. اگر این کار را نکنید، روغن به قمست های دیگر پوست هم راه یافته و اوضاع را بدتر می کند. لباس هایی که در تماس با آن گیاه بوده اند را به صورت جداگانه بشویید و ابزاری که در تماس با آن گیاه بوده اند را هم کاملاً تمیز کنید. خاراندن پوست و عرق می توانند اوضاع سوزش و خارش را بدتر کنند. هیچ گاه پوستی که به روغن این گیاه آلوده شده است را نخارانید و تاول را نترکانید. اگر تاول به خودی خود ترکید، کاری با آن نداشته باشید.
اگر تاول ها و سرخی های بدنتان به شدت بزرگ هستند یا خارش ها واقعاً غیرقابل تحملند با پزشک مشورت کنید. علاه بر این کودکانی که روی صورت، ناحیه تناسلی یا بخش بزرگی از بدنشان تاول دارند هم باید تحت نظر پزشک باشند. داروهای استروئیدی مثل پماد، ژل یا تزریقات ممکن است لازمه روند درمان باشند.

مشکلات کوچک تر می توانند با دوش گرفتن هم رفع شوند. مطمئن شوید که آب بیش از حد گرم و یا داغ نباشد. زیرا آب داغ می تواند خارش را بدتر کند. کرم هیدروکورتیزون، لوسیون کالامین دی، حمام جو پرک، کیسه آب سرد و قرص های آنتی‌هیستامین می توانند در درمان خارش موثر واقع شوند.

در پایان فن تریکس مطالعه مقالات “نحوه مصرف و نگهداری از قارچ شیتاکه“، “خواص و فواید قارچ چاگا” و “مزایا و نحوه استفاده از قارچ یال شیر” را به شما پیشنهاد می دهد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
science.howstuffworks




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا