زیباییسلامت

تفاوت بنزوئیل پروکساید و سالیسیلیک اسید جهت درمان جوش و آکنه

درمان جوش و آکنه با بنزوئیل پروکساید و سالیسیلیک اسید

دو ماده ی بنزوئیل پراکسید و سالیسیلیک اسید از جمله معروف ترین مواد درمانی آکنه و جوش هستند. هردوی این مواد تاثیر شگفت انگیزی روی پوست می گذارند. اما آیا تفاوتی با یکدیگر دارند؟ کدام یک برای درمان جوش بهتر و موثر تر است؟
با ما همراه باشید تا اگر میان انتخاب این دو شک داشتید، به پاسخ سوالتان برسید.

1 بنزوئیل پروکساید و سالیسیلیک اسید


همچنین می توانید با مطالعه مقالات “درمان جوش و آکنه با روغن میخک“، “اسانس های روغنی برای درمان جوش و آکنه” و “نحوه استفاده از ضماد و داروهای خانگی برای سر باز کردن جوش و دمل” در وب سایت فن تریکس برای درمان جوش و اکنه اطلاعات بیشتری کسب کنید.


درمان جوش و آکنه با بنزوئیل پروکساید

بنزوئیل پروکساید چیست؟

بنزوئیل پراکسید داروی موثری است که بدون تجویز پزشک هم می توان از آن استفاده کرد. به دلیل خواص ضد باکتری و ضد میکروبی که دارد به طور گسترده ای و به صورت موضعی مورد استفاده قرار می گیرد. خواص ضد التهابی، کراتولیتیک و کمدولیتیک آن به درمان آکنه خفیف تا متوسط کمک می کند. بنزوئیل پراکسید در کرم ها، لوسیون ها و ژل ها با دوزهای 2.5 تا 10 درصد استفاده می شود. میزان دوز مورد استفاده برای درمان آکنه، بسته به شدت آن متفاوت است.

فواید و مزایای بنزوئیل پروکساید چیست و چگونه به درمان جوش و آکنه کمک می کند؟

1- تولید چربی پوست را کنترل می کند.

بنزوئیل پروکساید به عنوان کاهش دهنده ی تولید بیش از حد سبوم (چربی طبیعی پوست) که عامل اصلی به وجود آمدن جوش می باشد، شناخته شده است. غده های چربی بیش از حد فعال با مسدود کردن منافذ پوستی باعث به وجود آمدن جوش می شوند. بنزوئیل پروکساید این چربی اضافه را جذب کرده و آن را خشک می کند.


برای اطلاع از نحوه ساخت کرم سنجد وحشی برای درمان پوست چرب به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> نحوه ساخت کرم سنجد وحشی برای درمان پوست چرب <<<


2- آنتی باکتریال و ضد التهاب است.

باکتری هایی که زیر آخرین لایه ی پوست شما قرار دارند، می توانند باعث گسترش جوش و آکنه شده و جوش های چرکی، تورم، زخم و خونریزی را به وجود آورند. بنزوئیل پروکساید با کشتن این باکتری ها به درمان جوش و آکنه و مسائل گفته شده کمک می کند. خواص اکسید کننده ی این ماده، به حذف و از بین بردن موثر باکتری های بی هوازی کمک می کند. همچنین این ماده از قرمزی و التهاب جوش ها کاسته و آن ها را خشک می کند.

چگونه باید از بنزوئیل پروکساید استفاده کرد؟

بنزوئیل پروکساید را مستقیماً روی پوست نزنید. آن را به صورت غیرمستقیم و از طریق محصولاتی که حاوی این ماده هستند استفاده کنید.

استفاده از بنزوئیل پروکساید در ترکیب با کلیندامایسین یا اریترومایسین می تواند آکنه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

– دقت داشته باشید حتماً قبل از استفاده از شوینده هایی که بر پایه ی بنزوئیل پروکساید هستند، حتماً تمامی آرایش ها را پاک کنید.

– قبل از استفاده از سرم، ژل یا لوسیون حاوی بنزوئیل پروکساید، پوست خود را به طور کامل شسته و تمیز کنید.

– ابتدا با دوز پایین یعنی 2.5 درصد شروع کنید. در صورت نیاز به افزایش دوز، حتماً با پزشک مشورت کرده و سپس این کار را انجام دهید.

– از استفاده این محصول در اطراف چشم ها، دهان و بینی اجتناب کنید.

– همیشه ابتدا آن را روی قسمت کوچکی از پوست امتحان کرده تا مطمئن شوید که موجب تحریک و یا بروز هرگونه مشکل دیگری نمی شود.

عوارض جانبی بنزوئیل پروکساید

– می تواند پوست را بیش از حد خشک کند.

– می تواند باعث پوسته پوسته شدن، ورقه ورقه شدن و یا قرمزی پوست شود. به همین دلیل است که ابتدا باید با دوز پایین شروع کرده و واکنش پوستتان به آن را بسنجید.

– استفاده ی زیاد از بنزوئیل پروکساید به دلیل از بین بردن رطوبت پوست، می تواند باعث چین و چروک و ایجاد خطوطی در پوست شود.

– بنزوئیل پروکساید حساسیت پوست به خورشید را افزایش می دهد. بنابراین بعد از استفاده، حتما از یک کرم ضد آفتاب مناسب استفاده شود.

درمان جوش و آکنه با سالیسیلیک اسید

نزدیک به 10 سال است که متخصصین پوست سالیسیلیک اسید را برای درمان جوش و آکنه معرفی کرده اند و اکنون این ماده به بخش عظیمی از صنعت محصولات مراقبت از پوست تبدیل شده است. اسید سالیسیلیک با پاکسازی سلول های مرده ی پوست و بدون خشک کردن آن، به عنوان درمانگر ریشه ای جوش و آکنه شناخته شده است. در واقع یک لایه بردار طبیعی است.

همچنین این ماده فعالیت کمدولیتیک را تقویت می کند. اکثر موادی که برای درمان آکنه و جوش به کار می رود، حاوی سالیسیلیک اسید بوده و برای ارتقای کارایی آن با مواد دیگری ترکیب می شود. معمولاً هم از دوز 0.5 تا 5 درصد آن در محصولات مراقبتی و درمانگر جوش استفاده می شود.

فواید و مزایای سالیسیلیک اسید چیست؟

1- منافذ مسدود پوست را پاکسازی می کند.

سالیسیلیک اسید یک هیدروکسی اسید است که به راحتی در پوست نفوذ کرده و اسیدهای چرب موجود در سبوم بیش از حد ترشح شده را در هم می شکند. با انجام این کار منافذ مسدود شده، باز می شوند و در نتیجه جوش کنترل می شود.

2- عامل کراتولیتیک

سالیسیلیک اسید یک عامل کراتولیتیک است. یعنی به نرم کردن پروتئینی که کراتین نامیده می شود و بخش بزرگی از پوست ما را تشکیل می دهد کمک می کند. این پروتئین با نرم شدن به پوست نفوذ کرده و پوست هایی که در اطراف منافذ پوستی خشک شده و باعث انسداد آن ها شده اند را نرم می کند.

3- افزایش گردش سلولی

سالیسیلیک اسید منافذ پوستی را باز کرده و سلول های جدید پوست را بازسازی می نماید. همچنین تولید کلاژن را افزایش داده و درنتیجه بافت کلی پوست را بهبود می بخشد.

4- بهبود گردش خون

اسید سالیسیلیک گردش خون را نیز بهبود می بخشد که به پاک کردن چربی هایی که در مناطق آکنه ایجاد شده اند کمک می کند. همچنین از تجمع چربی هم جلوگیری کرده و با افزایش گردش خون، پوست را روشن تر و واضح تر می کند.

چگونه باید از سالیسیلیک اسید استفاده کرد؟

– اسید سالیسیلیک در طیف وسیعی از محصولات مراقبتی پوست از جمله پاک کننده ها، سرم ها، ژل ها، لوسیون ها، اسکراب ها و مرطوب کننده ها یافت می شود.

– ژل یا سرم بر پایه ی سالیسیلیک اسید را دو بار در روز استفاده کنید. قبل از آن آرایش را به طور کامل پاک کرده و پوست را کامل بشویید.

– همیشه بعد از استفاده سرم سالیسیلیک اسید، مرطوب کننده بزنید زیرا باعث خشکی پوست می شود.

– بررسی کنید که غلظت سالیسیلیک اسید موجود در محصول حداقل 0.5 تا 2 درصد باشد. اگر پوست حساسی دارید حتماً قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید.

– قبل از استفاده آن را روی بخش کوچکی از پوست امتخان کنید.

عوارض جانبی

– ممکن است پوستی که قبلاً خشک بوده است را خشک تر کند.

– مشاهده ی نتایج آن چند هفته ای طول می کشد.

– اگر برای مدت طولانی استفاده شود ممکن است باعث رنگ پریدگی پوست شود.

بنزوئیل پروکساید یا سالیسیلیک اسید؟ کدام یک برای درمان جوش و آکنه بهتر است؟

2 درمان جوش و آکنه

قبل از اینکه بخواهیم به طور دقیق و واضح یکی از این دو را برنده ی میدان اعلام کنیم، لازم است توجه داشته باشیم که هر دو، مزایا و معایبشان نسبی بوده و عملکردهای مختلفی دارند. مثلاً اسید سالیسیلیک برای پوست ملایم است، پوست مرده و انسداد منافذ پوست را از بین می برد و تولید سبوم را کنترل می کند. از سوی دیگر، پراکسید بنزوئیل باعث برداشتن باکتری روی سطح پوست شده تا آکنه را درمان کند. اما برای پوست بسیار قوی بوده و مصرف بیش از حد آن ممکن است منجر به مسائل دیگر پوستی شود. بنابراین نمی توان یکی از این دو را بر دیگری برتر دانست.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
stylecraze




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا