سلامت

روش های درمان طبیعی طب آیورودا برای بیماری پوستی پسوریازیس

بیماری پوستی پسوریازیس

پسوریازیس یکی از بیماری های پوستی دیوانه کننده است. خارش و تحریکات پوستی، پوسته پوسته شدن و کنده شدن پوست ناشی از این بیماری هر کسی را به ستوه می آورد. پسوریازیس یک وضعیت پوستی بوده که به سختی می توان از تمایل به خارش پوست جلوگیری کرد. همچنین هرچه خارش بیشتر شود علائم هم بدتر می شود. این وضعیت خود ایمنی بدن، غیر قابل درمان است. اما راه هایی برای مدیریت آن وجود دارد تا بتوان علائم را بهبود بخشیده و آن ها را تسکین داد. طب باستانی آیورودا راه های منحصر به فردی برای درمان علائم بیماری پوستی پسوریازیس ارائه می دهد. با ما همراه باشید تا با رویکردهای با ارزش آن آشنا شوید.

1 روش درمان پسوریازیس با طب آیورودا

آیورودا چگونه بیماری پوستی پسوریازیس را تعریف می کند؟

2 روش درمان پسوریازیس با طب آیورودا

پسوریازیس یک بیماری خودایمنی بوده که سبب تولید سریع سلول های پوست می شود. این سلول های اضافی پوست باعث التهاب، لکه ها و زخم های قرمز و پوسته پوسته شدن پوست شده که بسیار دردناک و خارش آور بوده و گاهی خونریزی هم می کنند. آیوردا این بیماری پوستی را به عنوان اختلالی مزمن توصیف کرده که رام نشدنی و غیر قابل درمان است.

طبق متون آیورودا بیشتر بیماری ها به خاطر عدم تعادل بین دوشاها یا سه طبع انسان (tridoshas) یعنی واتا، پیتا و کافا به وجود می آید. یکی از علل اصلی بیماری پوستی پسوریازیس ، عدم تعادل در واتا و کافا است. عدم تعادل در doshas یا همان طبع ها و مزاج های انسان باعث می شود سموم در بدن انسان تجمع یابند و باعث التهاب شوند.

پژوهشگران هنوز به دنبال علل واقعی پسوریازیس هستند. با این حال، دو عامل کلیدی را کشف کردند که می تواند مسئول این وضعیت پوستی باشد.

علل پسوریازیس

3 روش درمان پسوریازیس با طب آیورودا

– سیستم ایمنی

همانطور که می دانید بیماری پسوریازیس یک وضعیت خود ایمنی است. وضعیت خود ایمنی یعنی سیستم ایمنی به اشتباه به سلول های سالم بدن حمله می کند. در پسوریازیس، گلبول های سفید خون به سلول های پوست حمله می کنند. گلبول های سفید خون مانند نگهبانان بدن هستند و بدن را از عفونت و باکتری ها محافظت می کنند. با این حال، هنگامی که به اشتباه به سلول های سالم بدن حمله می کنند، بدن، شروع به تولید سلول های جدید می کند. در این فرآیند، سلول های بسیار زیادی به وجود می آیند که در نهایت بر روی سطح انباشته شده و علائم پسوریازیس را به وجود می آورند. در واقع این فرآیند به علت حمله ی گلبول های سفید به سلول های پوستی است که باعث قرمزی پوست می شود.

– ژن ها

ژن های شما یکی دیگر از علل احتمالی پسوریازیس هستند. ژن ها می توانند به شما کمک کنند که بدانید چرا بدنتان به نحوی خاص رفتار می کند. در واقع ژن ها تصمیم گیرنده ی هر چیزی در مورد شما هستند، از اندازه ی قدتان گرفته تا رنگ پوستتان.

به گفته ی بنیاد ملی پسوریازیس، محققان معتقدند ژن های متعددی وجود دارند که مسئول پسوریازیس هستند. آن ها تاکنون 25 گونه ژنتیکی را شناسایی کرده اند که فرد را مستعد ابتلا به پسوریازیس می کند. محققان بر این باورند که 10٪ از مردم یک یا چند ژن را به ارث می برند که موجب پسوریازیس می شوند. با این حال تنها 2 تا 3 درصد از بیماران مبتلا به پسوریازیس علت بیماریشان ژنتیک است.

زندگی با پسوریازیس بسیار سخت و دردناک است، اما راه حل های طبیعی و آیورودیک به شما در کنترل علائم آن بسیار یاری خواهد کرد.

چگونه آیورودا به کنترل پسوریازیس کمک می کند؟

1- زردچوبه

زردچوبه به طور گسترده ای در آیورودا به عنوان داروی آیورودیک مورد استفاده قرار گرفته و از قدیم الایام به عنوان دارویی ضد التهاب و شفابخش مورد احترام بوده است. محققان در یک مطالعه اثر ژل زردچوبه را در 40 نفر که پسوریازیس خفیف تا متوسط داشتند و به مدت 9 هفته از ژل استفاده کردند را بررسی نمودند. آن ها دریافتند که میزان بهبودی در برخی از بیماران تا حد زیادی قابل قبول بوده و در کسانی که ضایعات شدید پسوریاتیک داشتند نیز قابل ملاحظه است.

2- پودر Andira araroba

این پودر که مشتق شده از حبوبات بوده و احتمالاً در ایران موجود نیست به کاهش ناراحتی ناشی از پسوریازیس کمک می کند. این پودر را با آب لیمو و سرکه مخلوط می کنند تا خمیری نازک به دست آید. سپس آن را بر ضایعات پسوریازیس اعمال می کنند. در ابتدا ممکن است باعث تحریک و احساس ناخوشایندی شود اما با گذشت زمان پوست کم کم رنگ طبیعی خود را به دست می آورد.

3- انگور اورگن یا انگور کوهی

این انگور یک ضد میکروبی قوی بوده که به مدیریت پسوریازیس خفیف تا متوسط کمک می کند. یک مطالعه روی 39 بیمار دیده شد که پس از 12 هفته درمان با این انگور، 63٪ از بیماران بهبود یافتند.

4- روغن زیتون

روغن زیتون یک گزینه عالی برای درمان پسوریازیس پلاکی خفیف است. روغن زیتون زمانی که به طور مستقیم روی ناحیه ی آسیب دیده ماساژ داده شود، در کاهش خشکی و تحریکات آن موثر بوده و به بهبودی کمک می کند. همچنین خواص مرطوب کننده ی آن در ایجاد مقاومت طبیعی بدن در برابر پسوریازیس موثر است. بهترین راه استفاده از روغن زیتون برای پسوریازیس این است که آن را روی ناحیه ی آسیب دیده زده و اجازه دهید به مدت یک شب بماند.

5- فلفل کاین

فلفل کاین یکی دیگر از روش های موثر در مدیریت پسوریازیس است.

این فلفل حاوی کپسایسین است که پیام رسان های عصبی، عصب های حسی را کاهش داده و باعث تسکین خارش و تحریکات ناشی از پسوریازیس می شود. علاوه بر این از فلفل کاین برای کاهش فشار خون نیز می توان استفاده کرد.

6- آلوورا

از آنجایی آلوورا برای پوست بسیار مفید است، در بهبودی ضایعات پسوریازیس نیز نقش دارد. محققان دریافتند این ضایعات پس از 4 هفته درمان با کرم یا ژل آلوورا بهبود می یابد.

درمان پسوریازیس با تغییر در شیوه زندگی

آیورودا غیر از درمان های موضعی، تغییری کامل در شیوه زندگی را نیز در درمان پسوریازیس موثر می داند.

1- مدیتیشن یا مراقبه

تمام آیورودا در مورد تعادل بین دوشاها، محیط اطراف و پراکیتی بدن است. مراقبه یکی از راه های تعادل این سه عنصر است که باعث کاهش استرس و اضطراب و احساس آرامش می شود.


برای اطلاع بیشتر در رابطه با نحوه انجام مدیتیشن یا مراقبه با خوردن شکلات و همچنین انجام حرکات مدیتیشن در محل کار برای کاهش استرس به لینک های زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> نحوه انجام مدیتیشن یا مراقبه با خوردن شکلات <<<

>>> چگونگی انجام حرکات مدیتیشن در محل کار برای کاهش استرس <<<


2- تغییر در رژیم غذایی

آیورودا توصیه می کند هنگام درمان پسوریازیس از مواد غذایی بسیار تند، نمکی یا ترش استفاده نکنید. همچنین از غذاهای بیش از حد اسیدی و مصرف بیش از حد کربوهیدرات ها و نوشیدنی های شیرین نیز باید اجتناب شود.

3- حمام منظم

حمام کردن منظم و مرطوب نگه داشتن بدن به تمیز نگه داشتن محل های آسیب دیده ناشی از پسوریازیس کمک کرده و از هرگونه تحریک پذیری جلوگیری می نماید. حمام کردن، آسیب دیدگی ها را آرام می کند، پوست را تسکین می دهد و خارش و سایر ناراحتی های دیگر مرتبط با پسوریازیس را از بین می برد.

گفته می شود داروهای طبیعی آیورودیک کاملاً ایمن و بی خطر بوده و عوارضی ندارند. با این حال توصیه می کنیم قبل از استفاده از این روش ها حتماً با پزشکتان مشورت کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
stylecraze




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا