سلامت

چگونه با آنوسمیا Anosmia یا اختلال بویایی کنار بیاییم؟

آنوسمیا یا اختلال در حس بویایی یا به عبارت عامیانه تر، کربویی، شرایطی است که فرد حس بویایی ندارد. گاهی این اختلال، فرد را به خطر می اندازد. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید؛ یا یکی از اعضای خانواده یا دوستانتان به این اختلال دچار هستند، این مقاله را بخوانید تا بدانید که چطور می توانید با آن کنار بیایید یا افرادی با این اختلال را یاری رسانید.

ایمن بمانید

1- در خانه خود چند دتکتور اعلام حریق و سنسور حساس به دود و گاز تعبیه کنید.

شما دو برابر در خطر آتش سوزی و نشت گاز قرار دارید. استفاده از سنسورها و دتکتورهای حریق، می توانند از این اتفاقات جلوگیری کنند. سعی کنید در هر اتاق و آشپزخانه یک دتکتور دود قرار دهید.

• دتکتورهای پروپان، گازهای طبیعی، مونوکسیدکربن و بنزین را می توان از فروشگاه های لوازم الکتریکی، نمایندگی های قطعات و لوازم جانبی خودرو و … خریداری کرد.

• نوع دتکتور مورد نیاز شما، به نوع منابع انرژی خانه شما بستگی دارد. برای مثال، اگر یک اجاق گاز دارید، به جای دتکتور پروپان، به دتکتور گاز نیاز خواهید داشت.

• حتماً در خانه یک کپسول آتش نشانی داشته باشید که بهتر است آن را در آشپزخانه قرار دهید.

• لوازم خانگی گازی خود را هر ساله توسط یک فرد ماهر در این زمینه، چک و تعمیر کنید.

2- به جای اجاق گاز، از اجاق برقی استفاده کنید.

چرا که خطر آن کمتر است و دیگر نگران نشتی گاز، نخواهید بود. اگر هم مجبور به استفاده از اجاق گازی هستید، نوع ترموکوپل دار آن را تهیه نمایید.

1 اختلال بویایی و آنوسمیا

3- مواد غذایی که در یخچال و فریزر قرار می دهید را برچسب بزنید تا بدانید در چه تاریخی آن ها را باز کرده یا خریداری نموده اید.

زیرا شما نمی توانید بوی موادغذایی فاسد یا خراب شده را متوجه شوید. این کار در پیدا کردن تاریخ انقضای مواد غذایی مانند گوشت، مرغ و … به شما کمک خواهد کرد.


برای آشنایی با “مواد غذایی که هرگز خراب و فاسد نمی شوند” و “نوشیدنی هایی که بعد از تاریخ انقضا هرگز نباید مصرف شوند” به لینک های زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> معرفی 10 نوع مواد غذایی که هرگز خراب و فاسد نمی شوند <<<

>>> نوشیدنی هایی که بعد از تاریخ انقضا هرگز نباید مصرف شوند <<<


4- به برچسب مواد شیمیایی مورد استفاده خود دقت کنید.

قبل از استفاده از مواد شیمیایی مثل شوینده های حمام و آشپزخانه، مواد ضدعفونی کننده و … حتماً برچسب درج شده روی آن ها را بخوانید. برخی از آن ها را فقط باید در فضای باز یا فضاهایی با تهویه مناسب به کار برد. بنابراین ممکن است بدون مطالعه ی برچسب روی محصول، آن ها را برای نظافت خانه یا موارد مشابه استفاده کرده و دچار مسمومیت شوید.

5- بهداشت فردی را رعایت کنید.

چون شما احساس بویایی ندارید، اگر نظافت شخصی را رعایت نکنید ممکن است بوی بدن یا دهان شما، اطرافیانتان را آزار دهد. از این رو، حداقل دوبار در روز مسواک بزنید، حداقل یک روز یا دو روز یکبار حمام کنید یا دوش بگیرید و دئودورانت استفاده نمایید. در فصول گرم نیز لباس های خنک بپوشید.

2 اختلال بویایی و آنوسمیا

غذاهای خوشمزه و رنگی تر درست کنید.

1- غذاهایی با طعم و چاشنی قوی انتخاب یا درست کنید.

بوی غذا در مزه غذا نیز دخالت دارد. بنابراین افراد مبتلا به آنوسمیا، مزه غذاها را نیز خیلی خوب متوجه نمی شوند. به همین دلیل، خوردن غذاهایی با چاشنی زیاد، می تواند در درک مزه غذاها، مؤثرتر باشد. گیاهان معطر، ادویه ها و مارینادها (marinades) می توانند طعم و مزه غذا را بهبود بخشند.

• در صورت امکان، برخی غذاها مانند جوجه کباب یا ماهی را به مدت یک شب یا حداقل ده دقیقه مارینه کنید؛ یعنی آن ها را در موادی بخوابانید تا مزه دار شوند.

3 اختلال بویایی و آنوسمیا

2- روی شکل و رنگ غذاهای خود بیشتر کار کنید.

به دلیل داشتن اختلال بویایی و اینکه مزه غذاها را نمی توانید تشخیص دهید، ممکن است خیلی راغب به خوردن غذا نباشید و اشتهای خود را از دست بدهید. برای ممانعت از این کار، روی شکل و رنگ غذاها مانور بدهید و آن ها را دلچسب تر کنید تا اشتهایتان را تحریک کنند. بهتر است برای هر وعده غذایی خود، از چند ماده با رنگ های متفاوت، بافت ها و مزه های مختلف استفاده کنید.

3- به خوردن غذا حتماً اهمیت بدهید.

اگر اشتهایتان را از دست بدهید ممکن است دچار سوء تغذیه یا کاهش وزن مفرط شوید. بنابراین، همیشه یک وعده سالم و متعادل داشته باشید. مرتباً خود را وزن کنید تا مبادا دچار کاهش وزن شوید.

4 اختلال بویایی و آنوسمیا


با مراجعه به لینک زیر از وب سایت فن تریکس کاهش و از دست دادن بیش از حد وزن را متوقف کنید.

>>> جلوگیری از کاهش و از دست دادن بیش از حد وزن <<<


آنوسمیا را درمان کنید

1- برای شروع درمان آنوسمیا به یک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.

پزشک پس از معاینه، به شما خواهد گفت که دلیل آنوسمیای شما چیست. آنوسمیا می تواند نتیجه بیماری های مربوط به سینوس ها و حفره های خیشومی (مانند رینوسینوزیت مزمن (التهاب مزمن بینی و سینوس) و التهابات بینی)، عفونت های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی مانند زکام و سرماخوردگی، صدمات وارده به ناحیه سر، یا اختلالات عصبی یا نورولوژیکی (مانند بیماری آلزایمر، پارکینسون و …) باشد.

• آنوسمیا می تواند موقتی یا دائمی باشد. اما پیش بینی اینکه به درمان پاسخ می دهید یا نه، کمی دشوار است.

• عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی، از شایع ترین علل آنوسمیا هستند.

2- برای بهبود حس بویایی خود، کمی تمرین کنید.

سعی کنید دو بار در روز، خود را در معرض بوهای مختلف قرار دهید و تلاش کنید آن ها را بشناسید. برای این کار، از چهار اسانس گل رز، لیمو، میخک و اکالیپتوس استفاده نمایید. چند قطره از یکی از اسانس ها را روی یک تکه پنبه یا دستمال کاغذی بریزید و 2 دقیقه به آن زمان دهید تا خوب درون پنبه نفوذ کند. سپس پنبه را با فاصله دو سانتی متری از بینی نگه داشته و به آرامی شروع به بوییدن آن کنید. این کار را دو بار انجام دهید و سپس 5 دقیقه پنبه را کنار بگذارید. پس از گذشت 5 دقیقه، یک تکه دیگر از پنبه را به اسانس دیگری آغشته کنید و همان کارها را مجدداً انجام دهید.

• بهتر است تمرین بهبود حس بویایی، صبح ها پس از بیدار شدن از خواب و شب ها، پیش از خوابیدن انجام شود.

• ممکن است در ابتدا اصلاً بوها را متوجه نشوید یا احساس نکنید! اما نگران نباشید و به تمرین خود ادامه دهید؛ حتماً تأثیر خواهد داشت!

• راه افتادن یا بهبود حس بویایی با این تمرینات، حداقل یک هفته طول می کشد.

• اگر به اسانس های ذکر شده دسترسی نداشتید، می توانید از موارد دیگری نظیر عطرهای غیرسمی و خوشبو، قهوه یا عصاره های طعم دهنده نیز استفاده کنید.

• این تمرین اگر در 12 ماهِ اولِ از دست دادن حس بویایی انجام شود، مؤثرتر خواهد بود.

3- بسته به علت آنوسمیا، از داروهای مناسب استفاده کنید.

اگر علت آنوسمیا، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی باشد، برای درمان آن می توانید کورتیکو استروئیدهای خوراکی مصرف کنید. بهتر است برای مصرف این داروها و درمان آنوسمیا، در اسرع وقت دست به کار شوید. بیشتر افراد درگیر با این نوع آنوسمیا، پس از مصرف این داروها و طی دو سال یا کمی بیشتر، درمان می شوند.

• اگر علت آنوسمیا، آسیب های وارده در ناحیه سر باشد، ممکن است ریکاوری چندین سال طول بکشد و در برخی افراد اصلاً ریکاوری صورت نگیرد.

در پایان برای اطلاع از نحوه تاثیر انواع بو بر سطح هورمون ها مقاله زیر را در وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.

>>> نحوه تاثیر انواع بو بر سطح هورمون ها <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا