تغذیه

چشالو چیست و چه خواص و فوایدی دارد؟

چشالو چیست؟

چشالو یا لونگان (Longan) میوه ای کوچک، گرد، شیرین و آبدار است که بسیار شبیه به سرخالو یا لیچی می باشد. پوست قهوه ای رنگ، تقریباً پرزدار، سفت و سختی دارد که هرچه میوه مسن تر می شود و بیشتر روی درخت می ماند، پوست آن نیز سفت و سخت تر می گردد.


برای اطلاع از “نحوه استفاده از چشالو یا لونگان” به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> چگونه از میوه چشالو یا لونگان استفاده کنیم؟ <<<


زمانی که میوه، جوان و آماده ی خوردن است می توانید به راحتی پوست آن را بکنید. زمانی که پوست آن را کندید، به گوشته ی سفید رنگ و آبداری می رسید که به هسته ی تقریباً بزرگ مشکی رنگ متصل می باشد. هسته ای سیاه در گوشته ای سفید که شبیه به چشم بوده و به همین دلیل است که آن را چشم آلو یا همان چشالو نامیده اند. هسته ی این میوه قابل خوردن نیست و باید جدا شود اما از آن برای عصاره گیری و تهیه ی اسانس روغنی استفاده می شود.

این میوه ی گرمسیری فوق العاده خوشمزه به طور گسترده ای در ویتنام، تایلند، تایوان و چین رشد می کند و مردم این مناطق از آن در ژله ها، سالادها، دسرها و پودینگ ها استفاده می کنند.

چشالو یکی از میوه های عجیب و غریب و سرشار از خاصیت است. این میوه بومی جنوب آسیا بوده و کاربرد بسیار وسیعی در طب سنتی داشته و از این جهت، این میوه دارای ارزش فراوانی می باشد. با فن تریکس همراه باشید تا با خواص و فواید بی نظیر این میوه آشنا شده و دلیل با ارزش بودن آن را بدانید.

1- چشالو خاصیت ضد سرطانی دارد.

چشالو دارای سطوح بسیار بالایی از پلی فنل هاست. ترکیبات پلی فنولیک مانند اسید گالیک، رادیکال های آزاد و سمومی که در اثر استرس در بدن به وجود می آیند و منجر به سرطان می شوند را از بین می برند. میوه، گل و هسته ی این گیاه نیز آنتی اکسیدان هایی بسیار قوی می باشند.

در طب سنتی چینی از عصاره ی هسته های این گیاه بسیار استفاده می شود. چرا که آنکوپروتئین یا آنکوژن های نامطلوب را در تومورها سرکوب کرده و آنها را از بین می برد.

از این رو، مصرف این میوه یا عصاره ی به دست آمده از هسته ی آن می تواند به طور سیستماتیک سلول های سرطان پستان، کولورکتال، کبد، ریه و سرطان دهان را مهار کند.

2- دارای خواص و اثرات ضد التهابی است.

آسیایی ها از قدیم الایام از چشالو برای درمان زخم، آلرژی، آنفولانزا و سایر بیماری های التهابی استفاده می کرده اند.

پوسته ی قهوه ای رنگ چشالو دارای خواص ضد التهابی است و فیتوشیمایی هایی مانند اسید گالیک، اپی کاتچین و الاگیک اسید دارد. این ترکیبات تولید مواد شیمیایی و التهابی مانند پروستاگلاندین ها، هیستامین ها، اکسید نیتریک و فاکتور نکروز تومور در بدن را مهار می کنند.

همچنین، به دلیل فراوانی ویتامین B و C، چشالو تسکین دهنده و درمان بیماری های التهابی مزمن مانند آماس و ورم، GERD، بیماری روده تحریک پذیر، آلرژی پوستی، زخم، سوختگی، پسوریازیس و بیماری کرون است.

3- کم خونی و کمبود آهن را درمان می کند.

عصاره چشالو، همراه با سایر گیاهان محلی، در طب سنتی چینی برای درمان کم خونی قابل درمان، ترومبوسیتوپنی و سایر اختلالات مربوط به خون استفاده می شود. هر 300 گرم چشالو خشک شده دارای 1.5 میلی گرم آهن می باشد. خوردن این میوه در سالاد یا به همراه شیرینی باعث افزایش تعداد پلاکت ها و غلظت هموگلوبین می شود و برای زمان قاعدگی زنان بسیار مفید می باشد.

4- پوست را جوان و درخشان می کند.

فیتوشیمیایی ها همیشه بهترین راه حل برای درمان انواع مختلف اختلالات بوده است. این ترکیبات در چشالو به وفور یافت می شود. ترکیبات فتوشیمیایی و بیواکتیو موجود در این میوه مانند کریلژین، اسیدگالیک و الاگیک اسید، در چشالوی خشک شده بیشترین تخلیه ی رادیکال های آزاد را از بدن انجام می دهند. رادیکال های آزادی که عامل مهمی در پیری زودرس، چین و لک پوست می باشند.

این میوه همچنین فعالیت آنزیم تیروزیناز در بدن را مختل کرده و از این رو می تواند از ابتلا به سرطان پوست جلوگیری کند. تیروزیناز آنزیمی است باعث افزایش و تجمع ملانین در پوست شده و عامل ایجاد لک و سرطان پوست می باشد.

5- استرس را کاهش داده و بی خوابی را درمان می کند.

3 خواص و فواید میوه چشالو

داروهای تجاری قابل دسترس برای درمان بی خوابی که گیرنده های GABA، گیرنده های هیستامین و دیگر مراکز فعال مغز شما را هدف قرار می دهند، دارای مزایای موقت و اثرات جانبی طولانی مدت هستند. این در حالی است که برگ ها و خود میوه ی چشالو دارای ترکیبات بیو اکتیو و زیست فعالی می باشند که عوارض جانبی سطوح انتقال دهنده های عصبی، که موجب اضطراب و بی خوابی و استرس می شوند را بدون رساندن هیچ گونه مواد شیمیایی به بدن سرکوب می کنند.

مطالعه ای در سال 2014 نشان داد که چشالو به همراه دیگر مشتقات هیپنوتیزم می تواند میزان خواب و طول مدت آن را افزایش داده و همچنین می تواند با افزایش بقای سلول های عصبی نابالغ قدرت یادگیری و حافظه را افزایش دهد.

در کنار تمامی خواص و فواید گفته شده جالب است بدانید که:

– هسته های چشالو ضد قارچی بسیار عالی می باشند. دهانشویه ای که حاوی عصاره ی هسته ی چشالو باشد می تواند با عفونت های دهانی ناشی از قارچ مبارزه کند.

– همچنین هسته ی این میوه دارای ترکیبات ساپونین می باشد. به همین دلیل آن را خشک کرده و در شامپوها از آن استفاده می کنند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
stylecraze




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا