تغذیهسلامت

موارد استفاده و خواص روغن جوز هندی

جوز هندی چیست؟

جوز هندی ادویه ای است که از دانه ی درون هسته ی میوه درخت جوز بویا به دست می آید. این درختان، بومی جزایر مولکا که به جزایر ادویه نیز معروفند، می باشند. درخت جوز هندی یا همان جوز بویا تقریباً به ارتفاع 6 متر رسیده و شکوفه هایی کرمی رنگ به شکل زنگوله می دهد و میوه های بزرگی تولید می کند. این درخت همیشه سبز، بعد از 9 سال به بار می نشیند و تا قبل از رسیدن به سن 20 سال به طور کامل بار نمی دهد.

نه تنها از دانه داخل هسته یا همان جوز هندی می توان روغن تهیه کرد، بلکه از میوه ی قرمز رنگ این درخت که اطراف هسته می باشد نیز روغنی جداگانه به دست می آید.

این میوه ی با ارزش از زمان قرون وسطی مورد توجه بوده و از آن زمان در اندونزی، سریلانکا و هند کشت می شده است. هم ادویه ی جوز هندی و هم روغن آن باید در مقادیر بسیار کم استفاده شود، زیرا باعث توهم زایی شده و مسمومیت حادی را به وجود می آورد. همچنین استفاده از این روغن به هر شکلی، در دوران بارداری و شیردهی ممنوع است.

موارد استفاده از روغن جوز هندی

همانطور که گفته شد روغن جوز هندی از قدیم الایام استفاده می شده است. گفته می شود این روغن در قدیم الایام در دفع بیماری طاعون بسیار موثر بوده است. از ادویه ی آن نیز امروزه در بسیاری داروها و غذاها استفاده می شود.

1- ایجاد حسی رمانتیک در فضای اتاق خواب

روغن جوز هندی را می توان در فضا اسپری کرد. این ماده ی ارزشمند باعث بهبودی خلق و خو شده و بسیار تسکین دهنده است؛ به طوری که بی خوابی را برطرف می کند. بنابراین می توانید این اسانس روغنی را با اسانس های روغنی مثل روغن پرتقال، روغن گل یاس و یلانگ یلانگ مخلوط کرده و یا خود روغن جوز هندی را در اتاق خوابتان گذاشته تا باعث تسکین و خوابی راحت شود.

2- آشپزی

از این روغن در آشپزخانه و در آشپزی هم می توان به مقدار بسیار کم استفاده کرد. بسیاری افراد از این اسانس روغنی در غذاها و خوراکی های مخصوص اعیاد مثل کریسمس استفاده می کنند. شما می توانید یک قطره از این روغن را در آبنبات ها، کیک و کلوچه و یا هر غذایی که دوست دارید عطر و طعم جوز هندی داشته باشد، استفاده کنید.

3- عطر

از اسانس روغنی جوز هندی در صنعت عطر سازی و به خصوص خوشبو کننده های هوا نیز استفاده می شود. رایحه ی این اسانس به گونه ای است که هم مردان و هم زنان می توانند از عطر آن استفاده کنند. زیرا با ترکیب شدن در رایحه ی میخک، دارچین و وانیل بوهای بسیار خوب و متفاوتی را ایجاد می کند.

4- مراقبت از پوست و ساخت صابون

اگر جزء افرادی هستید که از ساخت روغن های ماساژ بدن و صابون و محصولات مراقبتی لذت می برید، روغن جوز هندی بهترین انتخاب برای استفاده در این اهداف است. چرا که در مراقبت از پوست های نرمال تا چرب بسیار موثر است.

خواص روغن جوز هندی

اسانس روغنی جوز هندی به دلیل طرز تهیه ی آن که از مونوترپن تهیه می شود، دارای خواص گسترده ای از جمله ضد باکتری، ضد ویروس، ضد عفونی کننده، ضد درد، ضد انعقاد، مقوی و نیرو بخش است. همچنین محرک سیستم ایمنی بدن بوده و بدن را در ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا در فصل های سرد سال بسیار ایمن می کند.

1- مشکلات گوارشی

روغن جوز هندی سال های سال است که برای مشکلات گوارشی و مسائل مربوط به کلیه و غدد فوق کلیه استفاده می شود. به طوری که هنوز هم در صنعت داروسازی بریتانیا برای مشکلاتی چون روماتیسم، حالت تهوع، نفخ، اسهال و دیسنتری (اسهال خونی) استفاده می شود.

2- تسکین دردهای قاعدگی

بسیاری از زنان به دلیل نوسانات هورمونی که در دوران قاعدگی اتفاق می افتد، از سندرم های پیش از قاعدگی و اختلالات و کج خلقی های مربوط به آن رنج می برند. روغن جوز هندی می تواند هم از نظر فیزیکی تسکین دهنده ی دردها بوده و هم از نظری روحی و عاطفی کج خلقی ها را از بین ببرد.

برای این کار روغن جوز هندی را با دو قاشق غذاخوری روغن حامل مثل روغن زیتون، مخلوط کرده و روزی دو بار مقدار کمی از آن را روی شکم ماساژ دهید.

3- تسکین دهنده ی تنش عصبی و بی خوابی

روغن جوز هندی فوایدی نیز برای سلامت روح و روان انسان دارد و برای زمان های افسردگی، تنش ها و بی خوابی ها بسیار مفید است. روغن جوز هندی روغنی گرم است که خواص آرامبخشی دارد. ترکیب زیر برای رسیدن به آرامش فوق العاده بوده و می تواند برای دفع استرس و بهبود کیفیت خواب در حمام ریلکس، مورد استفاده قرار گیرد.

– 8 قطره روغن یلانگ یلانگ
– 7 قطره روغن اسطوخدوس
– 1 قطره روغن جوز هندی

تمامی روغن ها را با هم مخلوط کرده و 5 قطره از ترکیب به دست آمده را با نصف قاشق غذاخوری روغن حامل مثل روغن زیتون ترکیب کرده و به آب حمام یا وان اضافه کنید. همچنین می توانید سه قطره از روغن های ترکیبی را با یک قاشق چایخوری روغن حامل مخلوط کرده و به عنوان روغن ماساژ از آن استفاده کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
momprepares




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا