تغذیهسلامت

فواید، مضرات و طرز تهیه چای یِربا ماته

چای یِربا ماته (Yerba mate) از جمله چای هایی با خواص شگفت انگیزی است که بسیاری از افراد در وعده ی صبحانه ی خود آن را جایگزین قهوه می کنند. چرا که چای یربا ماته مانند چای سبز غنی از پلی فنل ها و آنتی اکسیدان ها بوده و بسیار خوشمزه می باشد. اما…

چای یربا ماته چیست؟

چای یربا ماته چایی است که از برگ های خشک شده ی گیاهی به نام ilex paraguariensis به دست می آید. این گیاه بومی آمریکای جنوبی بوده و به عنوان یک نوشیدنی مانند چای معمولی در میان مردم رواج دارد. این چای دارای مزایای سلامتی فراوانی است و می تواند جایگزین بسیار عالی برای قهوه باشد. زیرا نقشی که قهوه ایفا می کند را این نوشیدنی نیز می تواند انجام دهد. طعمی منحصر به فرد و عالی شبیه طعم چای سبز و سیاه دارد.

1 فواید و مضرات چای یربا ماته

این چای حاوی محرک های کافئین و تئوبرومین (در شکلات نیز یافت می شود) است، اما کافئین آن نسبت به قهوه کمی کمتر می باشد. همچنین دارای خواص ضد التهابی، کلروفیل و آنتی اکسیدان های قوی بوده که در ادامه به تفصیل خواص آن می پردازیم.

خواص و فواید چای یربا ماته

این چای خوشمزه دارای خواص شگفت انگیز فراوانی برای سلامتی است.

از جمله:

1- آنتی اکسیدانی غنی است:

چای ماته در برابر آسیب های رادیکال های آزاد از بدن محافظت کرده و دارای ظرفیت آنتی اکسیدانی بالایی است. نشان داده شده است که به محافظت در برابر سرطان های سینه و روده کمک کرده و خواص ضد تومور دارد. یک مطالعه نشان داد افرادی که اغلب چای یربا مصرف می کردند، احتمال ابتلا به سرطان سینه در آن ها بسیار کاهش یافت.

2- باعث سلامتی قلب می شود:

چای ماته نه تنها از آسیب های سلولی محافظت می کند، بلکه محافظ قلب نیز می باشد. این چای مزایایی کلی برای سیستم قلبی عروقی داشته و با انقباض عروق خونی برای گردش بهتر خون، نقش خود را در سلامتی قلب ایفا می کند.

3- تقویت مغز:

چای ماته سیستم عصبی مرکزی را تحریک کرده تا انرژی و تمرکز را به ارمغان بیاورد. این چای از مغز محافظت کرده، حافظه را بهبود می بخشد و به کاهش افسردگی کمک می کند و حتی می تواند باعث جلوگیری از ابتلا به آلزایمر نیز شود.

در یک مطالعه نشان داده شد که این چای میزان و طول تشنج های صرعی را کاهش داده و در عین حال باعث کاهش آسیب اکسیداسیو در مغز می شود.

همچنین ماته می تواند عملکرد هیپوتالاموس که غده ای برای تولید و تنظیم هورمون ها در بدن است را بهبود ببخشد.

4- خاصیت ضد التهابی دارد:

زمانی که شکر مصرف می شود، فرآیندی به نام گلیکاسیون در بدن اتفاق می افتد. گلیکاسیون می تواند منجر به بیماری های التهابی مانند آرتریت، فیبرومیالژیا و زوال عقل شود. چای یربا ماته می تواند اقدامات ضد گلیکاسیونی انجام دهد، به طوری که یک مطالعه نشان داد چای ماته تا 83% گلیکاسیون را از بین می برد. به علاوه می تواند به جلوگیری از آسیب فروکتوز موجود در میوه و سایر منابع کمک کند.

5- دوستار کاهش وزن است:

چای یربا ماته سال هاست که به منظور کاهش وزن مورد استفاده قرار می گیرد. مطالعات نشان داده است که این چای از افزایش وزن جلوگیری کرده و چربی کلی بدن را کاهش می دهد. همچنین کمک می کند که بدن به طور موثری چربی سوزانده و باعث بی اشتهایی و احساس سیری کند.

مهم تر از همه اینکه چای ماته می تواند چربی احشایی را مهار کند. چربی احشایی، چربی است که دور شکم و پهلو جمع شده و اعضای حیاتی بدن مانند کبد و قلب را احاطه می کند. در نتیجه می تواند بیماری های قلبی، دیابت و سایر مسائل جدی را به وجود آورد.

6- محافظت از بدن در برابر دیابت:

چای یربا میزان سطح انسولین را نیز بهبود می بخشد. مطالعات و آزمایشاتی که در این باره انجام شده است این یافته را به اثبات رسانده است.

7- دوستار کبد:

چای ماته به کاهش آسیب های اکسیداتیو به سلول های کبدی کمک می کند. همچنین با متعادل کردن سطح تری گلیسریدها، در مقابل بیماری هایی مثل کبد چرب و پانکراتیت، از کبد محافظت می کند.

مضرات و عوارض جانبی چای یربا ماته

با وجود همه ی فواید و مزایایی که برای این چای برشمرده شد، نکاتی نیز وجود دارد که قبل از مصرف آن باید مد نظر داشت.

– چای ماته حاوی موادی به نام هیدروکربن آروماتیک چند حلقه‌ ای است. هیدروکربن ها همان ترکیبات سرطانی هستند که در تنباکو و برخی غذاهای خوراکی یافت می شوند.

– بسته به شرایط و محل رشد و پرورش گیاه، یربا می تواند سطوح مختلفی از فلزات سنگین مانند آلومینیوم و سرب را نیز داشته باشد.

طرز تهیه چای ماته

طرز تهیه و دم کردن چای ماته دقیقاً مانند چای های دیگر، یعنی چای سیاه یا سبز است. فقط به یاد داشته باشید که به ازای هر یک فنجان آب از یک قاشق چایخوری چای استفاده کنید. سرو این چای با شیر، خامه و یا عسل بسیار خوشمزه است. این چای را می توان حتی به صورت سرد نیز نوش جان کرد.

در پایان با مطالعه مقاله زیر در وب سایت فن تریکس با طرز تهیه چای خاکستری یا ارل گری آشنا شوید.

>>> طرز تهیه چای خاکستری یا ارل گری <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wellnessmama




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا