تغذیه

خواص و فواید ادامامه یا لوبیا سویای سبز تازه در غلاف

ادامامه Edamame نام دیگر لوبیا سویای سبز داخل غلاف بوده که به طور سنتی جزو سبزیجات آسیایی می باشد و ریشه ی آن به 200 سال قبل از میلاد برمی گردد. این گیاه خوشمزه طعم شیرینی داشته و کاملاً مغذی است. همچنین خواص زیادی داشته و تمام اسیدهای آمینه ضروری را داراست؛ درنتیجه منبع پروتئین کاملی است.

ادامامه می تواند یک ماده غذایی بسیار مغذی و ارزان باشد. منبع عالی پروتئین، آهن، کلسیم و بدون گلوتن است. با این حال برخی نگرانی هایی وجود دارد که این لوبیاهای کوچک سویا ممکن است در عملکرد تیروئید اختلال ایجاد کند.

در این مقاله از وب سایت فن تریکس قصد داریم در مورد خواص ادامامه و عوارض جانبی احتمالی آن صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

خواص و فواید ادامامه

1 مزایا و عوارض جانبی ادامامه

1- می تواند به کاهش وزن کمک کند.

ادامامه سرشار از پروتئین بوده و ممکن است به کاهش وزن منجر شود. مطالعات نشان می دهد که دریافت پروتئین سویا می تواند اثرات مفیدی بر چاقی داشته باشد. زیرا باعث سیری می شود و به کاهش چربی اضافی بدن کمک می کند.

مطالعه ی دیگری نشان می دهد که مصرف رژیم غذایی سرشار از پروتئین باعث کاهش اشتها، کاهش دریافت کالری و کاهش وزن می شود.

2- می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.

خوردن ادامامه با کاهش ریسک بیماری های قلبی در ارتباط است. سویا توانایی کاهش سطح کلسترول بد را دارد و از این طریق از بیماری قلبی جلوگیری می کند. همچنین حاوی فیبر محلول بوده که آن هم می تواند در زمینه ی بیماری های قلبی یاری دهنده باشد.

3- می تواند به تسکین علائم یائسگی کمک کند.

سویا، محصولات و مشتقات آن به دلیل دارا بودن ایزوفلاون ها می توانند علائم یائسگی را کاهش دهند. در واقع ایزوفلاون ها دارای اثرات فیتواستروژنی بوده و می توانند جایگزین های بی خطری برای هورمون درمانی معمولی در نظر گرفته شوند.

4- می تواند به پایین آمدن سطح کلسترول کمک کند.

مطالعات نشان می دهد که پروتئین سویا نسبت به پروتئین حیوانی، در کاهش کلسترول خون تأثیر بهتری دارد. پروتئین سویا می تواند به پایین آوردن کلسترول کلی بدن و کلسترول بد کمک کند. همچنین باعث کاهش تری گلیسیرید و احتمالاً غلظت کلسترول خوب می شود. مصرف 48 گرم سویا در روز می تواند تأثیر قابل توجهی در کاهش کلسترول داشته باشد.

5- ممکن است از بروز سرطان های مرتبط با هورمون جلوگیری کند.

ثابت شده است که مصرف ادامامه (سویا سبز) خطر ابتلا به سرطان پروستات و پستان را کاهش می دهد. وجود ایزوفلاون ها به کاهش خطر ابتلا به این سرطان ها کمک می کند. مطالعه ای نشان می دهد که مصرف سویای سبز ممکن است اثرات محافظتی در برابر سرطان پستان داشته باشد. Genistein نوعی ایزوفلاون بوده که به مهار رشد سلول های سرطانی کمک می کند.

6- می تواند به رفع یبوست کمک کند.

ادامامه سرشار از فیبر است. این ماده مغذی می تواند به افزایش دفعات مدفوع و درمان یبوست کمک کند. همچنین منبع فیبر بسیار خوشمزه ای برای کودکان است.

7- می تواند باعث افزایش باروری شود.

به طور کلی، سویا اثرات مفید و مثبتی را بر روی زنان تحت معالجه ناباروری می گذارد. مطالعات نشان می دهد سویا می تواند باعث افزایش قدرت زایمان طبیعی در زنان شود.

8- می تواند به درمان دیابت کمک کند.

سویا (ادامامه) از شاخص گلیسیمی پایینی برخوردار است. همچنین کربوهیدرات کم آن باعث افزایش قند خون نمی شود. مطالعات نشان می دهد که اکثر غذاهای سویا از شاخص گلیسمی پایینی برخوردارند و می توانند یک روش مناسب برای بهبود قند خون و انسولین باشند.

ادامامه را چگونه باید خورد؟

ادامامه را مانند دیگر لوبیاها می توان پخت. اما برخلاف لوبیاها از سویا لوبیایی در سالادها یا به صورت میان وعده استفاده می کنند. می توانید با جوشاندن آن به مدت تقریبی 3 تا 5 دقیقه به عنوان میان وعده از آن استفاده کنید. پاشیدن نمک روی آن را فراموش نکنید. در سوپ و انواع لقمه هم می توان از آن استفاده کرد.

عوارض جانبی احتمالی این نوع سویا چیست؟

یک نگرانی عمده در مورد ادامامه وجود دارد و آن هم این است که این سویا حاوی فیتواستروژن هایی مثل فیتوفلاون هاست. این ترکیبات در غلظت های بالا ممکن است مانند استروژن در بدن عمل کرده و عوارض جانبی خاصی ایجاد کنند. با این حال، بیشتر مطالعات در این رابطه بر روی حیوانات انجام شده است و برای نتیجه گیری کلی به تحقیقات بیشتری نیاز است.

در پایان فن تریکس مطالعه مقاله “روش پخت و مصرف تمپه سویا” را به شما پیشنهاد می دهد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
stylecraze




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا