تغذیهسلامت

خواص و فواید روغن پرتقال

مزایای روغن پرتقال

از جمله خواص روغن پرتقال برطرف کردن مسمومیت، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود خلق و خو و رفع سوء هاضمه می باشد. به همین دلیل این روغن در حفظ سلامت بدن بسیار کاربرد دارد. همچنین در مواردی مانند نرم کردن و زیبا سازی پوست و از بین بردن آکنه و کبودی های روی آن بسیار مفید می باشد.

در صورتی که می خواهید از روغن پرتقال برای مصارف خوراکی استفاده می کنید، باید توجه داشت که طعم روغن اسانس پرتقال تلخ بوده و اگر به مقدار زیادی خورده شود، باعث بی اشتهایی، حالت تهوع و استفراغ خواهد شد. در این صورت می توانید یک یا دو قطره از آن را به کیک ها و یا بستنی اضافه کرده و میل کنید.

1 خواص روغن پرتقال


فن تریکس در مقاله زیر طرز تهیه نان پرتقالی را به شما آموزش می دهد.

>>> طرز تهیه نان پرتقالی <<<


روغن پرتقال غیر از مصارف خوراکی کاربردهای دیگری نیز دارد که به تفصیل آن می پردازیم.

روغن پرتقال به صورت مخلوط

همان طور که می دانید روغن های مرکبات می توانند با هم مخلوط شوند. روغن پرتقال نیز از این قاعده مستثنی نبوده و علاوه بر اینکه با روغنِ تمام مرکبات مخلوط می شود، می تواند با روغن دارچین، میخک، کندور، زنجبیل، فلفل سیاه، چوب صندل، علف و تیور نیز مخلوط شده و در مصارف دارویی، آرایشی و صنعتی استفاده شود.

خواص روغن پرتقال

خاصیت ضد افسردگی

یکی از خواص روغن پرتقال که باعث شده تا در بین مردم بسیار پرطرفدار و مشهور شود، خاصیت ضد افسردگی آن است. زیرا روغن پرتقال ذهن و روان انسان را آرام کرده و به رفع استرس و اضطراب کمک می کند. در واقع می توان گفت روغن پرتقال نوعی آرام بخش محسوب می شود. قطره ای از روغن پرتقال شیرین را روی دست ریخته و آن را مدام بو کنید تا روی مغز اثر گذاشته و استرس را برطرف کند. همچنین می توانید آن را در اطراف خانه نیز اسپری کنید.

خاصیت ضد التهاب

روغن پرتقال تمام التهابات درونی و بیرونی ناشی از عفونت ها را تسکین می بخشد. این روغن در درمان ورم و کبودی های پوست نیز بسیار مؤثر است.

ضدعفونی کننده

روغن پرتقال از رشد باکتری ها جلوگیری می کند. بنابراین می توانید با غرغره کردن این روغن در هنگام گلو درد، به گلو و دردهای خود تسکین دهید.

هضم را آسان می کند.

یکی دیگر از ویژگی های شناخته شده ی روغن پرتقال، کمک به هضم آسان است. یبوست را برطرف می کند و جذب ویتامین C را نیز افزایش می دهد. ماساژ دادن روغن روی شکم تأثیر بسیار زیادی در هضم آسان و رفع یبوست دارد. دو قطره از آن را با دو قطره روغن نارگیل مخلوط کرده و هر روز آن را خلاف جهت عقربه های ساعت روی شکم مالیده و ماساژ دهید.

ضد سرطان

D-limonene ماده ای بسیار مغذی است که در روغن پرتقال وجود دارد. تحقیقات نشان داده است که این ماده از جهش سلولی جلوگیری کرده و با رشد تومورهای سرطانی مبارزه می کند.

کمک به رفع حالت مسمومیت

روغن پرتقالِ شیرین، مسمومیت و تمامی مواد زائد از جمله اوره و نمک های اضافی را از طریق ادرار از بدن دفع می کند. همچنین عملکرد غدد لنفاوی، مثانه و کلیه ها را نیز تقویت می کند.

پوست

روغن پرتقال موجب افزایش تولید کلاژن و جریان خون در پوست می شود. این روغن برای رفع خشکی، خراشی، افتادگی و ساییدگی پوست بسیار مفید است. همچنین در صورتی که بر کف پا مالیده شود، خشکی های کف پا را نیز برطرف می کند.

هشدار در استفاده از روغن پرتقال

• به هیچ وجه قبل از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، روغن را بر روی پوست خود نزنید. زیرا اثرات بسیار بدی را برای بدن خواهد داشت. بهتر است روغن را عصرها و زمانی که نور و روشنایی به پوست نمی رسد، استفاده کنید. به علاوه ابتدا باید روغن را روی کف پا تست کنید و اگر واکنش و حساسیتی به آن نداشتید، در قسمت های دیگر پوست بزنید.

• از خوردن روغن پرتقال در دوران بارداری، داشتن صرع، مشکلات کبدی، سرطان و بیماری ها و مشکلاتی مشابه این موارد خودداری کنید. در این شرایط فقط از حالت عطر و اسانس آن استفاده کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا