کودک

چگونه شب ها کودکان را به موقع و بدون دردسر بخوابانیم؟

خوابیدن به موقع کودکان

1 راه حل سر وقت خوابیدن کودک

به عنوان والدین بارها با این مشکل مواجه شده اید که شب هنگام، فرزندتان تمایلی به خواب ندارد. به رختخواب نمی روند، به تنهایی نمی خوابند و حتی چشم هایش را هم نمی بندد. همه ی این سناریوها برای تک تک والدین آشناست. این مسئله برای اکثر خانواده ها دردسری بزرگ بوده و نمی دانند واقعاً چه باید بکنند. دانشمندان در این باره راه حل های جالبی ارائه می دهند، برای اطلاع از آن ها با فن تریکس همراه باشید.

آیا بچه ی شما شبیه خروس است؟

آیا به محض روشن شدن هوا کودک شما هم بیدار می شود؟ بعضی از کودکان هر روز صبح هم پای بزرگترها بیدار شده و بسیار قبراق هستند. یکی از دلایل این کار استراحت کافی کودکان است. مثلاً اگر کودک شما 7 شب خوابیده است، بیدار شدن او در ساعت 6 صبح کاملاً طبیعی بوده، زیرا 11 ساعت خواب مفید داشته که برای کودکان تا سن 5 سال کافی می باشد.

اگر در طول روز سرحال و قبراق است، سعی کنید ساعت خواب شبانه او را کمی به تاخیر بیندازید. اگر در ساعت 10 صبح بدخلقی می کند، نشان دهنده ی آن است که یک عامل بیرونی او را از خواب راحت باز داشته و در خواب او اختلال ایجاد کرده است. مثل سر و صدا، پوشک خیس، نور و یا گشنگی. پس 30 دقیقه قبل از خواب یک میان وعده ی سرشار از کربوهیدرات مثل میوه یا غلات به او بدهید. قبل از خواب همه ی این موارد را چک کرده و برای اینکه بچه 9 ساعت خواب مفید و بدون دردسر داشته باشد از او بخواهید حتی اگر نمی خواهد بخوابد نیز در رختخواب مانده و عروسک هایش را بخواباند. به او اجازه بلند شدن ندهید و او را در رختخوابش سرگرم کنید تا به خواب برود.

آیا کودکتان چرت هم نمی زند؟

2 راه حل سر وقت خوابیدن کودک

بسیاری از کودکان در مقابل چرت زدن هم مقاومت می کنند. زیرا فکر می کنند فضای شاد محیط و بودن در کنار دیگر بچه ها را از دست می دهند. گاهی نیز کودک بیش از حد خسته شده، به حالتی گنگ رسیده و نمی فهمد چه کاری باید انجام دهد. اما خوشبختانه قابلیت کنترل والدین روی چرت کودک بسیار بیشتر از خواب شبانه ی اوست. تحقیقات جدید نشان می دهد که اگر چه ژنتیک نقش مهمی را در الگوی خواب فرد ایجاد می کند، اما محیط نیز در عادت های چرت زدن بسیار موثر است. پس عادت ها و الگوهای صحیح خواب را در کودکان به وجود آورید، بازی های فیزیکی کودک را به اول صبح ها اختصاص دهید. سپس کمی آن را سبک تر کرده و رنگ آمیزی را از کودک بخواهید. سپس زمانی که کودک آرام است او را به رختخواب برده و از تکنیکی که در بالا گفته شد به همراه لالایی استفاده کنید. او مقاومت می کند و شجاعانه برخورد می کند، اما اگر شما هم چند هفته مقاومت کرده و در ساعت هایی مشخص او را بخوابانید، کودک عادت کرده و الگوی خواب او به وجود می آید. مخصوصاً در کودکان 3 تا 6 سال.

آیا فرزندتان بسیار وابسته است؟

گاهی بچه ها زمانی به خوبی می خوابند که فردی در کنارشان باشد. این امر بسیار خوب و طبیعی است که کودک در کنار کسی که دوستش دارد احساس امنیت می کند. اما کودکانی که این گونه رشد می کنند این عادت با دیگران خوابیدن را به زودی از دست نداده و ممکن است تا سال ها برای خوابشان والدین را اذیت کنند. حتی دیده شده بچه های 10 ساله نیز تنها زمانی می خوابند که مادر و پدر نیز در کنار آن ها بخوابد. این وضعیت نه تنها برای والدین آزار دهنده و خسته کننده است بلکه می تواند عزت نفس کودک را نیز جریحه دار کند. مخصوصاً زمانی که ببیند شما را از خود خسته کرده و کودکان دیگر نیز بدون دردسر می خوابند، احساس بسیار بدی به او دست خواهد داد.

برای مستقل کردن او، اطمینان حاصل کنید که از هرگونه مشغولیتی مثل تلوزیون فارغ شده است. 30 دقیقه زودتر از زمان خواب، او را به رختخواب ببرید. همه ی لامپ ها را خاموش کرده و شرایط خواب را فراهم کنید. برای اینکه به او آرامش دهید، همیشه یک نوع کار و الگو را در هنگام خواب انجام دهید. مثلاً قصه خواندن، روشن کردن لامپ خواب و … .

اگر از چیزی می ترسد لامپ ها را روشن کرده و هر گونه ترس او را از بین ببرید. در غیر این صورت هیچگاه نمی تواند به تنهایی بخوابد. به محض اینکه چشم هایش سنگین شد به او بگویید بر میگردم. هر شب که می گذرد این پروسه ی از کنار او رفتن را طولانی کنید. اگر همه چیز به خوبی پیش رود، پس از یک هفته فرزندتان به تنهایی و در زمانی مشخص می خوابد.

آیا بچه ی شما در خواب راه می رود؟

3 راه حل سر وقت خوابیدن کودک

اگر کودک در خواب راه می رود نگران نشوید. این مسئله کاملاً در کودکان طبیعی و بی خطر است. اصلاً لازم نیست به این خاطر در کنار کودک بخوابید. کافیست در کنار تخت یا درب اتاق وسیله ای صدا دار بگذارید تا وقتی کودک بیدار شده و راه رفت با خبر شوید. هرگز کودک را در حالتی که خواب است و راه می رود بیدار نکنید. زیرا باعث ایجاد اختلال و بی نظمی در خواب او می شود. حداقل زمان راه رفتن در خواب 30 دقیقه بوده و کودک بعد از این مدت به رختخواب بر می گردد. این اتفاق در کودکان اغلب به خاطر کمبود خواب، خستگی روزانه یا استرس شدید اتفاق می افتد. سعی کنید در طول روز به او آرامش داده تا مشکل بر طرف شود.

آیا کودکتان شبیه جغد است؟

4 راه حل سر وقت خوابیدن کودک

بیش از 90 درصد نوجوانان، 9 ساعت خواب مورد نیاز در طول شبانه روز را تکمیل نمی کنند. الگوی خواب نوجوانان با رسیدن به سن بلوغ تغییر کرده که قسمتی از آن بیولوژیکی است. ریتم شبانه روزیشان تغییر کرده و اغلب تا 11 صبح احساس خواب آلودگی می کنند. اگر چنین چیزی را در نوجوانانتان مشاهده کردید، ابتدا اطمینان حاصل کنید که ناشی از اضطراب، افسردگی یا شرایط دیگری نباشد. سپس از او بخواهید تکالیفش را عصرها و شب ها انجام دهد تا خستگی در او به وجود آمده و بتواند بخوابد. از انجام بازی های کامپیوتری و استفاده از وسایل الکترونیکی قبل از خواب مطلقاً خودداری شود. زیرا خواب را بسیار به تاخیر می اندازد. به علاوه اجازه ندهید الگوی خواب و ساعت های او در طول هفته به هم بریزد. مثلاً در روزهای تعطیل تا 2 بامداد بیدار و تا 11 صبح خواب باشد و روز بعد این ساعت زمین تا آسمان فرق کند. بدن از این تغییر ناگهانی شوکه شده و عواقب بسیار بدی دارد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
realsimple




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا