خانه و کاشانهسلامت

چرا هرگز نباید از وایتکس برای تمیز کردن مایکروفر استفاده کنیم؟

خطرات استفاده از وایتکس برای تمیز کردن مایکروفر

مقداری ماکارانی باقی مانده از شام در مایکروفر، می تواند این وسیله ی تمیز و براق آشپزخانه را به زشت ترین شکل ممکن کثیف کرده و برایتان دردسر بزرگی به وجود آورد. اگر زیاد از مایکروفر استفاده می کنید و همیشه به دنبال راهی ساده و بی دردسر برای تمیز کردن آن هستید، توصیه می کنیم به هیچ وجه از وایتکس استفاده نکنید. به جای آن می توانید از مواد غیرشیمایی و ارگانیک استفاده کنید. این مواد کاملاً بی خطر بوده و به همان اندازه موثر می باشند. از جمله مواد غیر شیمیایی و ارگانیک بی خطر می توان به جوش شیرین، مایع ظرفشویی، سرکه سفید یا سرکه سیب اشاره کرد. پس اصلاً نیازی به استفاده از وایتکس ندارید.

سطوح داخلی و خارجی مایکروفر هیچگاه مانند سینک ظرفشویی و کانترهای آشپزخانه کثیف و لکه دار نمی شوند. همچنین به ضدعفونی هم نیازی ندارند که لازم به استفاده از وایتکس باشد. کثیفی مایکروفر تنها ناشی از چربی مواد غذایی است؛ که آن هم اگر سریع با مواد گفته شده پاک شود هیچ مشکلی به وجود نمی آورد.

به علاوه بسیاری از سازندگان در مورد استفاده از وایتکس در بخش های مختلف مایکروفر هشدار می دهند؛ زیرا باعث شکنندگی و خوردگی قسمت های پلاستیکی آن می شود.

اما مهم تر از همه بحث داغ شدن وایتکس بوده که بسیار خطرناک و در واقع می توان گفت مرگبار است. اگر هنگام تمیز کردن مایکروفر با وایتکس مقداری وایتکس در آن باقی بماند و کامل پاک نشود، آب وایتکس در اثر داغ شدن بخار شده و گاز کلر آزاد می کند. این گاز سبز مایل به زرد می تواند وارد غذا شده که بسیار خطرناک است و حتی استنشاق آن باعث سوزش شیمیایی ریه ها و حتی خفگی می شود. جالب است بدانید که این گاز در جنگ جهانی اول به عنوان سلاحی برای خفه کردن سربازان دشمن استفاده شده است.

دانستن این مسئله نیز خالی از لطف نیست، زمانی که وایتکس با آمونیاک مخلوط می شود، به اندازه ای گرم شده که همین گاز سمی را آزاد می کند. به همین دلیل است که توصیه می شود به هیچ وجه وایتکس را با مواد شوینده ی دیگر که حاوی آمونیاک است مخلوط نکنید.

به همین دلیل اکیداً توصیه می شود وایتکس را از مایکروفر دور کرده و برای تمیز کردن داخل آن از مواد غیر شیمیایی استفاده نمایید.

تمیز کردن داخل مایکروفر:

یک پیمانه آب و چند برش لیمو یا پرتقال را آماده کنید. آب آن ها را گرفته و در کاسه ای که بتوان در مایکروفر گذاشت بریزید. (می توانید از چند قاشق سرکه سفید یا سرکه سیب نیز استفاده کنید) یک پیمانه آب را نیز درون همان کاسه ریخته و در مایکرویو بگذارید. دستگاه را چند دقیقه با دمای بالا (high) روشن کرده تا آب بخار شده و شیشه ی در مایکروفر را کاملاً بخار فرا گیرد. به مدت 5 دقیقه اجازه دهید تا دستگاه خنک شود. سپس در را باز کرده و با اسفنج فضای داخلی مایکروفر را تمیز کنید.

1 طرز تمیز کردن مایکروفر بدون وایتکس

برای تمیز کردن مایکروفر چرب:

اسفنج خیسی را در ظرف جوش شیرین زده و با آن واشر چرب اطراف در را تمیز کنید. اگر پنجره ی آن چرب است، با نسبت مساوی آب و سرکه را مخلوط کرده و پنجره را با این محلول تمیز کرده و سپس خشک کنید. از تمیز کننده ی چند منظوره هم می توانید استفاده کنید.

2 طرز تمیز کردن مایکروفر بدون وایتکس

برای بدنه ی خارجی مایکروفر:

هم می توانید از تمیز کننده ی چند منظوره استفاده کنید و هم از مخلوط آب و مایع ظرفشویی. به هیچ وحه پاک کننده را مستقیماً روی دستگاه اسپری نکنید. با زدن آن به دستمال یا اسفنج و کشیدن اسفنج روی بدنه، مایکروفر را تمیز کنید. سپس دستگاه را با دستمالی تمیز خشک نمایید. اسپری مستقیم تمیز کننده روی کنترل پنل دستگاه یا قسمت های داخلی باعث خراب شدن آن می شود.

3 طرز تمیز کردن مایکروفر بدون وایتکس

در پایان مقالات زیر را در وب سایت فن تریکس مطالعه کنید و با “نحوه خشک کردن گل طبیعی در مایکروویو یا مایکروفر” و “چگونگی قطع کردن همیشگی صدای مایکروویو و مایکروفر” آشنا شوید.

>>> نحوه خشک کردن گل طبیعی در مایکروویو یا مایکروفر <<<

>>> چگونگی قطع کردن همیشگی صدای مایکروویو و مایکروفر <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
goodhousekeeping




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا