پوشاک

چگونه مشکلات شستشو و لک شدن لباس را در آب سخت حل کنیم؟

مشکل سختی آب و شستشوی لباس

آیا وقتی لباس ها، پارچه ها و حوله هایتان را می شویید رنگ عوض کرده و هنگام استفاده نیز حس می کنید که بسیار خشن، سخت و آهاری شده اند؟ آیا بعد از شستن کامل لباس هنوز هم پودر رختشویی روی آن ها باقی می ماند؟ آیا می دانید که مشکل از آبی است که برای شستشوی لباس هایتان استفاده می کنید؟ در واقع آب مصرفی شما، سخت و دارای املاح و مواد معدنی زیادی بوده که این مشکل را به وجود آورده است.

1 حل مشکل شستن لباس با آب سخت

با ما در فن تریکس همراه باشید تا بدانید چگونه باید با مشکل سختی آب و شستشوی لباس ها در آن کنار آیید.

آب سخت چیست؟

آب سخت، آبی است که درصد بالایی منیزیم و کلسیم دارد. هر چه غلظت این املاح بیشتر شود، درصد سختی آب نیز بیشتر می شود. با وجود غلظت بالای این املاح در آب، برخلاف این که آب تصفیه شده است، کلسیم و منیزیم در هر بار شستشو به آب متصل شده و لباس و پارچه، بافتی سخت، خشن و آهاری به خود می گیرد. رنگ پارچه نیز تیره شده و لکه دار خواهد شد. در آب هایی که درصد سختی آن ها بسیار بالاست، بافت های پارچه در اثر میزان بالای مواد معدنی که روی آن ها قرار می گیرد، از هم گسسته شده و ترک برمی دارند. به همین دلیل است که در این مناطق لباس ها و پارچه ها زود پلاسیده و حتی سوراخ سوراخ شده و یا بصورت کامل از بین می روند.

تصفیه ی آب

اگر آب شهری و لوله کشی تان تا حد زیادی دارای املاح معدنی است، می توانید برای حل مشکل از دستگاه های تصفیه استفاده کنید. کیت های تست آب در بازار موجود بوده که میزان سختی آب را مشخص می کند. می توانید آن را تهیه کنید و غلظت مواد معدنی را در آب تست کنید. سپس با توجه به تست انجام شده نوع مناسبی از تصفیه کننده های آب را تهیه و استفاده کنید.

مشکلاتی که آب سخت برای لباس و پارچه به وجود می آورد:

– زردی، تیرگی و یا رنگی خاکستری هم چون چرک روی پارچه

– وجود گرد و خاک روی پارچه

– سخت و سفت شدن پارچه، گویی آهار خورده باشد.

– تضعیف الیاف پارچه که به مرور زمان باعث ایجاد سوراخ هایی روی آن می شود.

 

انتخاب شوینده مناسب

برای کاهش مشکلات به وجود آمده، باید مقدار شوینده، مناسب با آب سخت استفاده شود. زیرا در آب های سخت، مواد تشکیل دهنده ی پودرهای رختشویی به جای تمیز کردن لباس ها به مواد معدنی موجود در آب متصل می شوند. بنابراین برای شستشوی لباس در چنین آب هایی، هم باید پودر یا مایع رختشویی تا 30 درصد بیشتر از مقدار مصرف معمولی استفاده شود، و هم شستشو در دمایی بالاتر از حد معمول صورت گیرد تا نتایج خوبی حاصل شود. با این حال شستشوی لباس با مقدار زیادی پودر و دمای بالای آب به صورت مکرر و همیشگی هزینه ی بسیار بالایی خواهد داشت.

بنابراین بهترین نوع شستشو در آب های سخت که هم لباس ها را به تمیزترین شکل ممکن و بدون مشکلات گفته شده می شوید و هم پر هزینه نیز نخواهد بود، استفاده از مایع های شوینده یا همان مایع لباسشویی می باشد. زیرا تقریباً اکثر برندهای این نوع شوینده ها حاوی سورفکتانت ها بوده که در برابر سختی آب مقاوم می باشند.

در واقع سورفاکتانت‌ها به عنوان عامل خیس کننده عمل کرده، کشش سطحی آب را کم کرده و در نتیجه آب بهتر وارد بافت الیاف می ‌گردد. این مواد همچنین ذرات کثیف و آب را به یکدیگر اتصال می‌دهند. همچنین یون ‌های منیزیم و کلسیم موجود در آب سخت به شکل یون ‌های بزرگ محلول در آب، خاصیت قلیایی در آب ایجاد کرده و مانع از نشست مجدد لکه ‌ها می ‌شوند.

همچنین می توانید در هر بار شستشو از ½ پیمانه بوراکس رختشویی استفاده کنید. بوراکس با تولید یک محلول کلسیم قابل حل، باعث نرم شدن آب شده و با افزایش عملکرد سورفکتانت از رسوب مواد عالی و معدنی روی لباس جلوگیری می کند. شوینده های خانگی برای شستشو در آب های سخت به کار نمی آیند. زیرا اغلب این شوینده ها بر پایه ی صابون ساخته شده و متاسفانه صابون در آب های سخت عملکرد خوبی ندارد.

چگونه آب را برای شستن لباس ها نرم تر کنیم؟

به جای استفاده از پودر رختشویی بیشتر و یا تصفیه های خانگی و شوینده های مایع می توانید از سیستم های نرم کننده صنعتی و تجاری آب نیز استفاده کنید. البته استفاده از این سیستم همانگونه که از نام آن پیداست به صورت تجاری و صنعتی بوده و بیشتر مناسب بیمارستان ها، خشکشویی ها، هتل ها، آشپزخانه ها و مکان های بزرگ این چنینی هستند.

در تحقیقات درمورد این سیستم ها و دیگر روش های از بین بردن مشکلات سختی آب در شستشوی لباس ها نشان داد، استفاده از این نوع سیستم ها بسیار مقرون به صرفه تر بوده و باعث کاهش هزینه ها و مصرف آب، برق، انرژی و البته مواد شوینده می شوند. بنابراین برای مراکز بزرگ مثل هتل ها و خشکشویی ها که هر روزه نیازمند استفاده از حجم وسیعی از آب سخت برای مصارف مختلف می باشند، سیستم های نرم کننده ی صنعتی بسیار به صرفه و بهتر هستند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
thespruce




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا